kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
زخم کهنه سرمربی تیم ملی و دبیر فدراسیون دوباره سر باز کرد

«مدیریت» اصل فراموش شده فدراسیون فوتبال!

رفتار اخیر کی‌روش و صحبت‌های وی علیه دبیر فدراسیون فوتبال بار دیگر ضعف مدیریت در سیستم فوتبال کشورمان را یادآور شد.


سرویس ورزشی-

فدراسیون فوتبال دوباره دستخوش حواشی عجیب و غریبی شد، شروع این ماجرا با بیانیه کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، او روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی بیانیه‌ای علیه اسدی دبیر فدراسیون فوتبال منتشر کرد. در قسمتی از بیانیه کی‌روش که ادبیات زشت و زننده‌ای هم داشته، آمده بود: «آخرین رده بندی تیم‌های ملی که امروز توسط فیفا منتشر شد، بار دیگر نشان داد که ایران بهترین تیم آسیا است و با ۷ پله صعود به رتبه تاریخی ۲۳ رسیده است، که با توجه به سیستم محاسباتی جدید رده بندی، بهترین آمار است. بعد از جام جهانی برزیل و صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، این دستاورد، بهترین لحظه در تاریخ فوتبال ایران است و نتیجه تعهد، کار مداوم و کیفیت بازیکنان و کادر فنی ما در طول ۶ سال گذشته است. همانطور که همه به خوبی در ایران می‌دانند، این دستاورد برخلاف میل همه کسانی است که دائماً سعی کرده‌اند تا علیه منافع تیم ملی اقدام کنند و حتی کسانی مثل اسدی (دبیرکل فدراسیون) از داخل فدراسیون هم بوده‌اند.»
کی روش در بیانیه خود از الفاظ زشتی چون جادوگر، بی‌مصرف و ناتوان در وصف دبیر فدراسیون فوتبال استفاده کرد.
واکنش اسدی به صحبت‌های کی روش
در واکنش به صحبت‌های کی روش، علیرضا اسدی به گفت‌و‌گو با بسیاری از رسانه‌ها پرداخت و به تندترین شکل ممکن پاسخ سرمربی تیم ملی را داد. در قسمتی از صحبت‌های روز گذشته اسدی نیز آمده است: از روز اولی که کی‌روش به ایران آمده دستمزد او را پرداخت کرده‌ایم و او منتی به ما ندارد. این رفتار درست نیست. او کالایی را به ما ارائه می‌دهد و ما می‌خریم. او آورده‌ها را مصادره می‌کند. او چنین جایگاهی ندارد که همه چیز را به نام خودش بنویسد. باشگاه‌ها، فدراسیون و مربیان باشگاهی در این موفقیت سهیم هستند اما او وقت و بی‌وقت ارکان و ساختار یک کشور را زیر سؤال می‌برد و نسبت به آن بی‌حرمتی می‌کند. دبیرکل فدراسیون فوتبال، مسئول و نماینده مردم است اما او به دبیرکل، مسئول بازاریابی، نایب رئیس فدراسیون و همه توهین می‌کند. او به هیچ‌کس احترام نمی‌گذارد. این رفتار به هیچ وجه صحیح نیست.
اسدی با بیان اینکه کی‌روش در ازای دانش فنی خود منتی بر تیم ملی ندارد افزود: ما دانش فنی او را می‌خریم. هیچ منتی بر ما ندارد. در این مقطع که همه به نفع تیم ملی کار می‌کنند او به کارفرمای خود توهین می‌کند. در هیچ کدام از کشورهای جهان چنین رفتاری را شاهد نیستیم. نمی‌دانم او چطور می‌تواند به رئیس فدراسیون فوتبال تعیین تکلیف کند.
دبیر فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌و‌گوهای متعدد از ادبیاتی بهره جست که پیش از این هرگز از آن استفاده نکرده بود.
پشت پرده اختلاف
اما چه شد که زخم کهنه دبیر فدراسیون و سرمربی تیم ملی دوباره سر باز کرد؟ این پرسشی است که اکنون تمام اهالی فوتبال ایران از خود و یکدیگر می‌پرسند. شاید کمتر کسی دلیل این جنجال تازه را بداند. برای یافتن پاسخ باید به چند هفته قبل بازگردیم و به جلسات هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و صحبت‌های رئیس‌فدراسیون با بدنه وزارت ورزش و دبیرکل فدراسیون گوش دهیم.
در همین خصوص برخی منابع خبری مدعی شدند ماجرا از این قرار است که چندی قبل، دبیرکل فدراسیون فوتبال در جریان برخی تغییرات در بدنه مدیریتی فدراسیون قرار می‌گیرد. این بار، قرعه به نام خود او است. سران فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند که در ادامه تغییرات، دبیرکل جدیدی برگزینند که کار علی‌رضا اسدی را ادامه دهد.
اطمینان اسدی از تغییرش به این دلیل بوده که می‌دانسته حتی وزارت ورزش هم در جریان این تغییر قرار داشته و نسبت به آن مطلع بوده و حتی آن را تایید کرده است. خود او نیز از رئیس ‌فدراسیون شنیده بود که تصمیم، گرفته شده و تغییر نخواهد کرد.
از سوی دیگر، کارلوس کی‌روش که مدت‌ها قبل به دلیل اختلاف‌های شدیدش با اسدی تصمیم به استعفا گرفته بود و با وساطت تاج، از تصمیمش بازگشته بود، به محض آن که از احتمال تغییر اسدی (بخوانید استعفا) مطلع می‌شود، تصمیم می‌گیرد که تیر خلاص را به دشمن قدیمی‌اش بزند و به نوعی این طور نشان دهد که اختلاف با او، دلیل اصلی برکناری یا استعفای اسدی بوده است. به این ترتیب، کی‌روش هم خواسته خود را فاتح جنگ تیم‌ملی– فدراسیون نشان دهد و خود را در جایگاه برنده دعوا بنشاند.
اکنون جدا از بحث و جدل‌های اسدی و کی‌روش در فضای مجازی، به نظر می‌رسد چیزی که مشخص است، تغییر دبیرکل فدراسیون است و این، اتفاقی که است که خیلی زود خواهد افتاد.
علت رفتار عجیب سرمربی تیم ملی چیست؟!
سرویس ورزشی کیهان بارها از عملکرد فنی کی‌روش در فوتبال ایران دفاع کرده‌ و او را مربی حرفه‌ای دانسته و به مخاطبان خود معرفی کرده‌ که اگر درست مدیریت شود، می‌تواند، در خدمت فوتبال ایران باشد و شأن تیم ملی را حفظ کند.
در اینجا لازم است بار دیگر به مخاطبان محترم کیهان عرض کنیم که متاسفانه کی‌روش درست و بایسته از سوی مسئولان فوتبال مدیریت و هدایت نمی‌شود، او اصلا این مدیران را به رسمیت نمی‌شناسد و دل در گروی جریان‌های رسانه‌ای منفعت‌طلبی دارد که به قصد کسب منفعت شخصی نه منافع ملی، از او حمایت می‌کنند.
 جریاناتی که به خاطر فقدان هویت ملی و ناآگاهی از شخصیت تاریخی خویش، در هر دوره‌ای، طرفدار جنس خارجی و نوکر اجنبی بوده‌اند... و با این حساب، به خواننده محترم عرض می‌کنیم، این تحلیل غلط و آدرس اشتباهی است که اگر فکر کنیم مثلا کی‌روش ذاتا سرکش و مغرور و از زیربار مسئولیت دررو است و... نه، این از همان دست تحلیل‌های غلطی است که بعضی کارشناسان قلابی لمپن‌مآب و بی‌سواد بعضی برنامه‌های تلویزیونی پرمدعا و قلم‌های مغرض یا ناآگاه رسانه‌ای، مدام به خورد خلق‌الله یا همان بینندگان عزیز و ارجمند! می‌دهند.
کی‌روش، رایکوف ، ولاسکو، کواچ و... اینها همه معلول هستند، چرایی و چگونگی عملکرد آنها را باید در اصل مهمی به اسم «مدیریت» پیدا کرد. هر کدام از اینها اگر درست مدیریت شوند، در چارچوب وظایف خود عمل می‌کنند و بهترین خدمات را هم به ورزش ما ارائه می‌دهند، و اگر با مدیریتی منفعل و واداده و مرعوب و... طرف باشند، راه سرکشی و قلدری و طلبکاری در پیش می‌گیرند.
موضوع خیلی ساده است! بنابراین اگر قرار است فوتبال سر و سامان بگیرد، و از این ورطه‌ای که در آن گرفتار آمده، نجات یابد، مدیریت آن را اصلاح کنید، دقت شود: نمی‌گوئیم «افراد» را عوض کنید، می‌گوئیم در درجه اول مدیریت‌ها و نگرش‌ها و روش‌های حاکم بر آن را تغییر دهید و...