kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
ظریف در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا:

دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند

وزیر امور خارجه در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا گفت: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می‌شود باعث صدور افراط‌گرایی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه‌بار است.



به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روز دوشنبه (پنجم تیر ماه) به منظور رایزنی و دیدار با مقامات آلمان راهی برلین شد، در مدت دو روز حضورش در آلمان با مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.
وی در اولین برنامه حضورش در آلمان در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. رئیس‌دستگاه دیپلماسی در این نشست با بیان اینکه برخی در منطقه تصور می‌کنند امنیت خریدنی است، گفت: اروپا باید نقش برجسته‌تری در برقراری گفت‌وگو در منطقه خلیج‌فارس ایفا کند.
ظریف در بخشی از سخنانش اظهار داشت: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند و نفرتی که از ظریف این دولت تبلیغ می‌شود باعث صدور افراط‌گرایی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه‌بار است.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان و شویبله، وزیر دارایی آلمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
علاقه‌مندی بیمه هرمس آلمان برای تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی و برق در ایران
براساس این گزارش، ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات آلمان، در دیدار بریگیت زیپرایس، وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در کشورمان، بیان داشت: اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری‌های اقتصادی خود را ارتقاء دهند و طبیعتا همکاری‌های بانکی یکی از راه‌ها و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور است.
در این دیدار وزیر اقتصاد آلمان نیز با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط 3 میلیارد دلاری بین دو کشور، گفت: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی‌های زیادی سالانه از ایران بازدید می‌کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روابط ملت‌ها به خوبی برقرار باشد، طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود.
وی همچنین خواستار توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور شد و افزود: بیمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» علاقمند به تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و بویژه در بخش‌هایی همچون انرژی و برق است.
زیپرایس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بانک‌ها در تامین پروژه‌های اقتصادی نیز اظهار داشت: آلمان درصدد تقویت روابط بانکی با ایران است. زیپرایس همچنین اظهار داشت: آلمان علاقمند به افزایش روابط خود با ایران در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی است.
بنا بر این گزارش، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر وزیر خارجه کشورمان به آلمان، با وی در نشست خبری مشترک شرکت کرد.
وزیر خارجه آلمان در آغاز ضمن استقبال و ابراز خرسندی از حضور ظریف در کشورش، گفت که با وی درباره طیف گسترده‌ای از مسائل گفت‌وگو کرده است. وی بر روابط خوب آتی میان 2 کشور به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی تاکید کرد.
گابریل افزود که ایران و آلمان به صورت آزادانه و محترمانه با هم گفت‌وگو می‌کنند. وی با اشاره به تحولات خاورمیانه از جمله بحران قطر امیدوار است که ایران نقش سازنده‌ای در منطقه ‌ایجاد کند و کشورها به صورت مستقیم با هم مذاکره کنند چرا که وقوع بحران جدید موضوعی است که به نفع هیچکس نیست.
وی وجود کشوری به عنوان میانجی برای حل بحران قطر را مفید دانست و از کویت به عنوان گزینه احتمالی در این زمینه یاد کرد. وزیر خارجه آلمان از ایران هم به عنوان بازیگر محوری و قدرتمند  و متکی به خود در منطقه نام برد.
ظریف هم ضمن تشکر از دولت آلمان به دلیل مهمان‌نوازی، از همکاری میان آلمان و ایران استقبال و اعلام کرد که گفت‌وگوهای خوبی در طول سفر 2 روزه وی برای گسترش روابط اقتصادی صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه گفت که ایران همواره خواهان حل و فصل معضلات منطقه از سوریه و عراق تا یمن بوده است و پیشنهاد ایران در این موارد روی میز است و امیدوار است که کشورهای دارای نفوذ از این فرصت استفاده کنند و برای دستیابی به راه حل تلاش کنند. وی تأکید کرد که تلاش ایران به همراه روسیه و ترکیه برای پایان دادن به برخی از درگیری‌ها در سوریه بسیار موثر بوده است و هیچ راه حل نظامی برای بحران‌های منطقه وجود ندارد و تمامی بحران‌ها در منطقه باید از مسیر گفت‌وگو و وارد کردن تمامی عناصر به پروسه سیاسی وارد شود و این حرکت باید توان و تلاش برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم که به وسیله داعش و جبهه النصره و القاعده در منطقه در حال گسترش است را منسجم کند.
وزیر امور خارجه کشورمان بامداد چهارشنبه پس از سفری دو روزه به آلمان برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایتالیا وارد رم شد.