kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
زاکانی پیشنهاد کرد

طراحی مجدد و بازسازی راکتور اراک اقدامی مناسب در برابر نقض برجام از سوی آمریکا

رئیس‌کمیسیون ویژه برجام با اشاره به اینکه حتی پیش نویس برجام توسط آمریکا تنظیم شده است و این مسئله را خودشان هم اذعان می‌کنند، گفت: از این جهت اگر آمریکایی‌ها نخواهند، با گوشه اخمی سایر کشورها را هم از جمله اروپایی‌ها مجبور می‌کنند که از آنان تمکین کنند یعنی همین کاری که تا الان کرده‌اند.


علیرضا زاکانی درباره روند بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: مجلس دو کار انجام داد، یکی در کمیسیون برجام بود و طی آن گزارشی ارائه شد و دیگری هم قانونی بود که تصویب شد. آنچه به عنوان گزارش ارائه شد بسیار کامل بود و با توجه به اینکه اکنون بیش از یک سال و چندماه از برجام می‌گذرد، هیچ خد‌شه‌ای به آن گزارش وارد نشده و همه داده‌ها و اطلاعات آن عینا به اثبات رسیده است. لذا گزارش را قابل دفاع ‌می‌دانم. طرح مجلس ضعیف است به نظر بنده بهتر می‌شد آن را ارائه کرد و پیش برد ما با تجربه کار کمیسیون برجام و اطلاعات بدست آمده طرحی را تنظیم و بنام نمایندگان ارائه کردیم اما متاسفانه این کار با عدم موافقت رئیس‌مجلس و دوستان ایشان به نتیجه نرسید.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دلیل این مسئله، گفت: آقای لاریجانی اعتقاد به کار کارشناسی و دقیق به آن معنا نداشت و علاقمند بود که به سرعت این موضوع در مجلس مطرح بشود و مجلس نظر خود را ابراز کند. در روز قبل از ارائه گزارش به بنده می‌گفتند که معتقدم تحریم‌ها برداشته می‌شود، آقای لاریجانی به بخش‌هایی از مقدمه و مواد خود برجام استناد می‌کرد.
رئیس‌کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم گفت: به نظرم آن کمیسیون فرمالیته نبود، کمیسیون ویژه برجام در مرحله اول فقط مسئولیت بررسی و ارائه گزارش این سند را داشت که در مدت کمتر از دو ماه با دقت بالا موضوعات محول شده را بررسی کرد. با سعه صدر حرف‌های مخالفان و موافقان را شنید و بدون پیش داوری با بهره‌گیری ازنظرات متخصصین کشور و اساتید دانشگاه ورودی تخصصی داشت. سپس قضاوت کارشناسی کرد و وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام داد. اما متاسفانه هیئت رئیسه مانع از کار کمیسیون شدند و نگذاشتند که در فرآیندهای بعدی کمیسیون نقش ایفا کند.
زاکانی با اشاره به اینکه طرحی که مدنظر این آقایان بود در صحن مصوب شد، افزود: این طرح را که از مدت‌ها قبل از مشخص شدن بررسی‌های کمیسیون‌ برجام تنظیم شده بود، به کمیسیون‌های مرتبط و حتی غیر مرتبط ارائه کردند، بدون اینکه آن را به کمیسیون برجام ارائه کنند. بنابراین هم مانع ارجاع طرح به کمیسیون شدند و هم مقاومت کردند و ایستادند و در دستور هفتگی مجلس هم علی‌رغم اعلام مکرر و اعتراضات ما، نگذاشتند کمیسیون جلسه و عنوانی را برای خود داشته باشد. وی با بیان اینکه ما کاملا این روزها را پیش‌بینی می‌کردیم و برایمان مشخص بود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و این را مکرر گفتیم و بخشی از آن در گزارش کمیسیون منعکس شد، خاطرنشان کرد: بنابراین امروز قابل پیش‌بینی بود اما برخی دوستان علاقه نداشتند که امروز را ببینند و علاقه داشتند در مقام خوش بینی به ماجرا نگاه کنند.
رئیس‌کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم با اشاره به اینکه از روز اول تصویب برجام، به هیچ یک از مواردی که به عنوان شروط تعیین شده بود، به صورت صریح توجه نشد، تصریح کرد: 9 شرط مقام معظم رهبری، 9 شرط مجلس و 10 شرط هم شورای عالی امنیت ملی گذاشته بودند و در همین دیدار اخیر در ماه مبارک رمضان رهبر فرزانه انقلاب فرمودند حرف‌هایی که ما زدیم و شروطی که گذاشتیم شروط واقعی بود و شروط تصنعی نیست. لذا این 28 شرط، مقدمه پذیرش برجام بود اما نسبت به این شروط دقت جدی نشد و امروز محل گلایه و پاسخ طلبیدن از سوی افکار عمومی از روسای قوای مجریه، مقننه و رئیس دستگاه خارجی است.
طراحی مجدد و بازسازی راکتور اراک؛ اقدامی مناسب در برابر نقض برجام توسط آمریکا
زاکانی در پاسخ به این سؤال که در مقابل اقدام اخیر سنا، به نظرتان پاسخ مناسب کشورمان باید چگونه باشد؟ با اشاره به اینکه ماده 3 قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که رهبری هم نسبت به آن تاکید داشتند باید مورد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: طراحی مجدد و بازسازی راکتور اراک را هم می‌توان به عنوان گامی جدی در برابر نقض صریح برجام توسط آمریکا انجام داد.
وی درباره زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه برجام را بدون آمریکا ادامه دهیم، نیز با بیان اینکه این از خوش خیالی‌های مجدد است که عده‌ای دارند، گفت: اگر یادتان باشد وقتی آقای روحانی سرکار آمد و پرونده هسته‌ای را از شورای امنیت ملی گرفت و به وزارت خارجه برد، طرف اصلی مذاکره‌کننده را آمریکا قرار دادند، حتی پیش‌نویس برجام توسط آمریکا تنظیم شده است و این مسئله را خودشان هم اذعان می‌کنند. از این جهت اگر آمریکایی‌ها نخواهند، با گوشه اخمی سایر کشورها را هم از جمله اروپایی‌ها مجبور می‌کنند که از آنان تمکین کنند یعنی همین کاری که تا الان کرده‌اند. رئیس‌کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم افزود: به ظاهر می‌گویند ما تحریم را برداشتیم اما عملا به اذعان رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سایر مسئولان تحریم‌ها برداشته نشده است. حتی آقای ظریف هم در نامه به خانم موگرینی بر این موضوع صحه گذاشتند؛ به هر حال تحریم‌ها فقط از بُعد اعلامی برداشته شده است اما از بعد اعمالی تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و اکنون هم با طرح سنا اعلاما و اعمالا آن را تشدید می‌کنند. به همین دلیل ما کام‌روایی جدی نداشتیم. ما باید اقدامات منطقی، محکم و شفاف در مقابل آمریکا انجام بدهیم تا آنان سر جایشان بنشینند و این کاملا شدنی است.
زاکانی در پاسخ به این سؤال که تعهداتی که از سوی ما انجام شده است تا چه حد برگشت پذیر است؟ با اشاره به اینکه اقدامات مربوط به راکتور اراک متاسفانه برگشت‌پذیر نیست و باید مجددا راکتور را طراحی کنیم و آن را از نو بسازیم، خاطرنشان کرد: بخش کمی از امکاناتی که از نطنز و فردو برداشت شده، برگشت پذیر است. در فردو بخشی از زیرساخت‌ها را به هم زدند و باید مجدد زیرساخت‌های جدی و جدیدی را استوار کنند. در نطنز بخشی از امکاناتی که برداشته شده حتما از بین رفته و به نوعی نیازمند آرایش و شرایط جدیدی هستیم. بنابراین می‌شود که نقشه جدیدی را برای توسعه فعالیت‌ها فراتر از شعار دادن، طراحی کرد و تمهیدات عملی آن پیگیری شود.