kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
قائم مقام وزیر بهداشت:

بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: میزان بروز سرطان در ایران در میان 183 کشوری که اطلاعات آنها ثبت شده است، در رده 123 قرار دارد.

 

ایرج حریرچی به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: در ایران در سال 2015 میلادی، بیش از 92 هزار نفر دچار سرطان شده‌اند که با احتساب سرطان‌های پوستی، این میزان به بیش از 100 هزار نفر می‌رسد.
حریرچی افزود: میزان ابتلا به سرطان در سال 2012 میلادی در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 در هر صد هزار نفر بوده است در حالی که متوسط جهانی آن به ترتیب 205 و 165 است یعنی بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است.
وی با اشاره به نقشه سازمان جهانی بهداشت که کشورها را از نظر شاخصی تحت عنوان بروز استاندارد شده سنی سرطان (ASR) به پنج دسته تقسیم کرده است، گفت: ایران در این طبقه بندی به ترتیب نزولی، در دسته چهار قرار می‌گیرد (یعنی پایین‌تر از متوسط جهانی است) و میزان بروز سرطان در ایران در میان 183 کشوری که اطلاعات آنها ثبت شده است، در رده 123 قرار دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: این بدان معنا نیست که سرطان در کشورما مثل تمام کشورهای دنیا در حال افزایش نیست، بلکه این بیماری جزء سه عامل اصلی مرگ و میرها به شمار می‌رود و ما تمام اقدامات بهداشتی و درمانی خود را به کار می‌گیریم که آمار ابتلا را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه از رسانه‌ها می‌خواهیم که منطبق با واقعیات اخبار را منتشر نمایند تا اطلاع‌رسانی‌ها از این طریق مثمرثمرتر واقع شود و شاهد کاهش آمار این بیماری در کشور باشیم، افزود: متاسفانه علی رغم هدف مثبتی که رسانه‌ها در این خصوص دارند، گاهی با استناد به منابع غیر معتبر و یا برداشت‌های غلط از منابع درست، راه را به اشتباه می‌روند و به جای افزایش آگاهی و تعهد عمومی برای پیشگیری از سرطان، زمینه نگرانی‌های بی‌مورد را فراهم می‌آورند و یا به جای تاکید بر وظایف و مسئولیت‌های مهم دولت و مردم سبب گمراهی مخاطبان می‌شوند.
امکان ابتلا به «سرطان ریه» در صورت ازدواج با فرد سیگاری
فوق تخصص خون و سرطان گفت: کسانی که سیگاری نیستند اما در معرض دود دست‌دوم قرار می‌گیرند و آن را استنشاق می‌کنند در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.
رضا ملایری به فارس، گفت: از اواسط قرن بیستم، سرطان ریه به صورت اپیدمی درآمد و اکنون در اغلب جوامع مهم‌ترین عامل مرگ و میر در اثر سرطان به شمار می‌رود.
ملایری افزود: میزان مرگ و میر به علت سرطان ریه سه برابر میزان مرگ به علت سرطان پروستات در مردان و دو برابر سرطان سینه در زنان است؛ مهم‌ترین ریسک‌فاکتور برای سرطان ریه، کشیدن سیگار است. کشیدن سیگار ریسک سرطان ریه را در افراد سیگاری در مقایسه با کسانی که هرگز سیگاری نبوده‌اند به 10 برابر می‌رساند.وی ادامه داد:‌ کسی که خود سیگاری نیست ولی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد در واقع دود دست‌دوم را استنشاق می‌کند، امکان ابتلا به سرطان ریه را دارد. این ریسک در فردی که اصلاً سیگاری نبوده اما با فرد سیگاری ازدواج می‌کند چند برابر افزایش می‌یابد.این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه بیماری‌های ریوی مزمن همچون برونشیت مزمن، آمفیزما و سل نیز از جمله عوامل خطرساز محسوب می‌شوند، گفت: مطالعات در خصوص نقش مواد غذایی در ایجاد یا کاهش سرطان ریه موردی را نشان نداده است، همچنین ارث ممکن است در ایجاد این سرطان نقش داشته باشد یعنی افرادی که اقوام درجه‌یک آنها مبتلا به سرطان ریه هستند احتمال ابتلا آنان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.