kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
موافقت دیوان عالی با بررسی مجدد پرونده شکایت قربانیان یک حادثه تروریستی

میراث فرهنگی ایران در آمریکا به حراج گذاشته می‌شود؟

دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه با بررسی مجدد پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار ۱۹۹۷ بیت‌المقدس از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد.



به گزارش مهر به نقل از یورونیوز، قرار است این دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر(اوایل پاییز) برگزار می‌شود تصمیم نهایی خود را درباره اینکه آیا بازماندگان قربانیان این حادثه می‌توانند از محل فروش اموال و آثار باستانی ایرانی ۷۱ میلیون و پانصد هزار دلار غرامت دریافت کنند یا خیر اعلام کند.
از جمله این آثار و اشیاء می‌توان به کوزه، زیورآلات و دو لوح خشتی ایران متعلق به دوره هخامنشی و عیلامیان اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار دو موزه در ایالت شیکاگوی آمریکا قرار دارند.
سال گذشته دادگاه تجدید نظر شیکاگو به نفع ایران رای داد و از فروش آثار باستانی جلوگیری کرد اما اکنون شاکیان پرونده خواستار تجدیدنظر شده‌اند.
واکنش میراث فرهنگی به مصادره آثار تاریخی ایران در آمریکا
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، فقط الواح هخامنشی بحث مورد شکایت قربانیان حادثه تروریستی هستند و درباره نتیجه رای دادگاه بعد از برگزاری آن در ماه اکتبر (پاییز) می‌توان اظهارنظر کرد.
محمدحسن طالبیان با بیان این‌که فقط الواح گِلی هخامنشی، مورد بحث غرامت شاکیان حادثه تروریستی در آمریکاست، به ایسنا گفت: ایران هیچ مجموعه‌ تاریخی دیگری در این کشور ندارد که مورد بحث شاکیان قرار گیرد.
طالبیان افزود: در گذشته دو محموله تاریخی ارزشمند یکی الواح هخامنشی و دیگری آثار چُغامیش را در آمریکا داشتیم که هر دو مورد بحث بودند، اما پس از بازگشت آثار چُغامیش به ایران در سال ۱۳۹۴، براساس پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر فقط الواح هخامنشی شیکاگو مورد بحث غرامت هستند.
وی با بیان اینکه در دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه فقط زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به این شکایت مشخص شده و هیچ بحث یا رای دیگری داده نشده، تاکید کرد: هیچ اظهارنظر دیگری در حال حاضر در این زمینه درست نیست و در حال حاضر نمی‌توان هیچ برداشت حقوقی از رای اخیر دادگاه عالی آمریکا داشت.
به گفته معاون میراث فرهنگی، در حال حاضر حدود ۳۰ هزار لوح گِلی از الواح هخامنشی که تعدادی از آنها قطعه هستند، در دانشگاه شیکاگو به امانت گذاشته شده‌اند.
طالبیان همچنین درباره‌ احتمال ورود نهادهایی مانند یونسکو به این موضوع گفت: در حال حاضر از نظر حقوقی وارد شدن این نوع نهادها محتمل نیست.
وی افزود: با توجه به این‌که نماینده ایران در دادگاه لاهه است و وکلای ایران پرونده را در آنجا تعقیب می‌کنند و از سوی دیگر دادگاه‌های قبل از دیوان عالی آمریکا به نفع ایران رای داده‌اند، فقط منتظر هستیم تا جلسه دادگاه در اکتبر برگزار شود.