kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

واشنگتن‌پست: محمدبن سلمان به منافع آمریکا و عربستان ضربه می‌زند

یک روزنامه آمریکایی با بررسی تغییرات اخیر در عربستان با محوریت ولیعهد 32 ساله این کشور گزارشی از ناتوانی‌ها و آسیب‌های «محمد‌بن سلمان» به آمریکا و عربستان منتشر کرده است.


سرویس خارجی-

محمد بن سلمان شاهزاده 32 ساله سعودی هفته گذشته طی یک پروسه نسبتاً طولانی و با کودتایی حساب شده «محمد بن نایف» را برکنار و خود ولیعهد جدید عربستان شد.
این مسئله در کنار مواضع مقامات سعودی و اقدامات ناپخته آنها باعث گمانه زنی‌های زیادی در مورد امنیت منطقه شده است، چرا که بن سلمان «بی‌تجربه»، «بی‌احتیاط» و به شدت «تندرو» است.
هرچند برخی از رسانه‌های نزدیک به دربار سعودی از ویژگی‌های مثبت وی گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند، اما در میدان حرف! بن سلمان نشان داده سودای شعله‌ور‌تر کردن جنگ در خاورمیانه را دارد. اما نکته جالب این است که وی در دو نیم سال گذشته به هر اقدامی که دست زده، با شکست مواجه شده است.
حال، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی جالب به بررسی عملکرد وی و همچنین تهدیدات ولیعهدی بن سلمان برای منافع عربستان و آمریکا پرداخته است.
به گزارش تسنیم، این روزنامه آمریکایی در مقاله خود نوشته: «محمد بن سلمان که هفته پیش به‌عنوان ولیعهد عربستان معرفی شد سخت تلاش کرده تا بر دوستان عربستان در واشنگتن تأثیر بگذارد.
وی در این مسیر تحسین‌های زیادی را برانگیخته که از جمله می‌توان به تحسین دولت جدید ترامپ اشاره کرد.
 وی توانسته چارچوب طرح نوسازی اقتصاد عربستان را مشخص کرده و ده‌ها میلیارد دلار خرید تسلیحات از آمریکا انجام دهد.»
واشنگتن پست اما در ادامه می‌نویسد: «در حال حاضر، شاهزاده محمدبن سلمان به‌صورت رسمی جایگاه جانشینی پدر 81ساله خود را در دست دارد اما تردیدها درباره توانایی‌های این فرد همچنان در حال افزایش است.
به نظر می‌رسد که اصلاحات اقتصادی بازارمحور وی متوقف شده است. از سوی دیگر، ابتکارهای تهاجمی وی در موضوعات خارجی برای منافع آمریکا ویرانگر بوده است.
 وی در جنگ یمن به هدف اعلام‌شده خود نرسیده و گروه‌های حقوق بشری نیز عربستان و دیگر متحدینش از جمله امارات متحده عربی را به «جنایات جنگی» متهم کرده‌اند. از آن بدتر، ائتلاف سعودی، باعث ایجاد یکی از بدترین بحران‌های بشری که بشر در چند دهه گذشته آن را ندیده، شده است.»
این روزنامه آمریکایی در پایان نتیجه گرفته که بن سلمان «یک متحد سؤال‌برانگیز» برای آمریکاست.