kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

کوتاه از سراسر جهان


ترکیه
رویترز: صادرات ترکیه به قطر از زمانی که چهار کشور عربی در ۵ ژوئن بایکوت دوحه را آغاز کردند، از سطح معمول سه برابر افزایش یافته و به 32/5 میلیون دلار رسیده است. سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند در حالیکه این اتهامات از سوی دوحه رد شده است. این کشورها فهرستی از ۱۳ درخواست را به دوحه فرستاده‌اند که شامل تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش روابط با ایران و بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.
امارات متحده عربی
فارس: روزنامه اماراتی«البیان» در اعترافی دیرهنگام (که ناشی از اختلافات عربستان و امارات با قطر عنوان شده است)، اذعان کرده که «شیخ سعید رمضان البوطی» عالم و علامه سرشناس سوری، بر اساس فتوای «یوسف القرضاوی» مفتی معروف ترور شده است. «محمد سعید رمضان البوطی»، بلندپایه‌ترین روحانی سنی مذهب سوریه و امام جماعت مسجد جامع اموی دمشق بود. قرضاوی در یک برنامه تلویزیونی فتوای جواز قتل او را در سال 2013 (سال دوم بحران سوریه) صادر کرد. در آن زمان قطر پیشگام اقدامات علیه سوریه بود و تلویزیون الجزیره و یوسف القرضاوی به عنوان محرک مذهبی علیه سوریه، بسیار پرکار و فعال بودند.
آمریکا
ان.بی.سی نیوز: مجلس ایالتی «ویسکانسین» طرحی را به تصویب رسانده که به موجب آن به مقامات دانشگاهی اجازه می‌دهد دانشجویانی که هنگام سخنرانی افراد دست به اختلال می‌زنند، از محل سخنرانی اخراج و با آنها برخورد کنند. این طرح از سوی جمهوریخواهان مورد حمایت قرار گرفت. بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان مسائل قانونی این طرح را بخش بحث‌برانگیز در قانون اساسی و مغایر با متمم اول قانون اساسی آمریکا می‌دانند.
آلمان
تسنیم: هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با استناد به برخی مدارک و شواهد، از «جاسوسی‌های گسترده سازمان اطلاعات امنیت آلمان از بسیاری نهادها و سازمان‌های دولتی، نظامی و بین‌المللی در آمریکا» خبر داده است. اشپیگل می‌گوید اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بین سال های 1998 و 2006 اهداف زیادی در آمریکا از طرف این سازمان امنیتی آلمان هدف جاسوسی بوده است.
عربستان
العالم: منابع خبری عربستان از وقوع انفجار انتحاری در جنوب شرق استان جده در منطقه مکه مکرمه و بازداشت سه نفر خبر دادند. بر این اساس، یک عامل انتحاری وابسته به یکی از گروه‌های تروریستی پس از محاصره نیروهای امنیتی خود را منفجر کرد. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد در این انفجار هیچ یک از نیروهای امنیتی عربستان آسیبی ندیده‌اند.