kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
ولایتی:

آتش‌افروزی‌های سعودی قطعا از سوی ایران تحمل نخواهد شد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعا آتش‌افروزی‌های سعودی‌ها را تحمل نخواهد کرد هر چند ظرفیت و جرات این کار را ندارند.



علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با گونار فرس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سوئد و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که قبل از حادثه تروریستی تهران عربستان اعلام کرد ایران را به میدان جنگ تبدیل می‌کند، از نظر شما چه قرینه  دیگری باید وجود داشته باشد که بگوییم ممکن است عربستان سعودی هم در این ماجرا نقش داشته باشد؟ گفت: یک مشکلی که عربستان سعودی در طی  این سال‌ها به آن دچار شده مسئله ناپختگی و بی‌تجربگی افرادی است که در این کشور عمل و گاهی سخن می‌گویند و این امر حاکی از نداشتن شناخت از ایران و منطقه و بی‌تجربگی است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: آنها امنیت خود را هم نمی‌توانند حفظ کنند. هزینه زیادی از بیت‌المال مسلمین را می‌گیرند و اقدامات قرون وسطایی انجام داده و دعوت از رئیس‌جمهور آمریکا می‌کنند و مدعی شدند که اتحادی بین کشورهای اسلامی ایجاد کردند  ولی جز دو- سه کشور کوچک اسلامی که آنها هم کمک‌های مالی از عربستان می‌گیرند هیچ کس به آنها پاسخ مثبت نداد و هنوز شکل نگرفته. اولین شکاف ایجاد شده هم نشان داد که حاکمان جدید عربستان نتوانستنند این ادعا را برای چند روزهم به اثبات برسانند و هنوز مرکب این اعلامیه خشک نشده بین آنها و قطر اختلافی پیش آمد که در تاریخ منطقه بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه این نشان‌دهنده بی‌ظرفیتی دیپلماسی عربستان سعودی است که با نزدیک‌ترین همسایگان خود هم نمی‌تواند زندگی آرامی داشته باشد گفت: جمهوری اسلامی ایران هم قطعا این آتش‌افروزی‌های سعودی را تحمل نخواهد کرد. هرچند که سعودی‌ها هم ظرفیت و جرات این کار را ندارند و فقط ادعا می‌کنند و خیلی مواقع پاسخ این ادعاهای ابلهانه خاموشی است.
ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکا به تازگی تحریم‌های جدیدی در حوزه‌های مبارزه با تروریسم، موشکی و تسلیحات هسته‌ای علیه ایران را در دستور کار خود قرار داده است. واکنش ایران در این رابطه چیست و آیا رفتار آمریکایی در تضاد با برجام است؟ خاطرنشان کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند زیرا هیچ نوع رابطه جدی اقتصادی و غیراقتصادی بین ما و آمریکایی‌ها وجود ندارد. حال تحریم کنند یا نکنند.
رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: ایران با درپیش گرفتن اقتصاد مقاومتی عملا نوعی آسیب‌ناپذیری در مقابل این تهدیدها دارد و یکی از فواید و نتایج اقتصاد مقاومتی همین آسیب‌ناپذیر بودن ایران در مقابل تهدیدها است.
وی ادامه داد: جز یک امتیاز تبلیغاتی به صهیونیست‌ها دادن و یا بعضی از مرتجعین منطقه که جزو عمال آنها هستند کار دیگری نمی‌توانند بکنند. کشوری موفق است که در عمل بتواند به اهداف خود برسد. آمریکایی‌ها در اهداف خود در عراق و سوریه شکست خورده‌اند و این پیوند بین نیروهای مردمی عراق چه حشدالشعبی، نیروهای ارتش عراق و ارتش و نیروهای متحد سوریه در مرز بین عراق و سوریه در حقیقت یک پیروزی استراتژیک برای ایران و حلقه مقاومت است  که از تهران شروع می‌شود و تا عراق، سوریه و لبنان در مقابل صهیونیست‌ها و حامیانشان ادامه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جریان  دیدار با گونار فرس رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سوئد به تحولات سریع و وقایع متعدد در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد و افزود: برخلاف گذشته که عرصه بین‌المللی موضوعات منطقه‌ای و ملی را طراحی و بر آن تاثیر می‌گذاشت، امروز شاهد هستیم که موضوعات منطقه‌ای عرصه بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش تسنیم، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحولات در این زمینه به قدری سریع و غیرقابل پیش‌بینی است که ضرورت توجه حداکثری، مطالعات عمیق، شناخت وضعیت و ترسیم چشم اندازهای دقیق را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و همکاری‌های مراکز تحقیقاتی می‌تواند با اهمیت باشد.