kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
یک فعال کارگری:

طرح کارورزی دولت هیجان‌زده و پوپولیستی است

یک فعال کارگری با تأکید بر اینکه طرح کارورزی دولت بدون مشورت شرکای اجتماعی و به صورت عجولانه در حال اجراست، گفت: این طرح بدون در نظر گرفتن منابع مالی، بار مالی جدید به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل خواهد کرد.


فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به طرح کارورزی دولت و مهارت‌آموزی حین اشتغال با بیان اینکه نام این اقدام دولت را تنها می‌توان پوپولیستی و هیجان‌زده اعلام کرد، افزود: این طرح قطعاً شکست خواهد خورد؛ چرا که موضوع سه‌جانبه‌گرایی با وجود ادعای مسئولان وزارت کار رعایت نمی‌شود.
این فعال کارگری معتقد است که طرح کارورزی و مهارت حین کار برای شاغلان مغایر با برنامه ششم توسعه بوده و منابع مالی آن نیز به طور دقیق مشخص نشده است و معلوم نیست که سهم کارفرما در حوزه تأمین اجتماعی از چه منابعی تأمین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح کارورزی دولت همان نسخه جدید استاد- شاگردی است و به نوعی می‌توان آن را برده‌داری نوین نامید، گفت: مسئولان به دنبال ایجاد یک نظام ارباب رعیتی مجدد هستند که مغایر با آموزه‌های اخلاقی و اسلامی است.
توفیقی با بیان اینکه هم‌اکنون حداقل حقوق جذابیتی برای نیروی کار در کشور ما ندارد، گفت: قطعاً دولت با پرداخت یک سوم حقوق به کارآموزان زمینه‌های سرخوردگی آنها را فراهم کرده و به مشکلات آنان می‌افزاید.
وی گفت: هم‌اکنون دولت هزاران میلیون تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و معلوم نیست چه زمانی این بدهی را تسویه کند و حالا طرحی را آماده و اجرا می‌کند که بار مالی جدی را به این سازمان در حال ورشکستگی تحمیل خواهد کرد؛ چراکه در صورت اجرای طرح کارورزی و عدم بیمه شدن افراد، ورودیه منابع سازمان تأمین اجتماعی نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
این کارشناس بازار کار در واکنش به سخنان معاون اشتغال وزیر کار مبنی بر اینکه در صورت موفقیت طرح کارورزی، سال آینده منابع آن در بودجه تعیین خواهد شد، گفت: سؤال اینجاست که منابع طرح کارورزی در سال جاری از چه محلی تأمین خواهد شد؟
توفیقی گفت: این طرح نه‌تنها اشتغالی ایجاد نمی‌کند، بلکه نیروهای کار قدیمی را بیکار خواهد کرد.
این فعال کارگری معتقد است که اجرای طرح کارورزی در سطح بنگاه‌ها بدون وجود بانک جامع اطلاعاتی و استانداردهای آموزشی کلید خورده است و معلوم نیست که صلاحیت آموزشی این بنگاه‌ها چطور تأیید می‌شود.وی با بیان اینکه در گذشته طرح استاد- شاگردی با مخالفت و اعتراض شدید گروه‌های کارگری و فشار رسانه‌ها متوقف شده بود، گفت: طرحی را دو دولت گذشته با بررسی بازار کار چند کشور از جمله اتریش، دانمارک، فنلاند و آلمان ارائه کردیم، اما با کنار زدن آن، طرح عجولانه کارورزی که ظلم به جامعه کارگری است را اجرا کردند.