kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

درگیری شدید لفظی بین نمایندگان پارلمان مصر بر سر اهدای جزایر مصری به سعودی‌ها

نمایندگان پارلمان مصر که مخالف اهدای جزایر تیران و صنافیر به سعودی‌ها هستند در جلسه پارلمان با موافقان این توافقنامه به شدت درگیر شدند.


به گزارش ایسنا، دومین جلسه کمیسیون قانونگذاری و قانون اساسی مصر که عصر روز دوشنبه برای بررسی توافقنامه «ترسیم مرزهای دریایی با عربستان» معروف به «توافقنامه تیران و صنافیر» و شنیدن سخنان نمایندگان دولت درباره آن برگزار شد شاهد تنش و جنجال بود، طوری که «علی عبدالعال»،‌ رئیس پارلمان مصر مجبور شد یک ساعت پس از آغاز جلسه به دلیل اختلافات و درگیری‌های لفظی میان نمایندگان موافق و مخالف جلسه را خاتمه داده و ادامه جلسه را به وقت بعدی در عصر موکول کند. در این جلسه نمایندگان مخالف شعار «باطل، باطل» و «مصری، مصری» سر می‌دادند و بر باطل بودن توافقنامه مذکور و مالکیت مصری بر دو جزیره تیران و صنافیر تاکید کردند.
«عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهور مصر، در سال 2016، با ملک سلمان پادشاه عربستان توافقنامه اي امضا کرد که مرزهاي دريايي دو کشور را تعيين مي‌کند. بر اساس اين توافقنامه، حاکميت دو جزيره تيران و صنافير واقع در درياي سرخ در نزديکي تنگه تيران که به «خليج عقبه» منتهي مي شود، به عربستان واگذار شد. در پي مخالفت هاي گسترده مردم و نهادهاي غيردولتي مصري با اين توافقنامه، دادگاه عالي اداري مصر، با صدور حکمي، اين توافقنامه را «باطل» اعلام کرد اما دادگاه امور فوري در قاهره، با صدور حکمي ديگر، مفاد توافقنامه را همچنان برقرار اعلام کرد.