kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

هشدار جنبش نجباء عراق به آمریکا/اگر حماقت کنید، پاسخ می‌دهیم

جنبش «نجبا» که بخشی از نیروهای بسیج مردمی عراق را تشکیل می‌دهد، اعلام کرده که به هرگونه حمله و حماقت آمریکا پاسخ خواهد داد.


به گزارش تسنیم، «هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش نجبا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر نیروهای آمریکایی مرتکب هرگونه حماقتی علیه نیروهای ما شوند، منافع آنها را در هر مکانی که ممکن باشد، هدف قرار خواهیم داد.»الموسوی افزود «هدف توطئه‌های آمریکا، محافظت از باندهای جنایتکار و مانع‌تراشی در مسیر عملیات نظامی در سوریه و عراق است.»
الموسوی تصریح کرد: «در قبال اشتباهات بزرگ نیروهای آمریکایی در موصل، نباید سکوت کرد.»
گفتنی است آمریکا به بهانه اینکه کشورهای منطقه‌ای و اهل سنت عراق مخالف حضور نیروهای بسیج در عملیات آزادسازی موصل هستند، بغداد را در مورد مشارکت ندادن این افراد، در عملیات تحت فشار قرار داد.
دولت عراق نیز 26 مهر بدون حضور بسیج در عملیات، آن را آغاز کرد. طی این مدت، ده‌ها غیرنظامی ساکن موصل توسط ائتلاف آمریکایی ضد داعش کشته شده‌اند. این در حالی است که اگر بسیج در عملیات فوق مشارکت می‌داشت، هم از شمار تلفات غیرنظامیان کاسته می‌شد و هم، پیروزی خیلی سریع‌تر و آسان‌تر به دست می‌آمد.
کارشناسان می‌گویند، در حال حاضر که نیروهای بسیج مردمی عراق تا مرز سوریه پیشروی کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که از طرف جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش هدف بمباران قرار گیرند. واکنش نجباء نیز در همین راستا قابل تحلیل است.
آزاد شدن 500 اسیر
نیروهای دولتی عراق اما موفق شدند 500 اسیر در بند داعش را از سرداب بیمارستان «الجمهوریه» موصل نجات دهند.
این اسرای محبوس به دلیل در اختیار نداشتن ابتدایی‌ترین امکانات حیاتی و بهداشتی، به بیماری «گال» مبتلا شده‌اند. گال یا «جرب»، نوعی بیماری پوستی حامل انگل است.
سایر رویدادها
* مسعود بارزانی اعلام کرده، علی‌رغم فشارهای خارجی، همچنان خواستار برگزاری استقلال کردستان عراق در سوم مهر است!
* «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، امروز با هدف دیدار با پادشاه و دیگر مقامات سعودی، به ریاض می‌رود.
* صدها آواره عراقی در اردوگاهی در شرق موصل، پس از خوردن غذای افطاری، مسموم شدند. در مورد تلفات احتمالی این مسمومیت، گزارشی نرسیده است.