kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵

بابل و هزار و یک مشکل( یادداشت خبرنگار)


با مشارکت حدود 83 درصد شهروندان بابلی در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر اعضای جدید شورا انتخاب که بزودی مشغول بکار خواهند شد. با آغاز فعالیت شورای شهر جدید بابل، امیدها برای حل معضلات اساسی شهر بابل بیشتر شده و انتظار می‌رود اعضای شورای شهر با مشارکت مردم و همت مسئولان شهری و استانی در برطرف ساختن این مشکلات موفق شوند.
از جمله مشکلات اساسی این شهر معضل دیرینه کمبود آب آشامیدنی به ویژه در تابستان و عدم توسعه زیربنائی آب شهری است با توجه به آپارتمان‌سازی فراوان در محلات مختلف بابل هیچ توجهی به توسعه شبکه آب شهری و تامین آب موردنیاز شهروندان صورت نمی‌گیرد و خانواده‌ها در همه فصول به‌ويژه در تابستان با کمبود و حتی قطعی آب مواجه هستند.
سالیان سال است بابل همین چند خیابان را برای رفت و آمد خودروهای عبوری و داخل شهری دارد و با توجه به افزایش جمعیت و ازدیاد خودروها عملاً بابل به پارکینگ عمومی خودروها تبدیل خواهد شد؛ نبود پارکینگ‌ طبقاتی و عمومی در سطح شهر به‌ویژه در نقاط پرتردد، نبود ایستگاه‌های تاکسی در شلوغ‌ترین نقاط شهر از جمله مشکلات بابل است.
مشکل کهنه دفن زباله در جنگل‌ها و نبود کارخانه کمپوست از دیگر معضلات بابل است به طوری که یکی از نقاط جنگلی این شهرستان دستخوش تغییر اکوسیستم زیست‌محیطی شده است؛ کمبود بوستان‌های شهری را باید به مشکلات بابل افزود و باید تاکید کرد این شهر نیازمند راه‌اندازی بوستان‌های جدید است تا شهروندان بتوانند در آن به تفرج و ورزش بپردازند.
کمبود پمپ‌بنزین درون‌شهری، بدی آسفالت‌های کوی و برزن محلات بابل، ناتمام ماندن سیستم اگوکشی در سطح شهر، فقدان زیباسازی ورودی شهر بخصوص ورودی از آمل و قائم‌شهر، زیباسازی مبلمان شهری و بهبود ناوگان حمل‌و‌نقل شهری از جمله معضلاتی است که باید مدیران شهر هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف ساختن آنها بکوشند.
نازیبایی بازارهای سنتی دائم و هفتگی، کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی، به‌ویژه در نقاط پرجمعیت موزیرج، اسلام و کیاکلا، فراموشی احداث میدان بار دوم شهر و اجرای طرح جامع شهری و ارائه الگوی مناسب برای آپارتمان‌سازی و دهها مشکل ریز و درشت دیگر که از حوصله این مقاله خارج است، از اموری هستند که در چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت باید لحاظ شود. شورای جدید باید بتواند با اولویت‌بندی مشکلات کلان و ریز در عمر چهار ساله خود این مشکلات را برطرف سازد و انتخاب شهرداری پرانرژي و کاردان و باتجربه می‌تواند آنها را در این راه یاری رساند.
علی کفائی مهر - خبرنگار کیهان