kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

جرمی کوربین: به زودی از شر ترزا می خلاص می‌شویم

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس پس از شکست نخست وزیر این کشور در انتخابات پارلمانی روز پنج شنبه گفته: به زودی از شر ترزا می‌خلاص می‌شویم.

سرویس خارجی-

بعد از گذشت 4 روز از انتخابات پارلمانی انگلیس که در آن حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» نخست وزیر تنها توانست 318 کرسی را به دست آورد و اکثریت را از دست بدهد، فشارها به خانم «می» ‌برای استعفا به شدت افزایش پیدا کرده است. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بعد از آنکه محافظه‌کاران نتوانستند در انتخابات حداقل کرسی‌های لازم برای تشکیل کابینه دولت را به دست آورند، تصمیم به ائتلاف با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلندشمالی گرفتند اما این مسئله مخالفان زیادی دارد.در همین راستا طوماری مردمی به راه افتاده که تا این لحظه‌ حدود 650 هزار نفر با امضای آن خواستار کناره‌گیری «ترزا می» ‌از قدرت شده‌اند. این طومار همچنین مخالف ائتلاف محافظه کاران با اتحادگرایان دموکراتیک است.
دفتر نخست وزیر انگلیس هم روز یکشنبه اعلام کرد «ترزا می» ‌با حزب اتحاد دموکراتیک صحبت کرده است، تا درباره نهایی کردن یک توافق پیش از برگزاری نشست هفته آینده پارلمان، رایزنی کنند.» حزب محافظه کار به رهبری «می» در انتخابات اخیر 318 کرسی را کسب کرد که این تعداد 8 کرسی کمتر از تعداد لازم برای کسب اکثریت مطلق بوده است. حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی هم موفق به کسب 10 کرسی شده است.از سوی دیگر اما «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس که حزبش در این انتخابات با موفقیت چشمگیری توانسته 261 کرسی را به دست آورد، امیدوار است بتواند نخست‌وزیر ‌را به چالش کشیده و او را از قدرت به زیر بکشد.به گزارش خبرگزاری دانشجو، کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در گفت‌وگو با «ساندی میرور» تاکید کرده که به زودی به کار ترزا نخست وزیر انگلیس پایان می‌دهد. وی در این مصاحبه وعده داده روندی را که برای خلاص شدن از دست ترزا می‌آغاز کرده است، ظرف چند روز، به پایان می‌رساند. او قصد دارد از سخنرانی ملکه انگلیس به عنوان نخستین فرصت خود برای سرنگون کردن نخست وزیر استفاده کند.
 او گفته «زمان آن فرا رسیده است تا ترزا می ‌بیدار شود... من هنوز می‌توانم نخست وزیر شوم. این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد. مطمئنا این گونه است. ترزا می‌در کاخ بوده است. امکان گرفتن رای عدم اعتماد وجود دارد و ما برای این کار تلاش خواهیم کرد.» بر اساس این گزارش کوربین بر این باور است که مخالفت کافی در مجلس عوام برای شکست دادن دولت «ترزا می» ‌و رای عدم اعتماد به او وجود دارد و  این موضوع می‌تواند سبب برگزاری یک انتخابات زود هنگام دیگر شود. به نوشته روزنامه «گاردین»، «کوربین» که قبلا خواستار استعفای ترزا می ‌شده بود، گفته «کشور نمی‌تواند با این شرایط ادامه دهد و احتمال زیادی وجود دارد که در همین سال و یا اوایل سال آینده میلادی انتخابات دیگری برگزار شود.»