kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا:

پذیرفتن 2030 کشور را زیر چتر سکولاریسم قرار می‌دهد

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه برخلاف نظر دولت، سند آموزش 2030، یک سند الزام‌آور به شمار می‌رود، گفت: در سراسر متن این سند، مانند خود برنامه اهداف توسعه پایدار که مادر سند آموزش 2030 است، به وفور از گزاره‌های انشایی یعنی «باید» و «نباید»، یا کشورها «موظف»‌اند یا «مکلف» هستند و امثال این واژه‌ها استفاده شده است.


به گزارش فارس، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در محل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای‌) به تبیین ابعاد «سند آموزش 2030» پرداخت.
وی تاکید کرد: سوال اول این است که آیا سند آموزش 2030، یک سند الزام‌آور محسوب می‌شود؟ دوستان دولت معتقدند که خیر، این سند یک بیانیه یا یک توصیه‌نامه است و تعهدی را برای کشور ما به وجود نیاورده است؛ لکن من به چند دلیل عرض می‌کنم که بر خلاف نظر دولت، سند آموزش 2030، یک سند الزام‌آور به شمار می‌رود، یکم؛ در سراسر متن این سند، مانند خود برنامه اهداف توسعه پایدار که مادر سند آموزش 2030 است، به وفور از گزاره‌های انشایی یعنی «باید» و «نباید»، یا کشورها «موظف»‌اند یا «مکلف» هستند و امثال این واژه‌ها استفاده شده است. خب، چرا در یک توصیه‌نامه که ما با ادبیات توصیه‌نامه‌ها در نظام بین‌الملل نا‌آشنا نیستیم، این میزان گزاره انشایی درج شده است؟
حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید، بنا به اعلام برادرانمان، جمهوری اسلامی ایران در زمان تصویب اجماعی سند آموزش 2030 با اصرار اعلام تحفظ یا resarvation کرده است. مجددا سوال می‌کنم، چه دلیلی دارد که برای یک توصیه‌نامه محض که هیچ گونه تعهدی را برای کشورمان ایجاد نمی‌کند، مصرا اعلام تحفظ شود؟ یا حق تحفظ زمانی مطرح است که کشوری بخواهد شانه خود را از زیر بار بخشی از تعهدات که با اصول یا منافع خود ناسازگار است، خالی کند. پس معلوم می‌شود که سند آموزش 2030 یک تعهدنامه است، هرچند نام آن را بیانیه گذاشته‌اند.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ابراز داشت: حقیقتا هشدار صریح و قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سند آموزش 2030، جزو الطاف خفیه الهی به این انقلاب، نظام و ملت بود. متاسفانه به بهانه سند آموزش 2030 یک جابه‌جایی ارزشی و به تبع آن، اتفاقات تلخی در کشور در حال وقوع بود که من از آن به نفوذ عمیق دشمن در حیاط خلوت کشور یعنی نظام آموزش و پرورش، به قصد استحاله تدریجی و براندازی نرم نظام تعبیر می‌کنم و مقام معظم رهبری با ورود شجاعانه و به موقع، جلوی این نفوذ را سد کردند.
وی تاکید کرد: حالا بعضی‌ها گفتند، اطلاعات غلط به مقام معظم رهبری داده شده است. من در پاسخ، به حدیثی از امام علی علیه‌السلام اشاره می‌کنم که فرمودند، «إنَّ لِسانُ الْمُؤمِنِ وَراءَ قَلْبِهِ فَإذا أرادَ أنْ‏ یَتَکَلَّمَ بِشَىْ‏ءٍ تَدَبِّرُهُ بِقَلْبِهِ ثُمَّ أمْضاهُ بِلِسانِهِ» یعنی زبان مؤمن در پشت قلب‌(عقل) اوست و هنگامى که اراده کند سخنى بگوید نخست با عقل خود آن را بررسى می‌کند سپس بر زبانش جارى می‌سازد، نه امکان ارائه اطلاعات غلط به مقام معظم رهبری وجود دارد، و نه مقام معظم رهبری بدون اطمینان از اطلاعاتی که به دستشان می‌رسد، درباره چیزی قضاوت می‌کنند. لذا جا دارد افرادی که در هفته‌های قبل ادعا کردند اطلاعات غلط به رهبر انقلاب داده شده است، با توجه به حدیثی که خواندم، از این پس قبل از سخن گفتن عقل خود را فعال کنند تا خدای ناکرده حماقت بر آنها غلبه نکند؛ بالاخره عقل چیز خوبی است و باید از آن استفاده کرد!
حجت‌الاسلام غلامی اظهار داشت: روح این سند، روح توسعه غربی است. اساسا توسعه پایدار، چیزی جز همان توسعه غربی با همه لوازمش از جمله قبول جهان‌بینی و ایدئولوژی سکولار نیست. لذا وقتی کسی سند 2030 را قبول می‌کند، عملا اجازه می‌دهد تا کشور را زیر چتر توسعه سکولار قرار دهند. هر کس هم که بگوید من این را نمی‌دانستم، با عرض معذرت، ابله است چراکه سطر سطر این سند فریاد می‌زند که من سکولار هستم و می‌خواهم فرهنگ و سبک زندگی غربی و سکولار را در کشور شما نه تنها ترویج، بلکه نهادینه کنم.