kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

سی‌ان‌ان: ردپای عربستان در تمام عملیات تروریستی در غرب دیده می‌شود

شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد، همه حملات تروریستی در غرب، به نوعی با عربستان ارتباط داشته است.



«فرید زکریا» تحلیلگر ارشد آمریکایی و از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل در شبکه سی‌ان‌ان در یادداشتی، وهابیگری عربستان را ریشه تروریسم خواند. او در این یادداشت، اظهارات دونالد ترامپ در سفر اخیر به عربستان درباره ادعای حمایت ایران از تروریسم را رد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زکریا در این مطلب آورده است: «حمله این هفته در منچستر، تاکیدی مخوف بر این است که تهدید تروریسم افراط‌گرایان مذهبی همچنان ادامه دارد و سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه هم نشان داد که چطور یک کشور مرکزی در حوزه گسترش این نوع از تروریسم یعنی عربستان، توانسته اوضاع را طوری مدیریت کند که از پذیرش هرگونه مسئولیتی در قبال آن سرباز زند. در واقع باید گفت ترامپ به عربستان، آزادی عمل در منطقه داده است.»
وی تاکید کرد، واقعیت‌ها در این باره، کاملا برای همگان شناخته شده هستند. عربستان برای 5 دهه است که در حال گسترش روایت تنگ‌نظرانه‌ای از اسلام در سراسر جهان است. اسامه بن لادن و 15 تن از 19 تروریست عامل حمله 11 سپتامبر، تبعه سعودی بودند. این تحلیلگر برجسته آمریکایی افزود: «ما از طریق ایمیل‌های فاش شده هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم می‌دانیم که دولت سعودی به همراه قطر در سال‌های اخیر تامین کننده حمایت مالی و لجستیکی برای داعش و دیگر گروه‌های تندرو در منطقه بوده است. اتباع سعودی، دومین گروه پرجمعیت جنگجویان خارجی داعش را تشکیل می‌دهند و طبق برخی ارزیابی‌ها، بزرگترین گروه در اعضای داعش در عراق را تشکیل می‌دهند. پادشاهی سعودی، در ائتلاف ضمنی و تلویحی با القاعده در یمن است.»
وی تاکید کرد: «داعش، ‌عقایدش را از روایت وهابیگری عربستان می‌گیرد. همان‌طوری که سال گذشته امامت سابق مسجد اعظم پادشاهی سعودی گفت،‌ داعش از اصول ما که در کتب‌مان قابل یافتن است، بهره‌برداری کرده. ما همان نظرات را البته به روشی پالایش شده، دنبال می‌کنیم». زکریا در ادامه به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان پرداخت و نوشت: «ترامپ درباره میزبانش عربستان حرف نمی‌زد بلکه به ایران اشاره می‌کرد. باید روشن و واضح گفت به شدت نادرست است که ایران را منبعی برای تروریسم افراطی توصیف کنیم. طبق تحلیل «لیف ونار» از کینگ کالج لندن درباره پایگاه جهانی تروریسم، بیش از 94 درصد از مرگ و میر برآمده از تروریسم اسلامگرا از سال 2001 را اعضای داعش و دیگر گروه‌های جهادگرای سنی مرتکب شدند. ایران در حال جنگ با آن گروه‌ها است و نه اینکه توان آنها را افزایش دهد. تقریبا همه حملات تروریستی در غرب، به نوعی ارتباط با عربستان داشته است و تقریبا هیچ کدام از آنها هیچ ارتباطی به ایران نداشته است.»
زکریا در پایان بیان داشت: «آمریکا اکنون رسما در خدمت سیاست خارجی سعودی  قرار گرفته که مجموعه‌ای از سلسله درگیری‌های بی‌امان علیه شیعیان و متحدانشان در خاورمیانه است. من فکر می‌کردم که سیاست خارجی ترامپ،‌ قرار بود آمریکا را در اولویت نخست قرار دهد و نه عربستان را.»