kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶

کمپین اعتراضی دانشجویان درباره بی‌تاثیری نمره پایان‌نامه در معدل کل

مدتی است که جمعی از دانشجویان با راه‌انداختن کمپینی خواستار اعمال نمره پایان نامه در کارنامه نهایی کارشناسی ارشد هستند.



جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور در اعتراض به عدم احتساب نمره پایان‌نامه در معدل کارشناسی ارشد ناپیوسته، با ایجاد کمپینی خواستار اعمال نمره پایان نامه در کارنامه نهایی کارشناسی ارشد شدند.
عدم تاثیر نمره پایان نامه بر معدل کل دوره کارشناسی ارشد بنابر ماده 23 آیین‎نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب شده شورای عالی برنامه‎ریزی آموزشی در سال 1394 است که نمره پایان‌نامه دانشجویان ارشد ورودی سال تحصیلی 95-1394 و پس از آن، به صورت کیفی ارزیابی می‎شود.
این دانشجویان در نامه‌ای که خطاب به مسئولان آموزش عالی منتشر کرده اند، آورده‌اند: «دانشجویان برای تهیه و ارائه پایان‌نامه خویش، زحمات فراوانی را به جان می‌خرند. اما متاسفانه طبق مقررات جدید، این تلاش بازتابی در کارنامه‌شان نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این طرح در راستای کاهش انگیزه دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه‌های دقیق و حساب‌شده باشد. یعنی تشویق آنان برای اتمام سریع‌تر دوره فوق‌لیسانس در عرض 4 ترم.»
در ادامه این نامه تصریح شده است: «می‌توان گفت این طرح به نوعی مکمل قانون سنوات است که در سال گذشته اعتراضات فراوانی را برانگیخت. علاوه بر این، اجرای چنین طرحی موجب کاهش معدل دانشجویان خواهد شد و امکان استخدام آنان را به مخاطره خواهد افکند. امیدواریم همبستگی دانشجویان در برخورد با این طرح آموزشی و دیگر طرح‌هایی که معیشت آنان را به مخاطره می‌اندازد، موجبات بهبود وضعیت زیستی و آموزشی آنان را فراهم آورد.»
این دانشجویان معتقد هستند: «عدم محاسبه نمره پایان‌نامه در معدل کل تاثیر بسزایی دارد و با عنایت به این موضوع که معدل نهایی در فضای رقابتی بازار کار و همچنین مراحل بالاتر تحصیلی به عنوان معیاری برای سنجش فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود، عدم محاسبه نمره پایان نامه در میانگین کل می‌تواند منجر به سنجش نابرابر در میان فارغ‌التحصیلان این دوره نسبت به سال‌های قبل گردد.»
اما در این میان این مسئله با واکنش‌هایی در فضای مجازی روبرو شده است، سالار یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد است، وی درباره اهمیت تاثیر نمره پایان نامه در کارنامه نهایی معتقد است: «یک اینکه، چون تعداد واحدهای کل در کارشناسی ارشد زیاد نیست و حدودا ۳۲ واحد است، وجود 6 واحد پایان نامه یعنی حدود 18 تا 19 درصد کل نمرات ارشد را به خود می‌گیرد، که در اکثر موارد نمره پایان نامه نمره بالایی است که می‌تواند معدل کل را بالا ببرد.»
وی در ادامه می‌گوید: «دوم اینکه، در کارشناسی ارشد، پایان نامه و موضوع شما به نوعی تخصص شما را نشان می‌دهد و اگر برای آن نمره‌ای در نظر گرفته نشود میل دانشجو به تحقیق و تلاش علمی را کم می‌کند. سوم اینکه، با توجه به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اکثر استخدامی‌ها شدید به دانشگاه و نمره معدل اهمیت می‌دهند.»
به نقل از خبرنامه دانشجویان؛ اما از سوی دیگر علیرضا یکی از دانشجویان ارشد نظر دیگری دارد، وی می‌گوید: «قانون فعلی اصولی‌تر است، هیچ جای دنیا پایان نامه نمره نداره یا اینکه نمره در معدل تاثیر نداره؛ شما برای استخدام یا ادامه تحصیل هم که اقدام کنید باید نمره رو به صورت Thesis Excluded اعلام کنید، چون نمره پایان نامه با نمره درس‌هایی که پاس می‌شود فرق دارد. بنابر این قانون، قانون درستی هست و تغییر نمی‌کند.»
البته در این میان دانشجویانی نیز هستند که از اعمال نمره پایان نامه در معدل کل خبر دادند، سینا می‌گوید: «من ترم پیش دانش نامه‌ام را گرفتم اثری از معدل در آن نبود ولی در مدرک موقتم معدل را نوشته بود ولی در ریز نمرات که از دانشگاه گرفتم معدل را با احتساب نمره پایان‌نامه بود.»
با این وجود اما کماکان بحث‌ها و اظهار نظرات درخصوص حذف نمره پایان نامه از معدل کل در محافل علمی و دانشگاهی کشور در جریان است و بیشتر دانشجویان به عدم احتساب نمره پایان‌نامه در معدل دوره، دیدگاهی معترضانه و انتقادی اتخاذ نموده‌اند!