kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
نماینده انجمن علمی طب سنتی:

بزرگنمایی درباره حجامت مردم را به دردسر می‌اندازد

نماینده انجمن علمی طب سنتی گفت: حجامت در صورتی که با نظر پزشک خبره و در مکان مورد تایید از نظر استانداردهای درمانی انجام شود، می‌تواند روشی کمک‌کننده در پیشگیری و درمان بیماری‌ها باشد.


نفیسه حسینی یکتا با بیان اینکه بزرگنمایی درباره حجامت مردم ما را به دردسر می‌اندازد، به ایسنا  گفت: در طب سنتی ایران به حجامت تاکید شده‌است ولی فقط به عنوان یکی از روش‌های درمانی. این کار در صورتی که با نظر پزشک خبره، آگاه و در مکان مورد تایید از نظر استانداردهای درمانی انجام شود، می‌تواند روشی کمک‌کننده در پیشگیری و درمان بیماری‌ها باشد، ولی انجام بی‌رویه و عنان‌گسیخته آن که گاهی در جامعه می‌بینیم، می‌تواند بسیار مضر باشد.
حسینی یکتا افزود:  حجامت در جایگاه خود روش درمانی مفیدی است و در عین حال می‌تواند مضر باشد. ادعاهای بیجا درباره اینکه طب سنتی می‌تواند جایگزین واکسیناسیون باشد یا اینکه به تنهایی به عنوان درمان اصلی بسیاری از بیماری‌ها موثر است، اغراق آمیز است.
وی ادامه داد: این صحیح نیست که بدون ویزیت بیمار، حجامت تجویز شود. در طب کلاسیک هم پزشک نیز پیش از تجویز هر گونه روش درمانی، باید بیمار را معاینه کند و براساس آن و اطلاعاتی که از بدن فرد به دست می‌آورد در مورد چگونگی درمان او تصمیم می‌گیرد. در طب سنتی هم باید پزشک آگاه فرد را معاینه کند و براساس شرایط فرد و بیماری او از روش‌های مختلف درمانی که یکی از آنها می‌تواند حجامت باشد، استفاده کند.
نماینده انجمن علمی طب سنتی  به مردم توصیه کرد: برای گرفتن مشاوره و ویزیت به پزشکانی مراجعه کنند که براساس قوانین کشوری مجاز به فعالیت در حوزه طب سنتی هستند.حسینی یکتا تاکید کرد: حجامت مانند سایر خدمات درمانی باید در محیطی با استاندارهای بهداشتی انجام شود؛  مانند مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سلامتکده‌های طب سنتی که اسامی آنها در سایت انجمن علمی موجود است.وی در خصوص  اینکه گروهی از فعالان طب سنتی بر موثر بودن انجام حجامت در ماهی به نام حزیران در فصل بهار تاکید می‌کنند، گفت: اگرچه در فصل بهار به علت تغییراتی در بدن، احتمال نیاز به حجامت بیشتر است، ولی حتما برای انجام حجامت فصل بهار هم با پزشک مشورت کنید. توصیه عام به حجامت در بهار برای همه صحیح نیست؛ چرا که نمی‌توان گفت همه گروه‌های سنی بدون هیچ مانعی می‌توانند در این فصل حجامت انجام دهند. به گفته نماینده انجمن علمی طب سنتی، احتمال اینکه افراد در فصل بهار نیاز به حجامت داشته باشند نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر است ولی باز هم اینکه بگوییم مانعی برای حجامت تمام افراد در فصل بهار وجود ندارد، درست نیست و لازم است پزشک پیش از حجامت فرد را معاینه کند.