kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
جنجال بزرگ در آمریکا

ترامپ اطلاعات فوق سری را در جریان دیدار با روس‌ها، لو داده است!

روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته، فاش کرده است که ترامپ در دیدار با وزیر خارجه روسیه، اطلاعاتی «فوق سری» را در اختیار وی قرار داده است.


هر روز در آمریکا جنجال تازه‌ای یا توسط ترامپ یا علیه ترامپ بر پا می‌شود. طی 2 هفته گذشته فضای رسانه‌ای آمریکا به شدت تحت تاثیر برکناری رئیس‌سابق افی بی‌آی از سوی ترامپ بوده است، طوریکه برخی رسانه‌ها حتی سخن از استیضاح وی به میان آورده‌اند. اما هنوز ترامپ از جنجال قبلی خارج نشده رسانه‌ها ماجرای دیگری را رو کردند که ترامپ را به شدت به دردسر انداخته است.
روزنامه «واشنگتن‌پست» دوشنبه شب در گزارشی که به نظر می‌رسد آغازگر جنجال تازه‌ای علیه دولت آمریکا باشد، به نقل از «منابع آگاه نوشت»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور اطلاعات «فوق سری» را در اختیار دولت روسیه قرار داده است. بنا بر این گزارش، مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا می‌گویند ترامپ در دیدار هفته گذشته‌اش با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و همچنین سفیر روسیه، اطلاعاتی را در مورد گروه‌های تروریستی در اختیار مسکو قرار داده که احتمالا «یک منبع اطلاعاتی مهم» در مورد این گروه را در معرض تهدید قرار می‌دهد. این اطلاعات که از سوی یکی از شرکای آمریکا در اختیار این کشور قرار گرفته، آنقدر حساس هستند که واشنگتن آنها را در اختیار متحدانش نیز قرار نداده و حتی در دولت آمریکا هم افراد محدودی به آنها دسترسی دارند.
به نوشته «واشنگتن‌پست»، کشوری که این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار داده، اجازه به اشتراک گذاشتن آنها را نداده بود و اقدام ترامپ می‌تواند موجب قطع همکاری اطلاعاتی با این کشور شود. یک مقام آمریکایی مطلع از این پرونده، با اشاره به اهمیت این اطلاعات، گفته، ترامپ اطلاعاتی «بیش از آنچه که ما با متحدان خود در میان گذاشته بودیم را به روسیه لو داده است.» ترامپ این اطلاعات را حین توضیح در مورد دلایل تصمیم واشنگتن برای ممنوعیت به همراه داشتن لپ‌تاپ در هواپیماهای عازم آمریکا، لو داده است.
یک مقام مطلع در این باره می‌گوید، ترامپ برای به رخ کشیدن اطلاعاتی که در مورد داعش دارد، به لاوروف گفته: «من اطلاعات فوق‌العاده‌ای دارم. من افرادی را دارم که هر روز اطلاعات فوق‌العاده‌ای را در اختیار من قرار می‌دهند.» ترامپ سپس اطلاعاتی را که شریک آمریکا از طریق جاسوسی از داعش به دست آورده، با لاوروف در میان می‌گذارد. از همه مهم‌تر، او به نام یکی از شهرهای تحت سیطره داعش اشاره کرده و می‌گوید که این اطلاعات از این شهر جمع‌آوری شده‌اند.
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای که تلویحا این خبر را تائید کرده، مدعی شده در این مکالمه، اطلاعات «حساس» یا روش جمع‌آوری آنها به مقامات روس گفته نشده است.
روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید برای بسیاری از شهروندان، ارائه اطلاعات محرمانه، عملی غیرقانونی به‌شمار می‌رود، اما رئیس‌جمهوری از اختیاراتی گسترده برخوردار است که اجازه می‌دهد اسرار دولتی را فاش کند؛ آن‌چه عملا «غیرقانونی» بودن اقدام ترامپ را بسیار نامحتمل می‌کند.