kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
دبکا فایل مدعی شد

ترامپ برای تشکیل ناتوی عربی به عربستان می‌رود

منابع صهیونیستی مدعی می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به عربستان، از شهر ریاض تشکیل «ناتوی عربی- سنی- اسلامی» را اعلام خواهد کرد.


سفر هفته آینده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مورد توجه بسیاری از رسانه‌‌ها قرار گرفته است. رویترز چند روز پیش از احتمال امضای قرارداد 300 میلیاردی فروش سلاح به عربستان در این سفر خبر داد و ایندیپندنت نیز گزارش داد که ترامپ و محمد بن سلمان خطرناک‌ترین افراد روی زمین، هفته آینده بایکدیگر دیدار خواهند کرد. اکنون اما زوایای دیگری از اهداف این خبر منتشر شده است.
«روسیا‌الیوم»، به نقل از پایگاه «دبکا فایل» نزدیک به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نوشته که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به عربستان، از شهر ریاض تشکیل «ناتوی عربی- سنی- اسلامی» را اعلام خواهد کرد. طبق گزارش این پایگاه خبری، عربستان اهتمام زیادی به سفر ترامپ به این کشور نشان می‌دهد. «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی به روسا و سران 17 کشور عربی و اسلامی دعوت‌نامه‌هایی به منظور مشارکت در نشستی با ترامپ در 22 ماه مه جاری (اول خرداد) در ریاض، ارسال کرده است. وی نام این نشست را «آمریکایی- اسلامی»! عنوان کرده بود.
به نوشته «دبکا»، رهبران و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «محمد ششم» پادشاه مراکش، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزایر، «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق جزو مدعوین به نشست با ترامپ در ریاض هستند. «دبکا» تاکید کرده حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست پس از دیدار روز سه‌شنبه وی با ترامپ در کاخ سفید، مشخص خواهد شد. وبگاه صهیونیستی دبکا درخصوص موضع ایران درقبال این رویداد قریب‌الوقوع نیز نوشته: ایران، که در حال حاضر مشغول انتخابات ریاست‌جمهوری است، با تردید به آمادگی‌ها برای نشست آمریکایی- اسلامی در ریاض می‌نگرد. از این جهت که در صورت تشکیل ارتش عربی- اسلامی، هدف اصلی آن هرگز مبارزه با داعش نخواهد بود بلکه طبق ارزیابی‌های کارشناسان این پایگاه نزدیک به سازمان جاسوسی اسرائیل، تشکیل ارتش سنی، مبارزه با شیعیان در ایران، عراق و سوریه و نیز «حزب‌الله» لبنان را هدف گرفته است.
 طبق این گزارش، استراتژیست‌های دولت ترامپ تشکیل یک ناتوی عربی با همراهی اسرائیل را برای مقابله با آنچه «بحران‌های خاورمیانه» نامیده‌اند طراحی کرده‌اند. بنا بر گزارش روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، گفت‌وگوهای اولیه بر سر ایجاد یک پیمان نظامی از نوع ناتو بین دولت ترامپ و مسئولان نظامی و امنیتی عربستان و امارات متحده صورت گرفته است. از دیگر اعضای احتمالی این پیمان نظامی از کشورهای مصر و اردن یاد می‌شود.
بر اساس این طرح، عملا وظیفه اصلی مقابله با «دشمن مشترک» به بازیگران محلی و متحدان منطقه‌ای آمریکا واگذار می‌شود. البته این ائتلاف جدید در صورت تشکیل نیز بعید است بتواند به موفقیت برسد چرا که ائتلاف سعودی علیه یمن نیز تشکیلاتی شبیه به ناتوی عربی است که در دو سال گذشته نتوانسته است بر مردم فقیرترین کشور جهان یعنی یمن غلبه کند.