kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

از حلول روح مرحوم هاشمی تا اصلاح‌طلبانی که آدم حساب نشدند


سرویس سیاسی ـ
کارنامه خالی از دستاورد دولت، روزنامه‌های زنجیره‌ای را بر آن داشته تا با حواله دادن مشکلات کشور به دولت قبل و ادعای اینکه دولت در چهار سال اخیر در حال آواربرداری بوده است، با عوام‌فریبی بر ناکارآمدی دولت سرپوش بگذارند و دیگران را متهم به عوام‌فریبی کنند. آنان البته درباره وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی برای زوجین، افزایش وام مسکن اولی‌ها به 200 میلیون تومان، توزیع سبد کالا، افزایش حقوق بازنشستگان، توزیع سود سهام عدالت و افزایش مستمری نیازمندان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ... که اقدامات پوپولیستی دولت در شب انتخابات است، حرفی نمی‌زنند.
در این زمینه شرق در گفت‌وگو با مرتضی مبلغ، از فعالان اصلاح‌طلب نوشت:
«كشور در سال ٩٢ كه دولت تحويل حسن روحاني شد با حجم زیادی از خرابي‌ها، مشكلات و بحران‌ها در عرصه اقتصادي، اجتماعی و به‌خصوص سياست خارجي روبه‌رو بود. البته درباره اثر عملكردهاي غلط مديران قبل آن‌قدر گفته شده كه لازم نيست دوباره آن را تكرار كنم. فقط این را بگویم که شرايط با استقرار دولت یازدهم به گونه‌اي تغییر یافت که توانست قطار اجرائي كشور را كه از ريل خود خارج شده بود به ريل بازگرداند که متأسفانه این اقدامات ناديده گرفته مي‌شود ...رقباي اصولگرا با يك روش‌هاي تجربه‌شده، سوخته و بسيار مخرب براي كشور و نظام وارد عرصه شده‌اند و آن وعده‌ها توخالي، پوپوليستي و عوام‌فريبانه است».
در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: «درست است كه امروز ركودي نسبي بر كشور حاكم است اما در سال ٩٢ آن چيزي كه كل جامعه و اقشار ضعيف را به‌شدت رنج مي‌داد تورم افسارگسيخته‌اي بود كه در نتيجه دولت ناكارآمد، هر روز به شكل فزاينده‌اي تداوم پيدا مي‌كرد. نرخ تورم تك‌رقمي در تاريخ جمهوري اسلامي بي‌سابقه است. این كار بزرگي بود كه دولت در چهار سال توانست آن را انجام دهد».
جالب اینجاست که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی حتی از طیف اصلاح طلب، کاهش تورم به دلیل رکود مطلق در کشور است. پر واضح که چنین کاهش تورمی نمی‌تواند دستاورد محسوب شود.
در این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان شده است: «شاید از همه این اقدامات مهم‌تر برجام باشد که آن هم به سرنوشت بقیه اقدامات دچار شد... واقعیت این است که مخالفان برجام به نحوي آن را مطرح كردند كه انگار بايد با برجام معجزه قرن رخ دهد. آنها سعي كردند نتيجه برجام را با ايجاد توقعات زياد تحت‌الشعاع قرار دهند».
ظاهرا گوینده این مطالب فراموش کرده که این حامیان بودند که برای بزک برجام، آن را معجزه قرن نامیدند و مهدی رحمانی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول همین روزنامه شرق در مصاحبه با دهباشی اعتراف کرد که برای متقاعد کردن مردم ناچار به بزرگنمایی و بزک برجام بوده‌اند!
مبلغ همچنین گفت: «واقعیت این است که تمام انتقاداتي را كه به دولت وارد مي‌كنند مربوط به عملكرد خودشان است. روحاني و جهانگيري بايد در جوابشان به رقبا بگويند كه این شما بوديد كه باعث مشكل شديد و ما در طول اين چهار سال سعي كرده‌‌ايم آواربرداري كنيم‌».
اگر اصلاح‌طلبان مدعی هستند که دولت مشغول برداشتن آوارهای به جای مانده از دولت قبل بوده است، پس چرا هنوز رکود بر کشور حاکم است، کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند؟
شرق نیز در یادداشتی نوشت: «افرادی (کاندیداها) که صرفا بدون ارائه راهکارها و طرح‌های ملموس و قابل‌ارزیابی وعده (سر خرمن) برطرف‌کردن مشکلات شهروندان به‌ویژه معیشتی را می‌دهند، مثلا، افزایش یارانه، ایجاد چند میلیون شغل و....، از صداقت و اخلاق ضعیفی برخوردار هستند و تنها هدفشان از پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی شهروندان عوام‌فریبی و رسیدن به اهداف فردی و گروهی خویش است».
در شرایطی که دولت ناکارآمد طی 4 سال نتوانسته مشکلات کشور و مردم را حل کند، حامیانش با عوام فریبی وعده حل مشکلات را به 4 سال دوم دولت حواله می‌دهند!
روح آیت‌الله هاشمی در روحانی تبلور دارد
در همین زمینه در بخش دیگری از یادداشت مذکور آمده است: «شاید پربیراه نباشد اگر گفته شود روح (اراده، خواست، شوق، آرزو، تلاش، امید و...) همه افرادی (از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی) که در تاریخ ایران‌زمین برای اقتدار، سربلندی، امنیت، رفاه و آرامش ایران تلاش کرده‌اند، در اندیشه‌ها، احساسات و عملکرد حسن روحانی تبلور دارد. نتیجه اجتناب‌ناپذير اینکه هر شهروندی، در هر سطحی که معتقد و علاقه‌مند به سربلندی، اقتدار، رفاه، امنیت و آرامش ایران‌زمین است، ضرورتا باید به تداوم راهبرد روحانی یاری رساند». روحانی و اطرافیانش در تبلیغات خود در حالی رقبا را به پوپولیسم متهم می‌کنند که خود از دستاویز قرار دادن روح مرحوم هاشمی نیز برای کسب و استمرار قدرت ابایی ندارند.
روحانی بذر امید را سال ۹۲ کاشت
 چهار سال دیگر محصول آن برداشت می‌شود!
همچنین روزنامه آرمان در مصاحبه با یکی از فعالان مدعی اصلاحات نوشت: «روحانی بذر امید را در سال ۹۲ کاشت و در چهار سال دوم محصول آن را برداشت خواهد کرد».
البته این کارنامه پر از خالی دولت است که موجب شده روزنامه‌های زنجیره‌ای به انکار وعده‌ها و موکول کردن حل مشکلات به دوام دولت طی 4 سال بعد روی آورند. روحانی در سال 92 با ارائه وعده 100 روزه گفت: «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم». وی در ماه‌های گذشته در نشست خبری در اظهارنظری عجیب این وعده را انکار کرد اما پس از آن دوباره وعده 100 روزه داد و با این فعل و انفعالات غیرعادی بهت و حیرت جامعه را برانگیخت. در هفته‌های اخیر، روحانی بارها وعده‌های خود را انکار کرده است.
دولت روحانی حتی از دولت اصلاحات مظلوم‌تر بود
 پروانه سلحشوری در مصاحبه با قانون در پاسخ به این سؤال که ما در دولت قبل شاهد حضور پر سروصدای معاونان رئیس‌جمهور بودیم اما تا پیش‌ازاین مناظره، عامه مردم از توانایی‌هاي جهانگیری بی‌خبر بودند، دلیل این موضوع چه بود؟ اظهار داشت: «دولت روحانی حتی از دولت اصلاحات نيز مظلوم‌تر بود. تیم رسانه‌ای دولت بدون شک ضعیف بوده است، به‌قدری اطلاع‌رسانی به شکل نامناسب صورت گرفته که با مشاهده آمارها گاهی باور نمی‌کنید دولت این اقدامات را انجام داده است».
وی ادامه داد: «یکی ديگر از دلایل اصلی مظلوميت دولت این است که صداوسیما با دولت نبود، صداوسیمايي که از بیت‌المال تامين می‌شود و بودجه‌ای دو برابر وزارت ارشاد دارد. ما در مجلس و در برنامه ششم توسعه دوباره از بودجه عمومی کشور به صداوسیما اختصاص دادیم اما شاهديم آن‌ها علیه دولت عمل کنند. امروزه عده‌ای می‌گویند فضاي ‌مجازي،کانال‌های تلگرامی و رسانه‌های دیجیتال خوب عمل مي‌كنند ولی نمي‌توان بعد رسانه‌ای تلویزیون را انكار كرد».
با وجود اینکه پوشش خبری گسترده اقدامات دولت در صدا و سیما با انتقاد برخی کارشناسان روبرو بوده است، مدعیان اصلاحات باز هم قانع نشده‌اند و صدا و سیمایی دربست در خدمت دولت می‌خواهند که مدام آن را ستایش کند.
دعوای اصلاح‌طلبان با یکدیگر بر سر لیست شورای شهر
در حالی که لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر که به مذاق عده‌ای از افراد این طیف خوش نیامده بود و نسبت به نیامدن نام‌شان در این لیست اعتراض کردند، سبب شد تا روزنامه ایران هم در یادداشتی به اصلاح‌طلبان توصیه کند که ساز و کار خود برای رسیدن به این نامزدهای نهایی را توضیح دهند.
در این یادداشت آمده است: «خواست عمومی جامعه این است که شایسته‌سالاری حاکم باشد و کشور از دانش همه نخبگان برای تعالی و پیشرفت استفاده کند اما فقدان سیاستمداران نام‌آشنای اصلاح‌طلب نیز واکنش‌هایی نه چندان مثبت در پی داشته است. پاسخ شورای عالی سیاستگذاری این است که اصلاح‌طلبان با روندی ائتلافی از نمایندگان همه احزاب اصلاح‌طلب برای رسیدن به نتیجه نهایی دعوت کرده بودند و لیست ارائه شده، برآیند نظر همه معتقدان به اصلاح و اصلاح‌طلبی در ایران است هرچند نتواند صد درصد نظر احزاب را تأمین کند.
البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که هیچ لیستی نیست که مورد وثوق صددرصدی باشد و بتواند همه طرفداران اصلاح‌طلبی را راضی کند. هر لیستی مدافعان و مخالفان خودش را دارد و بنابراین ایده دستیابی به لیست مورد قبول همه، از اساس منتفی است. اما ایده ارائه لیست، برای این موضوع محوری شکل گرفته است که مشروعیت و اقبال عمومی نسبی داشته باشد و بتواند اکثریت طرفداران یک جناح را برای حمایت از آن لیست پای صندوق رأی بکشاند».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «شاید برخی از نقدهای وارده به لیست اصلاح‌طلبان به این دلیل است که آنها ساز و کار اجرایی خود را برای رسیدن به نامزدهای نهایی اعلام نکرده‌اند. شاید اگر در هر مرحله آنها توضیح می‌دادند روال گزینش چطور پیش می‌رود، کارنامه‌های ارائه شده دارای چه ویژگی‌ها و پیوست‌هایی است و مهم ترین فاکتورها و معیارها برای رسیدن به مرحله نهایی چیست، اکنون لیست ارائه شده مقبولیت بیشتری می‌یافت... شاید بهتر باشد طی روزهای آتی آنها اهتمام خود را معطوف به این نکته کنند که برای طرفداران خود روند دستیابی به گزینه‌های نهایی را شرح دهند و برای اقناع آنها و رأی دادن به لیست واحد بکوشند. بدون اقناع عمومی نمی‌توان از هواداران خواست برای شرکت در پای صندوق رأی از خانه بیرون بیایند و به تمامی 21 نامزد معرفی شده برای پیروزی رأی قاطع داد».
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در همایش «دوباره اصلاحات، دوباره امید»، فاطمه دانشور، عضو فعلی شورای شهر تهران گفت: الان بنده را شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت کرد، آقای عارف دست شما درد نکند، شما اخلاق رو سر بریدید، بترسید از روزی که مردم شما رو رد صلاحیت کنند.
احمد حکیمی‌پور، عضو دیگر شورای شهر نیز اظهار داشت: آقای عارف بیا و جواب ما رو بده؛ فکر می‌کنید تا چه زمانی پدرخوانده ما هستید؛ اصلا ما را آدم حساب نکردند.
اسماعیل دوستی هم گفت: هیچ یک از همان 150 نفر منتخب شورای‌عالی اصلاح‌طلبان رزومه و سوابق من را ندارند ولی الان 11 نفر در همین لیست هستند که اصلا من نمی‌شناسم! خانم دانشور را که در جنوب شهر برای کودکان کار زحمت می‌کشد در لیست نمی‌گذارید بعد یک خانم ماما یا یک جوان 30 ساله را می‌گذارید که کسی نمی‌شناسد و کل رزومه‌اش مقاله پژوهشی است.