kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

پیروزی نامزد مخالفان دولت در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی

«مون جائه این»، نامزد حزب مخالف دولت کره جنوبی با کسب 41/4 درصد آرا رئیس‌جمهور جدید این کشور شد.


به گزارش رویترز، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی نشان می‌دهد که «مون جائه این» 64 ساله موفق شده با کسب 41/4 درصد آرا در برابر هونگ جون پیو که تنها 23/3 درصد آرا را کسب کرده است به پیروزی برسد.
«مون» در سیاست خارجی معتقد به اتخاذ سیاست‌های معتدل‌تر در برابر کره شمالی است و بنابراین به نظر می‌رسد که حضور او در کاخ ریاست‌جمهوری به کاهش تنش در شبه جزیره کره کمک خواهد کرد. نامزد «حزب دموکراتیک کره» اعلام کرده در خصوص برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی آماده گفت‌وگو با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی است. براساس قانون اساسی کنونی کره جنوبی برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی است که رای بیشتری را کسب می‌کند. به همین دلیل انتخابات ریاست جمهوری در کره تک مرحله‌ای است و کاندیدای حائز اکثریت نسبی آرا برای یک دوره ۵ ساله بالاترین مقام این کشور خواهد بود. به همین دلیل، رقابت هرگز به دور دوم کشیده نمی‌شود.
انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی با برکناری دولت خانم «پارک گئون ‌هائه» به دلیل رسوایی سیاسی و اقتصادی، به حکم قانون اساسی این کشور زودتر از موعد مقرر برگزار شد. به همین منظور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی از ماه گذشته فعالیت‌های رسمی تبلیغاتی خود را شروع کرده بودند، دست‌کم ۱۳ نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که پنج نفر آنها از نامزدهای اصلی و اعضای احزاب مخالف و حاکم به حساب می‌آیند در این انتخابات حضور داشتند.
پیش‌بینی می‌شود که مهم‌ترین مسایل در نظر گرفته شده برای  رئیس‌جمهور جدید، چالش‌های اقتصادی، مسئله اتحاد نظامی با آمریکا، استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» و نحوه تعامل با دولت کره شمالی باشد.