kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

ابهام در سرنوشت بیش از هزار پناهجو

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ابهام درسرنوشت بیش ازیک هزار پناهجو در آب‌های مدیترانه خبر داد.


به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دیروز اعلام کرد: همچنان سرنوشت یک هزارو150پناهجو که طی روزهای گذشته در‌آب‌های دریای مدیترانه ناپدید شدند مشخص نیست.
به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، فیلیپوگراندی درخصوص شرایطی که پناهجویان در قایق‌ها و کشتی‌ها دارند، گفت: طی ماه‌های اخیر به خاطر ازدحام بیش از حد پناهجویان در این قایق‌ها، خشونت‌ها افزایش یافته وشاهد بودیم که طی چند روزگذشته چگونه یکی از این پناهجویان در درون یک قایق در پی خشونت به شکل فاجعه‌باری کشته شد.
گارد ساحلی ایتالیا پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در روزهای جمعه و شنبه قریب به 6 هزار پناهجو که در سودای رسیدن به اروپا در آب‌های مدیترانه سرگردان شده بودند، نجات پیدا کردند.
خبر نجات جان پناهجویان در شرایطی منتشر می‌شود که اخیرا آژانس حفاظت از مرزهای اروپا (فرانتکس) گشت‌زنی کشتی‌های نجات سازمان‌هایی را که با حمایت‌های مردمی فعالیت می‌کنند، محکوم کرده و آن را موجب افزایش موج پناهجویان دانسته بود.
کشته شدن پنج هزار آواره در دریای مدیترانه آن هم فقط در سال گذشته نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در موضوع کمک به آواره‌ها کاملا بی‌تحرک شده است و عملا کاری نمی‌کند. در حالی ورود آوارگان از طریق دریا به ایتالیا و برخی کشورهای اروپایی دیگر همچنان ادامه دارد که آمارها حاکی از افزایش ورود آنها در سال 2017 در مقایسه با سال‌های 2016 و 2015 میلادی است. جنگ و ناامنی در برخی کشورهای آفریقایی و همچنین سوریه و منطقه خاورمیانه که در بسیاری از موارد خود کشورهای اروپایی و آمریکا در ایجاد و ادامه آن نقش دارند باعث افزایش این مهاجرت‌های خطرناک به امید رسیدن به زندگی بهترشده و امروزه نحوه تعامل با آوارگان تبدیل به آزمونی برای سنجش ادعاهای حقوق بشری غربی‌ها است.