kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
در سفر به افغانستان

ظریف: تروریست خوب و بد نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان گفت: ما تروریست خوب و بد نداریم و کشورها باید در همکاری با یکدیگر با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند و مرزهای کشورها بیش از پیش امن شود.




به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در ر‌أس یک هیئت عالیرتبه سیاسی به منظور انجام سفری یک روزه و در پاسخ به دعوت صلاح‌الدین ربانی همتای افغان خود به کابل سفر کرد و به بررسی راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با مقامات افغان پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این سفر با صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف پس از ورود به کابل در دیدار با همتای افغانستانی خود بر مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد و گفت: ما تروریست خوب و بد نداریم و کشورها باید در همکاری با یکدیگر با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند و مرزهای کشورها بیش از پیش امن شود.
وی بر همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در قالب یک بسته کامل همکاری‌های اقتصادی تدوین شده تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم همکاری و به نتیجه رسیدن موضوع آب تاکید و حل این مشکل را به نفع محیط زیست دو کشور خواند. حل مشکلات مرزی و تردد جهت تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای افغان خود بود.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این دیدار بر افزایش همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اقتصادی، تکمیل پروژه چابهار، تکمیل پروژه‌های راه آهن و شروع کمیته‌های همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد.
وی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به آوارگان و میزبانی مهاجران افغان تشکر و قدردانی کرد.
ظریف در ادامه دیدارها با مقامات افغانستان، با حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.
وی همچنین با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار برخی مشکلات مرزی بین ۲ کشور و راهکارهای حل و فصل این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
در این ملاقات، عبدالله عبدالله از جمهوری اسلامی برای ایجاد امکانات آموزشی به منظور تحصیل دانش‌آموزان افغان تشکر و قدردانی کرد.
ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در این دیدار با اشاره به اینکه حدود ٣ میلیون افغان به طور قانونی و حتی غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، افزود: جمهوری اسلامی ایران امکانات خوبی برای آوارگان و مهاجران افغان ایجاد کرده و لازم است وضعیت مهاجران غیر‌قانونی تبدیل به وضعیت قانونی شود.
همچنین برخی مشکلات مرزی و راهکارهای حل و فصل این مشکلات نیز در این ملاقات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات افغان، با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت. ظریف پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه این کشور، روز گذشته به تهران بازگشت.