kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

آواربرداری از معدن زمستان یورت آزادشهر 6 روز دیگر زمان می‌برد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آواربرداری از معدن زمستان یورت آزادشهر 6 روز دیگر زمان می‌برد


به گزارش خبرگزاری‌ها، علی ربیعی بامداد دیروز در حاشیه بازدید از محل حادثه معدن آزادشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود آواربرداری از این معدن پنج تا 6 روز دیگر زمان ببرد زیرا به اندازه یک ساختمان چهار طبقه آوار ریخته است.
وی افزود: برخی تجهیزات مورد نیاز در منطقه وجود ندارد و هماهنگ شده تا از استان‌های دیگر نیرو و تجهیزات برسد تا عملیات سرعت پیدا کند و در حال حاضر عملیات با دست در حال انجام است.
وی تصریح کرد: برای برش آهن‌های داخل تونل معدن نیاز به برش هیدرولیک داریم و شرایط معدن به‌گونه‌ای است که فقط لودرهای خاص می‌توانند وارد آن شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حفاری از مسیر دیگری هستیم، افزود: در حال حفاری رو به پایین هستیم و اگر ریزش نداشته باشیم امیدواریم در ساعات و روزهای آینده به کارگران زنده برسیم که در معرض گاز قرار نگرفته باشند.
وی تصریح کرد: این معدن از لحاظ ایمنی نیاز به تجهیزات دارد، و باید استانداردهای ایمنی در چنین کارگاه‌هایی رعایت شود و علاوه بر ایمنی باید در نوع مدیریت هم تجدیدنظر کنیم.
وی افزود: تجهیزات معدن زمستان یورت آزادشهر نوسازی نشده زیرا زغال‌های این معدن سودآوری نداشته و البته حق برخی‌ها در پیمانکاری خورده شده است. ربیعی افزود: معدنچیان به دلیل سختی کار، عمرشان کوتاه می‌شود و نیازمند حمایت هستند.
وی تصریح کرد: عقب‌ماندگی‌های تأمین اجتماعی این معدن را تقبل کردیم و تا زمانی که کارگران آن دوباره مشغول به کار شوند، بیمه بیکاری به تمامی آنها پرداخت خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین بیمه عمر و حوادث به مصدومان و جان‌باختگان این حادثه پرداخت می‌شود.
ایمنی معدن مناسب نبود
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: با بررسی‌های انجام شده و شواهد موجود تاکنون مشخص شده که ایمنی معدن زغال‌سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر خیلی خوب نبوده است.
اسماعیل نجار دیروز در محل معدن زمستان یورت افزود: بدون شک مسئله ایمن‌سازی در معادن را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و با عوامل عدم ایمن‌سازی کارگاه‌ها و این معادن برخورد قانونی می‌شود و حادثه معدن آزادشهر برای وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی درس است.
به گفته وی؛ از سوی دیگر کارهایی که برای ایمن‌سازی این چنین معادن و کارگاه‌هایی انجام می‌شود با توجه به وجود گازهای اشتعال‌زا نباید مقطعی بوده و باید استمرار داشته باشد.
نجار اضافه کرد ما وظیفه داریم در گام اول با امیدواری به زنده بودن محبوسین در این معدن، تلاش برای نجات آنها را ادامه دهیم.
وی افزود: در همین راستا با فراخوان از استان‌های مختلف نیروهای متخصص به صورت داوطلبانه برای نجات همکاران خود و بیرون آوردن آنها از معدن به این منطقه آمده‌اند.
رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین گفت: با توجه به انفجاری که در معدن آزادشهر صورت گرفته و میزان آواری که ریخته شده کار بسیار سخت است و احتیاط در آواربرداری به منظور جلوگیری از تلفات انسانی بیشتر باعث شده که روند کار کند باشد.
45 متر آواربرداری از معدن
معاون عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه تاکنون 45 متر آواربرداری از معدن زمستان یورت آزادشهر انجام شده است افزود: تاکنون توانستیم به مرحله ریزش نخست دسترسی پیدا کنیم و فعلاً دسترسی ما به ریزش دوم محدود بوده و به صورت سینه‌خیز است و از ریزش سوم هم امکان عبور وجود ندارد.
رضا مروتی از حفر تونل شماره دو از سمت پایین تونل شماره یک خبر داد و گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا آوار را از تونل خارج کنیم اما چون از حجم میزان آوار اطلاعی نداریم نمی‌دانیم چه مقدار زمان این آواربرداری طول می‌کشد.
معاون عمرانی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: زمانی که گاز متان منتشر می‌شود عوامل زیادی باعث ایجاد جرقه می‌شود و ما هنوز به لوکوموتیو نرسیدیم تا ببینیم چه چیزی باعث ایجاد انفجار شده است و در این رابطه نمی‌توان تنها عامل انسانی را مقصر دانست بلکه مجموعه‌ای از عوامل از جمله کمبود تجهیزات و... می‌تواند باعث انفجار شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه خبرگان معدن‌کاری از شهرستان‌های کرمان، طبس، سمنان و... در این معدن حضور دارند و کار استحکام بخشی را هم‌زمان انجام می‌دهند.
مروتی گفت: در حال حاضر در زمینه تأمین تجهیزات هیچ کمبودی نداریم و از آنجایی که کار در این معدن به شکل دستی انجام می‌شده هر جا ماشین‌آلات لازم بوده از معادن دیگر حمل و به معدن منتقل کرده‌ایم.
دلایل کافی برای برخورد با مقصران وجود دارد
دادستان عمومی و انقلاب استان گلستان گفت: دلایل کافی برای برخورد جدی با مقصران حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر وجود دارد.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حقی در حاشیه بازدید از محل حادثه معدن آزادشهر اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد که تقصیراتی در رخ دادن حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر وجود داشته و دلایل کافی هم برای برخورد جدی با مقصران این حادثه وجود دارد.
وی افزود: موضوع درصد تقصیر و مقصران مهم است و ما در حال بررسی‌های لازم هستیم، مدیرعامل معدن زمستان یورت آزادشهر هم به دادسرا احضار شده تا پاسخگوی این حادثه باشد.
حقی تصریح کرد: در ساعات اولیه وقوع این حادثه پرونده ویژه‌ای در دادسرای شهرستان آزادشهر تشکیل شد و خانواده متوفیان حادثه معدن زمستان یورت می‌توانند با مراجعه به دادسرای شهرستان آزادشهر، شکایت خود را مطرح کنند و دادستانی و دادسرا نمی‌گذارد حقی از مردم مستضعف و کارگران ضایع شود.
وی ادامه داد: منتظر هستیم تا تمامی اجساد از تونل معدن خارج شوند و مطمئن شویم که جسد دیگری وجود ندارد و خانواده‌ها می‌توانند شکایات خود را مطرح کنند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان خاطرنشان کرد: کارگران این معدن مشکلاتی دارند که به مسائل کاری آنها برمی‌گردد و گلایه این کارگران بابت اتفاقاتی است که پیش از این در حوزه کاری آنها رخ داده است.
حقی بیان کرد: ادارات مربوطه مانند اداره کار باید دقت بیشتری می‌کردند و در پرونده قضایی هم به صورت جدی بررسی خواهد شد. وی یادآور شد: این حادثه از دو جنبه قابل بررسی است که مدعی‌العموم از جنبه عمومی کوتاه نخواهد آمد و امیدواریم کارگران هم از جنبه خصوصی کوتاه نیایند.
عدم شناسایی یکی از اجساد کشف شده
مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان گفت: هویت یکی از اجساد کشف شده بامداد شنبه در معدن زمستان یورت آزادشهر هنوز شناسایی نشده است و تلاش برای شناسایی این جسد ادامه دارد.
حسین زارعی افزود: نیروهای بحران تا پایان امدادرسانی و آواربرداری حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر در صحنه حضور خواهند داشت و تا مشخص شدن وضعیت معدنچیان به کار خود ادامه می‌دهند.
وی تصریح کرد: تاکنون از مجموع 22 جسد خارج شده، 21 جسد از معدن یورت آزادشهر توسط پزشکی قانونی شناسایی و تحویل خانواده‌هایشان شده است.