kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

پنتاگون به قتل عام 352 غیرنظامی در جریان حمله به عراق و سوریه اعتراف کرد

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) رسما اعتراف کرد، از سال 2014 تاکنون جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری این کشور 352 غیرنظامی را در عراق و سوریه کشتند.


پنتاگون یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از اوت 2014(تیر 1393) تاکنون در دو کشور عراق و سوریه 352 غیرنظامی در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش (تحت رهبری آمریکا) کشته شده‌اند. پنتاگون در بیانیه فوق این حملات را غیرعمدی و اشتباهی دانسته و به خاطر وقوع این حوادث، ابراز تاسف کرده است.
البته، آمارهای پنتاگون کمتر از آمارهای اعلام شده از جانب گروه نظارتی «ایروارز» است؛ این گروه قبلا اعلام کرده بود که در حملات جنگنده‌های ائتلاف، بیش از 3000 غیرنظامی در عراق و سوریه جان باخته‌اند.
آمریکا با اتخاذ یک سیاست دوگانه، از یک طرف پنهانی از داعش حمایت می‌کند و از طرف دیگر، با تشکیل «ائتلاف ضد داعش»، با آن می‌جنگد!
حملات جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی معمولا متوجه غیرنظامیان در دو کشور فوق و سایر کشورهای منطقه است.
موردی که در بیانیه پنتاگون هم به آن اشاره شده، این است که کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه دارد و تنها از آبان تا فروردین گذشته، 45 غیرنظامی در این حملات جان باخته‌اند. این آمار هرچند غیرواقعی است، ولی لااقل تداوم کشتار غیرنظامیان را برملا می‌کند.
مذاکرات آستانه
مخالفان سوری اعلام کرده‌اند که در مذاکرات صلح «آستانه» شرکت می‌کنند. این مذاکرات طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، «فاتح حسون» عضو هیئت گروه‌های مسلح و هیئت مذاکره‌کنندگان مخالف دولت گفت: ما از سوی روسیه دعوتنامه رسمی و شفاهی برای شرکت در نشست آتی آستانه دریافت کرده‌ایم. تا این لحظه هیچ گروهی با این دعوت مخالفت نکرده و برعکس، (همه) نسبت به آن، نگاه خوشبینانه هم دارند.
حسون گفت: روسیه پیشنهاداتی ارائه کرده که نشان‌دهنده جدیت این کشور در قبال تثبیت آتش‌بس و ورود برخی بازیگران بین‌المللی به این توافق‌های جدید است. این طرح‌ها شامل استقرار نیروهای بی‌طرف برای مهار درگیری‌ها میان دولت و مخالفان است. این نیروها از کشورهایی انتخاب می‌شوند که در درگیری‌های کنونی سوریه نقش ندارند. روسیه ایجاد مناطق خاص برای کاهش درگیری‌ها بین مخالفان مسلح و نظام سوریه و مشارکت نیروهایی از کشورهای بی‌طرف را پیشنهاد داده است.
این عضو هیئت مخالفان گفت: هنوز نام اسامی این کشورها مطرح نشده است. در صورت موافقت طرف‌های درگیر با این پیشنهاد، کارگروهی تشکیل خواهد شد که کشورهایی را که در تشکیل این نیروها مشارکت خواهند داشت، تعیین خواهد کرد.
حسون گفت: موضوعات مثبت جدیدی به دستور کار مذاکرات اضافه شده و همراه با دعوت‌نامه به شکل غیررسمی برای ما فرستاده شده است. این موضوعات مثبت مربوط به مکانیسم اجرای آتش‌بس و ورود برخی طرف‌های بین‌المللی جدید به مذاکرات آستانه است.
سایر رویدادها
* «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت، آنچه در سوریه رخ داده، لکه ننگی در سیاست خارجی غرب است.
* روزنامه «بغدادپست» خبر داد، نیروهای انگلیسی و اردنی آماده ورود به خاک سوریه از جنوب این کشور هستند.
* رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داد که کشورش اقدامات دیگری را علیه گروه‌های شبه‌نظامی کرد در سوریه و عراق انجام خواهد داد و از آمریکا خواست تا به حمایت از چنین گروه‌هایی پایان دهد.
* 463 شبه نظامی به همراه اعضای خانواده خود، محله «الوعد» شهر «حمص» را ترک کردند و راهی «ادلب» شدند. این انتقال، در پی توافق افراد مسلح با دولت صورت گرفته است.
* نیروهای کرد حامی دولت سوریه، بیشتر مناطق شهر «الطبقه» را از کنترل عناصر «داعش» خارج کردند.
* سه سرکرده گروه تروریستی «ارتش آزاد» بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در جنوب سوریه، کشته شدند.
* نیروهای ارتش سوریه و مقاومت بر سه روستا، تعدادی چاه نفت و گاز و چند تپه راهبردی در شرق استان «حمص» مسلط شدند.