kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
نگاهی به اما و اگر پروژه‌هایی که در هفته‌های اخیر افتتاح شدند -بخش نخست

از فراموشی بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکن مهر تا تعطیلی نامدار‌ترین کارخانه‌ها



 
 
 گروه گزارش
 «علی برکت الله» جمله‌ای که این روزها روی دور تند افتاده و داغ دل مردم را نیز تازه کرده است که ‌ای کاش تمام این چهار سال انتخابات می‌بود و خداوند به این تحرک دولت برکت می‌داد!
سفرهای استانی پی درپی و قیچیِ روبان پروژه‌های به اصطلاح و بعضا به اتمام رسیده از سوی رئیس‌جمهور آن‌چنان رونقی گرفته که آدم شک می‌کند اکنون دهه فجر است یا هفته دولت!
طی هفته‌های گذشته دکتر روحانی به عنوان رئیس‌دولت یازدهم همراه برخی از اعضای کابینه خود در استان‌های مختلف کشور به افتتاح پروژه‌های متعدد ملی پرداخته است به طوری که در برخی موارد دیده شده رئیس‌جمهور در یک روز کاری همزمان به سه استان سفر کرده و پروژه‌هایی را افتتاح کرده است.
پروژه‌هایی که گفته می‌شود برخی از آنان در دولت‌های قبل عملیاتی شده‌اند و فقط دولتمردان کنونی اقدام به گرفتن عکس یادگاری و تبلیغاتی کنار آن پروژه‌ها می‌کنند و صداوسیما هم تمام قد در خدمت سفرهای استانی رئیس‌جمهوری است که اینک خود یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است!
به اسم ملت به کام دولت
برای نشان خدمت یا انتخاباتی بودن این تحرکات در پروژه‌ها، آن هم از جنس «افتتاح» تنها کافی است به چند هفته قبل و یا چند ماه قبل بازگردیم، جایی که هواپیمای رئیس‌جمهور با یک ماه تاخیر در اهواز به زمین نشست تا به مشکل ریزگردها رسیدگی شود! و یا مدتی پیش درحالی که مردم مشهد در حالت آماده‌باش برای زلزله به سر می‌بردند رئیس‌دولت به سمنان سفر کرده و طرح انتخاباتی دیگری را افتتاح کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما از این وقت‌گذاری رئیس‌جمهور و اعضای دولت استقبال می‌کنیم و ‌ای کاش همه این چهار سال همین‌طور بود و ما هر سال انتخابات ریاست جمهوری می‌داشتیم!»
وی می‌افزاید: «جنب و جوش خوبی در کشور به راه افتاده اما این نوع حرکت‌هایی که مناسبتی انجام می‌شود آن هم در آستانه انتخابات عموما یک نوع بی‌اعتمادی را در مردم به وجود می‌آورد.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: «لازم به ذکر است از پروژه‌هایی که در این چند سال شروع شده و به اختتامیه می‌رسد کمال تشکر داریم اما برخی دیگر از این پروژه‌ها در گذشته انجام شده و درصد کمی از آن باقی مانده بود و اکنون به نوعی افتتاح شده‌اند، درحالی که‌ هیچ حرفی از گذشته به میان نیامد! این به نام خود تمام کردن یک نوع عدم رعایت انصاف است، از طرفی بسیاری از این پروژه‌ها مربوط به شهرداری‌ها می‌باشد، به این معنی که خود مردم مشارکت کردند و شوراها و شهرداری‌ها در مراکز استان‌ها آن را به اتمام رساندند و مسئولین دولتی فقط آن را افتتاح می‌کنند، آن هم با تبلیغات و سرو صدای فراوان.»
حاجی دلیگانی ادامه می‌دهد: «برخی از این پروژه‌ها را بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده است، از جمله پروژه‌هایی را دولت در عسلویه افتتاح کرده است که مربوط به بخش خصوصی بود، این‌که بخش خصوصی را وارد کار کنیم حسن است اما اینکه همه این‌ها را به نحوی تنظیم کنیم که اکنون افتتاح شود و همه را به حساب خود بگذاریم جای تامل دارد.»
جشن افتتاحیه یا اختتامیه!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معمولا عموم پروژه‌ها در دهه فجر و یا در هفته دولت افتتاح می‌شوند، به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «افتتاح پروژه‌ها نزدیک انتخابات را در دهه‌های قبل بسیار کمتر داشتیم، از طرفی هم بسیار بجا بود که برای واحدهای تولیدی که یکی پس از دیگری تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند یک جشن اختتامیه گرفته می‌شد!»
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «مردم از یک طرف مشاهده می‌کنند که در هفته‌های اخیر افتتاحیه‌ها زیاد شده و همه جا گل و بلبل است، اما وقتی در درون جامعه نگاه به اطراف انداخته و به جیبشان نظر می‌کنند می‌بینند که اینها مطالبی است که از صدا سیما و دیگر رسانه‌ها منتشر می‌شود و فقط جنبه تبلیغاتی دارد و عملا اتفاقی را برای آنها رقم نمی‌زند.»
وی خاطرنشان می‌کند: «این تضادها اعتماد مردم را نسبت به مسئولین کاهش می‌دهد و این کارها جنبه تبلیغی و رویایی به خود گرفته است.»
افتتاح پروژه‌هایی که اعتراض مردم را برانگیخت
افتتاح پروژه ناتمام قطار حومه‌ای تهران- گرمسار در روزهای اخیر یکی از مواردی بود که مورد اعتراض مردم قرار گرفت.
 پروژه قطار حومه‌ای تهران- گرمسار در دولت قبل کلید خورد ، تا پایان دولت دهم 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بقیه کار در دولت یازدهم ادامه یافت؛ اما تکمیل این پروژه نیاز به زیرساخت‌های بسیاری در مسیر داشت که از جمله آنها احداث چندین زیرگذر و پل در محدوده شهرستان‌‌های ورامین، پیشوا و قرچک بود که هنوز در نیمه راه یا حتی ابتدای ساخت هستند.
همچنین فرودگاه نیمه کاره سمنان به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم افتتاح شد؛ این فرودگاه اگرچه قبل از افتتاح از آن استفاده می‌شد اما نکته قابل توجه این است که بر خلاف جمعیت 700 هزار نفری استان سمنان این فرودگاه دومین فرودگاه این استان است که افتتاح می‌شود و پیش از این فرودگاه دیگری در این استان وجود داشت.
از طرف دیگر این فرودگاه همچنان نیمه تمام بوده و حتی برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که برج مراقبت آن هنوز ساخته نشده است.
در سمنان پروژه‌های نیمه تمام دیگری هم افتتاح شد که یکی از آنها پروژه نیمه تمام پل شهدا درجزین بود.
فاز‌های ٢٠ و٢١ پارس جنوبی هم از جمله افتتاحیه‌های هفته‌های اخیر دولت یازدهم بود؛ طی روزهای گذشته در سفری که آقای روحانی به عسلویه داشت، دولت یازدهم چندین پروژه مهم ملی را افتتاح کرد؛ پروژه‌هایی که هزینه آنها کاملاً ملی بوده و در طی سال‌های گذشته پرداخت شده است تا جایی که دولت دخالتی در پیش برد آنها نداشت!      
روزنامه ابتکار در این خصوص نوشت: «کاش رئیس‌جمهور روحانی افتتاحیه شش فاز پارس جنوبی را یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری افتتاح نمی‌کرد. فازهای ١٧، ١٨ و ١٩ می‌توانست بهمن ماه افتتاح شود. فازهای ٢٠ و ٢١ هم که برخی واحدهایش فروردین ماه رسید، می‌توانست بعد از انتخابات افتتاح شود تا برداشت انتخاباتی از مراسم افتتاح فازها نشود. هر چند زنگنه شب قبل از افتتاح، دلیل به تعویق انداختن افتتاحیه را اعلام کرد. وزارت نفت مایل بود مراسم طور دیگری برگزار شود که میسر نشده است.»      
افتتاح بندر بدون پهلوگیری کشتی؛ در ماه گذشته دو پست از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین انزلی به عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران در دریای خزر هم توسط روحانی افتتاح شد؛ حقیقت این افتتاح هم بعد از قیچی شدن روبان‌ها بر ملا و مشخص شد، تنها سنگ‌چینی از یک اسکله به مرحله افتتاح رسیده است و امکان تخلیه و بارگیری در این پروژه به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت‌های لازم وجود ندارد.
این اسکله که بعد از افتتاح بندر نامیده شد حتی نمی‌تواند جایی برای کانتینر و یا جرثقیل داشته باشد؛ از طرف دیگر در حالی که از سال 88 تا سال 92 تنها 38 درصد این پروژه تکمیل شده بود، دولت یازدهم ادعا می‌کند که در 18 ماه این پروژه را تکمیل کرده است.
دولت سرمایه داری
 و جیب بی‌سرمایه مردم
کارخانه‌های ایرانی یکی پس ازدیگری تعطیل می‌شوند و اصحاب سرمایه دار معتقدند همانگونه که انسان‌ها متولد می‌شوند و می‌میرند تولد و مرگ شرکت‌ها طبیعی است!
درحالی که قرار بود سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم نیز بچرخد اما شاهد چرخش و گردش میلیاردی حساب‌های برخی مدیران هستیم.
 لطف‌الله فروزنده فعال سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «اگر اختلاس‌ها و پول‌هایی که حق ملت بود به درستی مدیریت می‌شد شاهد گشایش اقتصادی می‌بودیم.»
وی تصریح می‌کند: «گویا آن‌قدر پول‌های کلان زیردست آقازاده‌ها رفته که دیگر پولی باقی نمانده تا به بازار تزریق شود!»
فروزنده تاکید می‌کند: «شاید در گذشته سخت بود اما پول در می‌آمد اما اکنون وضعیت درآمدی مردم خود گویای همه چیز است، دولت کنونی هم که طرفدار سرمایه‌داری است می‌بینیم گشایشی را حاصل نکرده و کارخانجات صاحب نام بسیاری را به کام ورشکستگی کشانده است.»
مسکن مهر مزخرف یا راهگشا!؟
اگر صحبت از پروژه‌ها، چه افتتاح شده و یا نیمه کاره باشد بدون شک پروژه‌های مسکن مهر که در این دولت مهجور مانده، به خوبی می‌درخشد.
در دولت قبل طرح مسکن مهر با همه محاسن و معایبش، بارقه امیدی در دل میلیون‌ها ایرانی روشن کرد و باعث شد بیش از دو میلیون خانوار صاحب‌خانه شوند و خیلی از افراد آسیب پذیر جامعه به آسان‌ترین شیوه ممکن صاحب‌خانه شدند.
یک محاسبه ساده و سرانگشتی نشان می‌دهد با این طرح مسکن مهر بین هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت کشور در خانه‌های خود سکنی گزیده‌اند. یعنی در دولت قبل، طرحی اجرا شده که در مستقیم‌ترین شکل آن، حداقل یک دهم جمعیت کشور را صاحب خانه کرده و راضی نگه داشته است و این دستاورد بزرگی بود.
یک کارشناس امور ساختمان و پیمانکار به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «پروژه‌های مسکن مهر بیش از 160 شغل در حوزه ساختمان را فعال کرد و میلیون‌ها ایرانی و صد‌ها هزار کارگاه و کارخانه تمام وقت مشغول کار شدند. هزاران مهندس جوان و تحصیل کرده و چندین برابر آن جمعیت ماهر زیاد دیگر به صورت مستقیم در اجرای این پروژه‌ها نقش داشتند و همین موضوع باعث تحرک و پویایی گسترده در اقتصاد و تولید شده بود و به هر حال بخش ساختمان و مصالح را به خوبی رونق داده بود.»
وی در ادامه می‌گوید: «آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود به مردم وعده ادامه مسکن مهر را داد و در روز رای اعتماد به وزرا هم این وعده را تکرار کرد و همه مردم و کارگران و کارفرمایان ساختمانی هم خوشحال بودند که این پروژه به هر شکل ممکن ادامه خواهد داشت.»
این پیمانکار ساختمانی می‌افزاید: «در ابتدا حتی عباس آخوندی نیز خود را طراح مسکن مهر معرفی کرد! و بعد هم سوگند خورد که این طرح را ادامه دهد. اما به محض رسیدن به وزارت، همه‌چیز تغییر کرد! و حداقل سه مرتبه این طرح را مزخرف نامید! یا آن را هدر‌ دهنده منابع و خلاف منطق اقتصادی خواند. و نتیجه این شد که در نگاه دولت یازدهم، تامین مسکن مردم به‌عهده دولت نیست و مردم باید برای آن فکری کنند! این رفتار آخوندی و دولت یازدهم در عمل به قطع ورودی منابع بانکی و حتی اقساط برگشتی از مسکن مهر برای ادامه و تکمیل موارد پیشین شد و همین امر اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.»