kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
گزارش خبری کیهان

اقتصاد و معیشت مردم،محور اصلی تبلیغات انتخاباتی نامزدها

نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تبلیغات انتخاباتی با تشریح اوضاع اقتصادی کشور اظهار داشتند‌: مردم دغدغه اقتصاد دارند، می‌توانیم نرخ بیکاری را به 8 درصد برسانیم و با ایجاد سالی یک تا یک و نیم میلیون شغل بحران بیکاری در کشور را برطرف کنیم.



به گزارش مهر، قالیباف در دومین سفر تبلیغاتی خود در مسجد حضرت امیرالمؤمنین شهر قم گفت: سوال اینجاست که چرا ایران در صحنه اینچنین پیچیده از لحاظ فنی و تکنولوژی و نظامی در ردیف پنج کشور اول دنیا قرار می‌گیرد و رشد علمی کشورمان جزو کشورهای نام‌آور شده و به رقم ۱۵ درصدی رسیده است، اما باید در این کشور عزیز مردم مخلص و باوفا اینگونه زندگی کنند که آن مردان مردی که در مقابل دشمن قد خم نکردند، پدر و پسر در یک گردان جنگیدند و وقتی پسر در برابر پدر به شهادت رسید پدر خم به ابرو نیاورد خط را ترک نکرد؛ ولی امروز باید پدران ما در برابر حداقل‌های نیاز فرزندانشان شکسته شده و فرو ریزند، این سزاوار ملت ما نیست.
قالیباف گفت: این سزاوار نیست که جوانی می‌بیند مادرش در خانه مردم خدمتکاری می‌کند، پول جمع می‌کند تا فرزندش تحصیل کند و آن فرزند مدام فکر می‌کند که جبران این محبت مادرش را بکند. اما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود می‌بیند گذران زندگی‌اش باید با کمک مادرش باشد. اوج بدبختی ما آنجاست که آمارها نشان می‌دهد ایران ظرفیت‌های اقتصای بسیاری دارد.
قالیباف ادامه داد: اگر اطلاعات آماری ۱۵۰ کشور در رتبه اقتصادی را بررسی کنیم ما جزو ۱۰ کشور آخر هستیم. دقیقا در جایی که پتانسیل داریم آخر هستیم. این چه معنایی دارد. در بیکاری، رکود و گرانی چه رتبه‌ای داریم؟ اینها نتیجه چیزی جز سوء مدیریت و ضعف در اداره کشور نیست.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل ۴۴ و سیاست‌های کلان ابلاغی رهبری را عملی می‌کنیم. امروز سرمایه بانک‌ها متعلق به چه کسی است. پول مردم در بانک‌هاست اما چقدر داریم کسانی را که برای وام ازدواج در صف هستند. پول ۹۸ درصد بانک‌ها در اختیار تنها ۴ درصد مردم قرار می‌گیرد.
قالیباف گفت: چرا امروز می‌گوییم پول نداریم. پول داریم، روش بلد نیستیم. وقت‌گذار نیستیم مردم را وارد کار نمی‌کنیم. طبیعی است کسانی که می‌گویند نمی‌شود ۵ میلیون شغل ایجاد کرد نگاهشان به جای دیگری است. اگر نمی‌شود پس این همه جوان درخواست‌کننده شغل را باید چه کار کنیم؛ می‌شود ولی نه با روش شما که ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شود.
مردم دغدغه اقتصادی دارند
به گزارش مهر، ارتباط زنده حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کاربران فضای مجازی از صفحه اینستاگرام  برگزار شد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ارتباط زنده با کاربران فضای مجازی دغدغه مردم را دغدغه‌ای اقتصادی برشمرد و گفت: نظام بانکی حتما باید اصلاح شود.
وی در ادامه این ارتباط گفت: می‌توان در ارتباط با بیکاری ظرفیت کشور را دید و با این ظرفیت می‌توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد؛ می‌توان با تولید مسکن شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد.
رئیسی با بیان اینکه مسکن از صنایعی است که می‌تواند شغل‌های فراوان ایجاد کند، افزود: هم کسانی که فاقد مسکن هستند صاحب خانه می‌شوند و هم شغل ایجاد می‌شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نرخ بیکاری را می‌توان به ۸ درصد کاهش داد و وضعیت اشتغال را می‌توان تغییر داد.
وی با اشاره به فساد موجود در کشور ادامه داد: می‌شود بسترهای فساد را شناسایی و اصلاح کرد. در عرض ۶ ماه می‌توان آن را به مجلس و مردم ارائه کرد.
رئیسی دغدغه مردم را دغدغه‌ای اقتصادی برشمرد و گفت: ساختار اقتصادی ما باید بین خود و نفت فاصله بیندازد. نظام بانکی حتما باید اصلاح شود.
«دولت کار و کرامت»
خودش باید اهل کار باشد
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در نخستین سفر تبلیغاتی خود در جمع مردم بیرجند، اظهار کرد: دولت و وزرای آن باید قبل از هر کسی مدعی مبارزه با فساد باشند.
وی افزود: در شش ماه اول دولتم گزارشی از ساختارهای فسادزا در کشور به مردم و مجلس ارائه داده و اگر راه حل آن در دولت باشد با ارائه قانون آن‌ را از بین می‌بریم تا دیگر مردم شاهد بروز فساد در کشور نباشند.
رئیسی با بیان اینکه مردم از حرف و وعده خسته شده‌اند، گفت: دولت کار و کرامت خودش باید اهل کار باشد چون مردم از حرف و وعده خسته شده‌اند و همه چیز باید در میدان عمل اتفاق بیفتد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: تحصیلات، کار، زندگی و معیشت بر عهده دولت اسلامی است و دولت باید با استفاده از همه امکانات، شغل باکرامتی برای همه نیازمندان شغل فراهم کند.
وی ادامه داد: بنده در سرکشی به روستاها مشاهده کردم که مردم تنها با یارانه ۴۵ هزار تومانی زندگی می‌کنند. آیا مردم با این درآمد امکان زندگی دارند؟
رئیسی با بیان اینکه می‌توان با مدیریت صحیح فقرا را نجات داد و برای بیکاران شغل فراهم کرد، گفت: چرا بعد از ۳۸ سال افرادی که با یک دنیا امید به دنبال مسکن هستند نمی‌توانند به یک مسکن حداقلی برسند. مسکنی شروع می‌شود اما ناباورانه این وضعیت چند سال معطل می‌ماند.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: می‌توان با همین وضعیت از درآمد کشور به گونه‌ای مدیریت کرد که خانواده مستمند و فقیر به صورت مطلق نباشد و یارانه بدون کمترین مشکل برای افراد فقیر و دهک‌های پایین ۲ یا ۳ برابر افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه صنعت ساختمان بیشترین شغل را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در این کشور امکان‌پذیر است که مسکن کرامت مشکل مردم را حل کند یا طرح‌های قبلی را تکمیل و به مردم تحویل دهد.
رئیسی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه صریحاً ذکر شده که آمار بیکاری باید از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کند. البته در بعضی شهرها ممکن است ‌آمار بیکاری ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد. بر فرض اینکه آمار مرکز آمار صحیح باشد ما می‌توانیم به نرخ بیکاری ۸ درصد برسیم و با ایجاد سالی یک تا یک و نیم میلیون شغل بحران بیکاری در کشور را برطرف کرد.
وی در پایان تاکید کرد: در دولت کار و کرامت حرف و وعده وجود نخواهد داشت. مردم از حرف و وعده خسته شده‌اند و باید در میدان عمل تغییر رخ دهد. بیایید برای تحقق دولت کار و کرامت و دولت اسلامی یک بار برای همیشه دسته‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذاریم و از همه ظرفیت‌ها برای گره‌گشایی از زندگی مردم استفاده کنیم.
عقب نخواهم نشست
و از هیچ چیزی نخواهم هراسید
حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز شامگاه یکشنبه در جمع مردم قزوین  در سالن شهید بابایی این شهر دستاوردهای دولت یازدهم را در سایه حضور و حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری دانست و گفت: شایسته ملت نیست که به شرایط حصر اقتصادی ایران توسط بدخواهان برگردد و امروز روز تصمیم بزرگ و تعیین سرنوشت دهه‌های آینده کشور و ملت است.
روحانی گفت: می‌خواهیم به عنوان کشوری عزتمند و قدرتمند، اقتدار خودمان را در فضای سیاسی، اقتصادی جهان بازپس بگیریم.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز موضوع مهم این نیست که فردی به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده می‌شود، بلکه بحث بر سر این است که آیا از امروز به بعد، می‌خواهیم مسیر آزادی بیان را ادامه دهیم یا نه و آیا از امروز به بعد باید باز هم فضای امنیتی به دانشگاه‌ها برگردد یا نه؟ و بحث بر سر این است که آیا امروز فضای جامعه ما باید بازتر شود یا فضای جامعه به گذشته برگشته و بسته گردد.
رئیس‌‌جمهور با تکرار ادعای مبهم برداشته شدن سایه جنگ از سر مردم ایران در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اساس بحث بر سر این است که آیا می‌خواهیم دو مرتبه تقابل با جهان آغاز شده و سایه شوم جنگ به کشور برگردد؟ یا می‌خواهیم فضای تعامل عزت‌مند یا سازنده را با جهان ادامه دهیم؟
روحانی افزود: بحث این است که آیا می‌خواهیم در فضای سیاسی و اقتصادی و بازار، آرامش و ثبات حاکم باشد یا هر روز و ساعت نگران روز و ساعت بعد باشیم؟ رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اساس ما در انتخابات این است که آیا می‌خواهیم مسیر عزت و عظمت ایران را در سراسر جهان ادامه دهیم، یا اینکه می‌خواهیم دوباره به دوره‌ای برگردیم که برای انتقال پول نیازمند صرافی‌ها باشیم، یا می‌خواهیم از سیستم بانکی جهانی استفاده کنیم.
روحانی گفت: آیا می‌خواهیم دوباره به شرایط حصر ایران برگردیم، یا اینکه می‌خواهیم حصر را برای همیشه برداریم. این روزها، زمان تصمیم‌گیری ملت بزرگ ایران است. این ایام تا 29 اردیبهشت، نه سرنوشت 4 سال آینده که سرنوشت دهه‌های آینده به دست شما مردم، کارگران، دانشجویان، کسبه، بانوان، روستاییان، شهری‌ها و ملت غیور ایران ساخته خواهد شد. وی تاکید کرد: می‌خواهم یک قول و یک وعده به شما بدهم. روحانی اگر بار دیگر از طرف ملت بزرگ ایران شایسته اعتماد بود و بار مسئولیت را بر عهده گرفت، برای اجرای خواسته‌های ملت از هیچ چیز نخواهد هراسید.
روحانی در حالی دستاوردهای دولت یازدهم را در فضایی هیجانی بر شمرده است که این دستاوردها حتی از سوی حامیان دولت در روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در ماه‌های گذشته مورد انکار قرار گرفته و اصلاح‌طلبان شاخص بزرگترین رقیب روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را نه نامزدهای دیگر که عملکرد روحانی دانسته‌اند، مردم می‌پرسند این همه عملکردی که دولت آن را بر می‌شمرد چه تاثیری در زندگی مردم داشته است و آیا فقر، بیکاری و رکود برطرف و مشکلات معیشتی از سر راه برداشته شده است؟!
جلسه مشترک
با روسای ستادهای استانی میرسلیم
جلسه مشترک شورای مرکزی حزب موتلفه‌اسلامی و روسای ستادهای استانی مصطفی میرسلیم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری با حضور میرسلیم، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه‌، اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی و محمدعلی امانی رئیس ستاد مرکزی انتخابات برگزار شد.
در این نشست کلیه دبیران استانی حزب موتلفه‌اسلامی در تمامی استانهای کشور به عنوان روسای ستاد میرسلیم معرفی و نحوه فعالیت‌های اجرایی و سیاست‌های انتخاباتی حزب نیز تشریح شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه درخصوص چگونگی اجرای سیاست‌های انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی و عزم و اراده برای کار جدی در عرصه تبلیغات و شناساندن نامزد حزب، تبادل نظر صورت گرفت و به همه روسای ستادهای سراسر کشور ابلاغ شد تا از هرگونه مجادله و تخریب رقبا دوری کرده و فعالیت‌های خود را تنها در راستای معرفی برنامه‌های مصطفی میرسلیم و پیگیری اهداف و سیاست‌های حزب موتلفه اسلامی قرار دهند.
تلاش دولت برای برگزار نشدن مناظره جمعه
روز دوشنبه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن حسن روحانی و اسحاق جهانگیری دو کاندیدای دولتی حاضر در رقابت انتخابات ریاست‌ جمهوری با برگزاری اولین مناظره زنده در روز جمعه هشتم اردیبهشت مخالفت کرده بودند.
روحانی و جهانگیری سفر استانی در روز جمعه را علت مخالفت خود با برگزاری اولین دور از مناظره‌های پخش زنده عنوان کرده بودند.
به دنبال واکنش‌های صورت گرفته محمدعلی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم، در پاسخ به این پرسش که آیا عدم شرکت روحانی در مناظره روز جمعه به‌دلیل سفر استانی صحیح است یا خیر، گفت: روحانی در مناظره شرکت می‌کند. بحث این بود که سفر استانی از قبل تنظیم شده و اگر بخواهد در مناظره شرکت کند، طبیعتاً باید سفر را کنسل کند که شایسته نیست چون از قبل به مردم گفته شده است.