kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

هیچ کس اجازه ورود به محل آزمایش مادر بمب‌ها را ندارد!

علی‌رغم گذشت 12 روز از آزمایش بمب 11 تنی آمریکا در جنوب افغانستان، نیروهای امنیتی به هیچ خبرنگاری اجازه ورود به محل انفجار بمب را نمی‌دهند و همین مسئله، احتمال هسته‌ای بودن این انفجار را تقویت کرده است.



به گزارش تسنیم، منطقه «مومند‌دره» شهرستان «ا.چین» استان «ننگرهار» اخیرا شاهد انفجار یک بمب ویرانگر بود. آمریکایی‌ها در گزارش‌های رسمی خود، اعلام کرده بودند که این بمب 11 تن وزن داشته و پس از انفجار، مرگ 36 عضو داعش را به دنبال داشته است!
در گزارش‌های رسمی و غیررسمی بعدی نیز توضیحات بیشتری در ارتباط با این بمب داده نشد و تنها گفته شد که این بمب «مادر بمب‌های» آمریکا بوده است.
اما، چند روز پس از انفجار و زمانی که خبرنگاران تصمیم گرفتند از محل وقوع این انفجار بازدید کنند، با ممانعت نیروهای امنیتی افغانستان مواجه شدند و این ممانعت تاکنون ادامه دارد.
در این میان، برخی از مقامات دولت کابل مدعی شدند که نیروهای دولتی سرگرم تصفیه تونل‌های موجود در محل، از عناصر داعش هستند!
البته، برخی از خبرنگاران که سماجت بیشتری به خرج دادند، از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شدند.
در ارتباط با این مسئله، برخی از کارشناسان و سیاستمداران می‌گویند احتمالا در بمب مذکور از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است.
در هر حال، هرچند اصل قضیه همچنان مبهم است، ولی کم‌کم این شک دارد به یقین تبدیل می‌شود که آمریکا از سلاح غیرمتعارف و ممنوع استفاده کرده است.
در ارتباط با حضور داعش در افغانستان و استان ننگرهار نیز ذکر این نکته گفتنی است که بر اساس خبرهای متواتر، عناصر این گروه تروریستی از طریق هوا به این محل منتقل شده‌اند و بارها نیز مورد حمایت هوایی قرار گرفته‌اند و لذا، دست آمریکا در پشت این ماجرا نیز قرار دارد.
تلفات حمله مزارشریف
خبرگزاری فارس اما اعلام کرده، شورای استانی «بلخ» شمار تلفات حمله عناصر طالبان به پایگاهی نظامی در مزارشریف را 150 نفر و زخمی‌ها را نیز 60 تن اعلام کرده است.
مقارن ظهر جمعه 10 عضو طالبان در حالی که لباس نظامیان افغان را به تن داشتند و بر خودروهای نظامی سوار بودند، وارد پایگاه تیپ 206 «شاهین» (وابسته به ارتش افغانستان) شدند و سربازان بی‌سلاح را که از مسجد و رستوران بازمی‌گشتند، به رگبار مسلسل بستند، و خود نیز کمربندهای انفجاری را منفجر کردند.
گروه تروریستی طالبان رسما مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته و شمار نظامیان کشته شده افغان را نیز 500 تن اعلام کرده است.
دولت افغانستان در واکنش به این حادثه، عزای عمومی در افغانستان اعلام کرده است.
طبق اعلامیه طالبان، چهار نفر از 10 عضو این گروه که در پایگاه مذکور دست به عملیات تروریستی زدند، سرباز و عضو طالبان بودند.
صبح دیروز «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیز وارد بلخ شد تا از نزدیک در جریان این جنایت تروریست‌ها قرار بگیرد. وی از زخمی‌های حادثه نیز عیادت کرد.