kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
یادداشت خبرنگار

بی‌مهری نفتی‌ها به بوشهر پایانی ندارد


  سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان و در سایه سکوت مسئولین استانی ساختمان ستادی شرکت پایانه‌های نفتی از خارگ به تهران منتقل شد تا باز هم بوشهری‌ها شاهد بی‌مهری دیگری از نفتی‌ها باشند.
این موضوع که در چند سال اخیر به مناقشه‌ای بین مسئولین استان و نمایندگان از یک‌سو و مدیران نفتی از سوی دیگر تبدیل شده بود سرانجام در ماه‌های اخیر به شدت با فعال شدن بعضی نمایندگان از دیگر استان‌ها رنگ و بویی تازه به خود گرفت و علی‌رغم پیگیری‌هایی و وعده‌هایی که نماینده بوشهر، گناوه و دیلم داده بود اما ظاهرا این رایزنی‌ها منتج به نتیجه نشد.
ساختمان ستادی پایانه‌های نفتی خارگ که به دلیل قرار گرفتن در این منطقه ملزم به رعایت برخی ضوابط به ویژه در پرداخت حق آلاینده‌ها و رسیدگی به محیط پیرامونی پالایشگاه‌ها بود اما اکنون با انتقال از خارگ و قرار گرفتن پرسنل اصلی به ویژه مدیریت آن در مرکز و دوری از منطقه چندان خود را مکلف به بعضی مصوبات نخواهد دید و قطعا مردم استان به خصوص خارگی‌ها از این اقدام نفتی‌ها متضرر خواهند شد. متاسفانه نمایندگان استان فارس که با پیگیری‌های متعدد خواستار انتقال این ساختمان به شیراز بوده و حتی زمینی را برای این کار فراهم کرده بود زیر فشار رسانه‌ها و مسئولان استان بوشهر به طور موقت عقب‌نشینی کردند اما با تغییر زمین بازی و به کارگیری دیگر نمایندگان و رایزنی‌ با نفتی‌ها آنان را مجاب به انتقال ستاد به تهران کردند!
اگرچه سال گذشته در رسانه‌های استان بوشهر به دفعات اعلام شده بود که زمینی در تهران برای انتقال ساختمان ستادی شرکت پایانه‌ها تهیه شده و حتی اعلام گردید که اطلاعیه آن هم در روزنامه‌های کشوری منتشر شده است اما باز هم مسئولان استان بوشهر نتوانستند از ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از این انتقال بهره بگیرند و سرانجام با نهایی شدن آن اعلام شد که از تاریخ اول اردیبهشت سال 96 کارکنان ستادی می‌بایست در دفتر تهران حضور یافته و فعالیت خود را ادامه دهند.
با این وضعیت؛ مشکلات مردم استان به خصوص ساکنان جزیره خارگ نسبت به گذشته دوچندان خواهد شد زیرا در زمان وجود این ستاد در منطقه، مسئولان برای گرفتن حقوق مردم با ده‌ها مشکل مواجه بوده و نفتی‌ها به صورت قطره‌چکانی خدمات می‌دادند اکنون که مدیران بلندپایه و ستادی پایانه‌ها نیز از منطقه خارج شدند دریافت مطالبات مردم که فقط بخش کوچکی از تعهدات نفتی‌ها نسبت به منطقه می‌باشد با صدها اما و اگر روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد علی‌رغم میزبانی خوبی که مردم استان از نفتی‌ها صورت می‌دهند اما این وزارتخانه هنوز هم روی خوشی به استان بوشهر نشان نمی‌دهد و متاسفانه رسم میهمانی را به جای نیاورده و اگرچه ظاهرا در جلسات رسمی ادعاهایی را مطرح می‌کنند اما پشت پرده رفتارهایی را صورت می‌دهند که مردم استان را می‌آزارد.
به هر حال؛ ساختمان ستادی شرکت پایانه‌های نفتی ایران که در خارگ مستقر بود برخلاف خواسته افکار عمومی بوشهر اگرچه می‌توانست در مرکز استان به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های مناسب به فعالیتش ادامه دهد اما به پایتخت منتقل شد تا باز هم حقوق مردم استان بوشهر در حوزه دیگری از وزارتخانه عریض و طویل نفت تضییع شود.
بوشهر- علی نجفی