kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
سعید مستغاثی:

تا تفکر سکولار بر سینما حاکم است نمی‌توان امیدی به بهبود آن داشت(اخبار ادبی و هنری)

سعید مستغاثی معتقد است: تا زمانی که تفکرات سکولار و غربی بر سینمای ایران حاکم است، نمی‌توان امیدی به بهبود آن داشت.



این کارشناس فرهنگی در گفت وگو با سینماپرس افزود: طبیعتاً زمانی که یک پدیده مانند سینما از مردم به دور باشد و به مسائل آنها بی‌توجه باشد به دغدغه‌های آنها ورود پیدا نمی‌کند؛ امروزه وضعیت سینما نیز در کشورمان به همین گونه است و به همین دلیل است که ما هیچ گاه شاهد ورود سینما به مسائلی نظیر مقاومت مردم در برابر سلطه آمریکا، حمایت و جانفشانی‌های مردم برای حرمین شریفین، اقتصاد مقاومتی و... نیستیم!
وی سپس با بیان اینکه سینما در کشور ما سینمای مسئولان است و نمی‌توان عنوان سینمای ملی یا سینمای ایران را به آن اطلاق کرد اظهار داشت: ما در حوزه‌هایی مانند رسانه‌ها، نشر و... نیز با فضایی سکولار که عمدتاً بازماندگان قبل از انقلاب اسلامی آنها را اداره می‌کنند روبرو هستیم.
این منتقد سینما تأکید کرد: حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما رسماً تحت تأثیر تهاجم فرهنگی و علوم انسانی غربی اداره می‌شود و کار آن از مبدأ و اساس خراب است! بنده معتقدم در این میان حوزه‌های علمیه به عنوان نهادی که مردم به شدت قبولش دارند نباید به صورت منفعلانه عمل کند و باید حرکات مثبتی را در تمامی حوزه‌های فرهنگی از جمله سینما انجام دهد.
مستغاثی خاطرنشان کرد: هرچند که طی این سال‌ها ما شاهد حرکت‌های اندکی مانند برگزاری جشنواره فیلم عمار، جایزه ققنوس و... بوده‌ایم که براساس دغدغه‌های نظام اسلامی شکل گرفته‌اند اما این‌ها کافی نیست و زمانی ما می‌توانیم به آینده سینمای کشور خوش بین باشیم که این جریانات بدل به جریان اصلی سینمایی شوند.
وی تصریح کرد: تا تفکر ضد اسلامی در سینما از بین نرود نمی‌توانیم امیدی به بهبود اوضاع داشته باشیم. سوژه‌ها و موضوعاتی که در سینمای کشور ما دستمایه تولید آثار سینمایی قرار می‌گیرند که اصلاً به اسلام و انقلاب اسلامی ارتباطی نداشته و تنها درصدد ترویج ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه در کشور هستند و متأسفانه هیچ شخص و نهادی هم جلوی آن را نمی‌گیرد.