kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

روزنامه گاردین طرح آمریکا برای تجزیه لیبی را لو داد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی فاش کرده که آمریکا طرحی برای تقسیم لیبی به سه کشور را تهیه کرده است.


روزنامه گاردین در گزارش خود به قلم مشترک دو روزنامه‌نگار به نام‌های «جولیان برگز» از واشنگتن و «استفانی کرش گاسنر» از رم اعلام کرده که آمریکا نقشه تقسیم لیبی به سه کشور را ترسیم کرده است.
این دو روزنامه‌نگار نوشته‌اند: «یک مسئول بلندپایه کاخ سفید که در حیطه سیاست خارجی فعال است، طرح تقسیم لیبی را پیشنهاد داده و نقشه‌ای هم بدین منظور ترسیم کرده است.» براساس این گزارش، این مسئله به «سباستین گورکا» دستیار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مرتبط است که چند هفته پیش از انتصاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، تقسیم لیبی را پیشنهاد داده بود.
گاردین در ادامه به نقل از «یک منبع آگاه» اضافه کرده که «تقسیم لیبی بدترین راه حلی است که می‌توان در این کشور متصور شد.» دو روزنامه‌نگار یاد شده، «گورکا» را فردی توصیف کرده‌اند که «سیاست‌های تندی» دارد و «به اسلام حمله» می‌کند.
روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش خود، اظهار نظر «ماتیا تاولدو» کارشناس امور لیبی را نیز منتشر کرده که درباره نقشه «گورکا» و طرح او گفته «اگر همه آنچه درباره لیبی می‌دانید این است که این کشور در گذشته به سه ایالت تقسیم شده بود و حالا هم باید به سه کشور تقسیم شود، این نشان می‌دهد که شما چیزی از لیبی نمی‌دانید.» به نوشته گاردین «فیلیب اسکراوج» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا نیز که بیش از ۱۰ سال در لیبی فعالیت کرده  و از رقبای «گورکا» برای تصدی پست «فرستاده ویژه ترامپ برای لیبی» است، پیشنهاد دیگری برای حل بحران در لیبی مطرح کرده است که متکی به ده‌ها میلیارد دلار حمایت غرب از این کشور است.
گفتنی است، غرب به رهبری آمریکا پس از حمله به لیبی و از میان برداشتن زیرساخت‌های این کشور و معمر قذافی، و صد البته تسلط بر چاه‌های نفت آن، این کشور را رها کرد. لیبی به شدت از جنگ داخلی و هرج و مرج رنج می‌برد.