kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

لاوروف: ایران از قدرتمندترین کشورها در مبارزه با تروریسم است

وزیر خارجه روسیه با رد اتهامات آمریکا و متحدانش علیه ایران اظهار داشت که ایران کشوری قدرتمند در مبارزه با تروریسم است.


«سرگئی لاوروف» در مصاحبه با مجله آمریکایی «نشنال اینترست» علیه اتهامات آمریکا و متحدانش نسبت به ایران موضع گرفت. به گزارش فارس، لاوروف این اتهام که «ایران از تروریسم حمایت می‌کند» را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای قدرتمند در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی سوریه است.»
لاوروف با بیان اینکه «هیچ دلیلی برای اثبات ادعای واشنگتن در مورد اینکه ایران از تروریسم حمایت می‌کند، وجود ندارد»، افزود: «در حال حاضر همکاری‌های مسکو و تهران در سوریه در جهت مبارزه با تروریسم افزایش پیدا کرده و ایران به دعوت دولت سوریه و به صورت قانونی در این کشور حضور دارد.»
وی در ادامه، به اقدامات تروریستی سال 1990 در منطقه قفقاز شمالی (چچن و اینگوش) اشاره کرد و گفت: «مسکو آن زمان حتی یک تروریست از ایران در این منطقه پیدا نکرد و این در حالی است که بسیاری از کشورها سرگرم تشویق این گروه‌های تروریستی در قفقاز شمالی بودند.»
به گفته لاوروف، «ایران هرگز تاکنون دشمن روسیه نبوده و روابط دو کشور همواره مطلوب بوده است.»
وزیر خارجه روسیه در ادامه، با ابراز تردید نسبت به اقدامات ضد تروریستی آمریکا و متحدانش در سوریه گفت: «نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تنها به صورت پراکنده برخی از مواضع داعش را بمباران می‌کنند، اما هرگز کاروان قاچاق نفت (داعش) از سوریه به سمت ترکیه را بمباران نکرده است.»
اتحادیه اروپا
وزرای خارجه اتحادیه اروپا اما همزمان با چرخش در سیاست خارجی آمریکا نسبت به سوریه، اعلام کردند که سرنوشت «بشار اسد» در نهایت به (اراده) مردم سوریه بستگی دارد.
«فدریکا موگرینی» رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع وزرای خارجه کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ، اعلام کرد: «مردم سوریه باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند. این مسئله کاملاً آشکار است. هرگونه راه حل در صورتی قابل قبول است که توسط سوری‌ها ارائه شود.»
این اظهار نظرهای متفاوت پس از اظهارات مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور در مورد «بشار اسد» و تعیین سرنوشت وی از جانب مردم سوریه، مطرح می‌شود.
با این حال، دیروز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مواضع قبلی خود و وزیر خارجه را تعدیل کرد و گفت: «او (بشار اسد) همیشه اولویت ماست. هدف ما، سپردن بشار اسد به عدالت است.» به نظر می‌رسد که این مقام آمریکایی و دیگر مقامات این کشور، از پیامدهای تعیین سرنوشت بشار اسد به دست مردم سوریه، واهمه دارند. چون آنها جنایتکاران واقعی در بحران سوریه از سال 2011 تاکنون هستند.
آزادسازی شهر معردس
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه دیروز شهر «معردس» در حومه شمالی حماه را از تروریست‌ها پس گرفت. براساس این گزارش، در این عملیات، 20 عضو گروه تروریستی «جبهه النصره» به هلاکت رسیدند. شمار تلفات تروریست‌ها در این منطقه طی روزهای اخیر از 1000 نفر فراتر رفته است.
در استان «حمص» نیز ارتش سوریه بر کوه راهبردی «ابو ظهور» در شرق حمص مسلط شد. در این عملیات نیز شماری از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند. نیروهای ارتش سوریه همچنین توانستند حمله گسترده داعش برای تسلط بر سد «الطبقه» بر روی رود «فرات» را خنثی کنند.