اخبار ویژه
آقای دوربینی مجلس نمیخواهد مشکلات مردم را ببیند
علی مطهری در جلب توجهی تازه به رئیس مجلس خبرگان نامه نوشت و خواستار قرار دادن موضوع حصر در دستور کار این مجلس شد.
وی در این نامه به آیتالله جنتی، مدعی شده حصر سران فتنه، «خلاف اصول سیودوم تا سیوهفتم قانون اساسی است».
مطهری در حالی به بهانه سران فتنه هر چند وقت یکبار خودنمایی و جلب توجه میکند که در موضوعات مهم اجتماعی و اقتصاد و فرهنگی مبتلا به مردم غالبا سکوت اختیار کرده است. به عنوان مثال در حالی که وی در طول این چند سال برای فتنهگران حاضر در آشوب نیابتی دشمن دلسوزی کرده، کمترین اهتمامی در زمینه پیگیری حقوقهای نجومی مدیریت اشرافی، فساد 12 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، زیان چند هزار میلیاردی سهامداران بانکهای تحت نظر مدیران نجومی منسوب به دولت (ملت،تجارت و...)، آسیبهای گسترده ریزگردها و سیل، تعطیلی 60 درصد ظرفیت تولید و تشدید رکود و بیکاری در دوره پسابرجام، گسترش بیسروصدای تورم، تشدید مشکل مسکن مردم و دهنکجی دولتمردان به مسکن مهر و... دهها مشکل از این قبیل نبوده است. جالب اینکه وی اولینبار با اصرار احمدینژاد در لیست نامزدهای مجلس قرار گرفت و به مجلس راه یافت. او اکنون یکی از وکیلالدولههای مجلس به شمار میرود.
البته طبیعتا از افراد نباید تکلیف مالایطاق داشت؛ چه اینکه مطهری پس از اعتراض به بیدقتی در بررسی و تصویب برجام جمله قصاری گفت که در تاریخ خواهد ماند؛ آنجا که گفت «حتی 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب برجام زیاد بود»!! این در حالی است که برخی تعهدات برجام 15 سال و بیشتر است. او همچنین انجام رزمایش نظامی و موشکی را موشکپرانی خوانده و کمعقلی توصیف کرده بود.
این نکته هم گفتنی است که طبق طرح پیشنهادی فراکسیون امید «هر نوع سؤال به قصد جلب توجه در مراسم رسمی مستوجب 6 ماه تا 2 سال زندان است»!!
رأیالیوم: ظریف چه انتظاری دارد /اردوغان نمکنشناس است
رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه به نزدیکترین دوستانش مثل بشار اسد رئیسجمهور سوریه و حتی عبدالله گل و احمد داود اوغلو هم وفادار نمانده است از این رو انتظار ظریف برای «قدرشناس» بودن اردوغان، انتظاری بیجا است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأیالیوم با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در انتقاد از مواضع ضدایرانی مقامات ترکیهای یادآور شد: «قدرنشناس بودن» رفتار عادی و شناخته شده رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه است.
اگر اندکی به عقب برگردیم، به طور مشخص به شش سال پیش، میبینیم نزدیکترین فرد به اردوغان، بشار اسد رئیسجمهور سوریه بود که هر ماه یک بار و گاهی هم دو بار با او در دمشق یا آنکارا دیدار میکرد. ضلع سوم این مثلث، حمدبن خلیفه آلثانی امیرقطر بود و این سه نفر ائتلافی راهبردی تشکیل داده بودند اما این گره باز شد و ترکیه و قطر در سوریه مداخله نظامی کردند و با یکدیگر برای سرنگون کردن «دوستشان» بشار اسد در اولین فرصت ممکن کوشیدند. آنها میلیاردها دلار پول و هزاران تن سلاح برای تحقق این هدف به سوریه فرستادند. بقیه داستان مشخص است و این مقاله جای بازگویی آن نیست.
عطوان ادامه داد: ظریف که در ماههای اخیر، احتمالا به علت «ناسپاسی» ترکیه، لبخند معروفش را کنار گذاشته، تلاش کرد به اردوغان موضع کشورش را گوشزد کند که مقامات آن شب وقوع کودتای نظامی در ترکیه در تابستان سال گذشته تا صبح نخوابیدند و رئیسجمهور روحانی نخستین کسی بود که شکست کودتا را تبریک گفت.
تفاوت بین ایران و ترکیه در این است که ایران هیچ رابطهای با حکومت اشغالگر اسرائیل برقرار نکرده است و نمایندگی دیپلماتیک یا سفارتخانه در تلآویو ندارد و از مقاومت در جنوب لبنان و نوار غزه (جنبشهای سنی حماس و جهاد اسلامی) حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است، در حالی که روابط ترکیه و اسرائیل این روزها در دوره طلایی خود قرار دارد.
آمریکا نمیتواند قدرت نفوذ ایران در غرب آسیا را کاهش دهد
یک کارشناس اندیشکده رند اذعان کرد آمریکا توان کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) را ندارد.
علیرضا نادر عضو اندیشکده آمریکایی «رند» در پایگاه اطلاعرسانی این مؤسسه نوشت: آمریکا نه میتواند ایران را تغییر دهد و نه توان آن را دارد که به این راحتی، قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی را در خاورمیانه کاهش دهد.
وی با اشاره به انتقاد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دیگران، از جمله قانونگذاران کنگره، تخلف خواندن آزمایش موشکی ایران از سوی آمریکا و آرزوی مقامات بلندپایه آمریکا برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه، نوشت: احتمالاً در ماههای آینده، تنشهای ایران و آمریکا افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این نکته که ایران در داخل شرایط باثباتی دارد و قدرتی است که در خاورمیانه به حساب میآید، افزود: مطمئناً، آمریکا میتواند فشار دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال کند و حتی به نیروی نظامی متوسل شود، اما توانمندیهای واشنگتن برای تغییر رفتار ایران در منطقه و یا توقف برنامه موشکی رو به رشدش با محدودیت مواجه خواهد شد.
وی مینویسد: منتقدان آمریکایی برجام، این توافقنامه را باعث جسور شدن ایران میدانند، اما باید گفت که این توافقنامه عامل اصلی قدرت روزافزون ایران نیست، بلکه شرایط داخلی ایران و تحولات منطقه از بزرگترین عوامل در این امر هستند.
وی افزود: با وجود نارضایتی در ایران نشانههای چندانی دال بر وقوع ناآرامی در آینده به چشم نمیخورد.
عضو اندیشکده رند مینویسد: اقدامات آمریکا، قدرت نرم آمریکا در قبال ایران را کاهش میدهد. اگر آمریکا از طریق سیاست تغییر رژیم درصدد دامن زدن به ناآرامی و بیثباتی در این کشور باشد، احتمالاً موفق نخواهد شد.
کارشناس رند خاطرنشان میکند، ایران برای برقراری ثبت بیشتر در داخل، قدرت بیشتری در خاورمیانه به دست آورد. وجود داعش باعث قدرت بیشتر ایران در عراق و سوریه و رابطه نزدیکتر با قدرتهای بینالمللی مانند سوریه شد.
ایران درصدد شکست داعش است این امر اهرمی فوقالعاده در خاورمیانه در اختیار ایران میگذارد. علاوه بر این، ایران و روسیه متحدانی نزدیک در سوریه و ماورای آن هستند. وجود ایران برای آینده خاورمیانه، لازم و حیاتی است و نفوذش در این منطقه را نمیتوان به سادگی کم کرد.
مردم نمیپذیرند که دولت بگوید به وعدهها عمل کردیم و شرمنده نیستیم
یک روزنامه حامی دولت نوشت: دولت شجاعانه به کمکاریها اعتراف کند وگرنه گفتن ما به وعدهها عمل کردهایم و شرمسار نیستیم، مقبول مردم نمیافتد.
روزنامه بهار نوشت: اگر از منظر یک شهروند واقعگرا به وضعیت سبد آرای دولت روحانی بنگریم به نظر میآید دولت، بخشی از آرای خود را از دست داده باشد.
این روزنامه افزود: امروز دولت میگوید که «به وعدههای خود عمل کرده، و شرمسار مردم نیست» اگر این جمله را مبنای رویکرد انتخاباتی دولت قرار دهیم به نظر نمیآید مقبول رایدهندگان واقع شود؛ مردم آگاه، نجیب و صبور ایران به کردهها و ناکردههای دولت آگاهند و همچنین به سایر پارامترهای تاثیرگذار نیز اما آنچه که آنها را قانع خواهد کرد تا دوباره دست در دست اعتدال روحانی بمانند؛ شفافیت؛ صداقت و شجاعت بیشتر دولتمردان است؛ به نظر میآید در این زمان اندک باقیمانده، نه وقت نقد دولت قبل باشد نه زمان کتمان و انکار کمکاریهای احتمالی خودمان! امروز مردم ایران کمی و کاستیهای دولت را خواهند پذیرفت، به شرطی که دولت شجاعانه خودش پا پیش بگذارد و خودش را نقد کند؛ در زمینههایی که موفقیت حاصل نشده دلایل را با شجاعت ذکر کند.
این روزنامه همچنین تصریح کرد که مردم خسته و بیزار از انکار و به دنبال دولتمردانی هستند که شجاعت اقرار صادقانه دارند.
مدیریت اشرافی خود را شرمنده مردم نمیداند
شرمندگی مسئولان در قبال ایثارگری و صبوری مردم، امری طبیعی است اما طبیعی است که دولت برخاسته از ائتلاف حلقههای قدرت و ثروت، خود را شرمنده مردم نداند.
روزنامه صبحنو در تحلیلی نوشت: اگر صحیفه امام را جستوجو کنیم، حداقل 8 مورد میتوان یافت که امام خمینی(ره) نسبت به مردم اظهار شرمندگی کرده است. از جمله: «اینها بزرگند، اینها عالیرتبهاند، اینها شهید دادهاند... ما در مقابل اینها سرافکنده هستیم، ما در مقابل اینها شرمسار هستیم» (صحیفه امام، ج16، ص113) امام خمینی(ره) در واکنش به خانمی که پیش از سخنرانی ایشان سختیهایی که مردم متحمل شدهاند را بازگو میکند، میفرماید: «ای مادر! برای من مرگ بهتر از این است که این مصیبتها را بشنوم.» (صحیفه امام، ج7، ص11) این اظهار شرمندگی و خضوع در برابر مردم و مصیبتهایی که به مردم رسیده است در سیره رهبران انقلاب اسلامی وجود داشته است. رهبر معظم انقلاب در خرداد امسال فرمود: «بنده خودم وقتی که به فکر این جوان بیکار میافتم شرمنده میشوم.» (بیانات در خرداد 96)
مگر امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی کوتاهی و کمخدمتی داشتند که چنین خود را شرمنده مردم میدانند؟ در مقابل، دولتها و دولتمردان چه خدماتی ارائه کردهاند و چه زحمات طاقتفرسایی متحمل شدهاند که اکنون خود را از شرمندگی در برابر مردم مبرا میبینند و مدیران را مستحق دریافت حقوقهای نجومی تلقی میکنند؟
از نظر رهبران انقلاب «مردم» یعنی «محرومین» و انقلاب اسلامی وامدار محرومین است؛ در حالی که دولتمردان «مردم» را مترادف «طبقه متوسط جدید» میدانند در اندیشه امام خمینی(ره) محرومین، صاحبان اصلی انقلاب هستند و دولت، لازم است خدمتگزار محرومین باشد نه کارگزار روشنفکران: «مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم؛ این مردم پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این محرومین. فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید.»
با این حال دولتهایی که با خاستگاه روشنفکری به قدرت رسیدهاند خود را موظف به خدمت به محرومین نمیدانسته و نمیدانند. این دولتها دغدغههای روشنفکری از قبیل کنسرت و جلسات گفتوگوی سیاسی درصدر اولویتهایشان قرار میگیرند.
دومین عاملی که باعث شده برخلاف دولتمردان؛ رهبران انقلاب اسلامی خود را شرمنده مردم بدانند این است که آنان ایثار، فداکاری و وفاداری محرومین برای انقلاب اسلامی را بسیار بزرگ میدانند و معتقدند که هنوز نظام جمهوری اسلامی نتوانسته این فداکاریها را با خدمترسانی مناسب جبران کند و آنها را از ثروت و قدرت سیاسی به اندازه کافی بهرهمند سازد. در حالی که مخاطبان دولتمردان بیش از مردم، صاحبان قدرت و ثروت و رسانهها هستند و این مرفهین، بیشتر از آنکه در زمان انقلاب، دفاع مقدس و تحریمها برای انقلاب اسلامی هزینه بدهند، منفعت بردهاند و بر ثروت و قدرت خود افزودهاند. طبیعی است که اکنون دولت برخاسته از ائتلاف حلقههای ثروت و قدرت خود را شرمنده مخاطبانش نداند.
آرمان: با این ناکارآمدیها کار روحانی در انتخابات سخت میشود
ناکارآمدیهای مدیران روحانی، رقیب روحانی در انتخابات هستند.
روزنامه آرمان در این زمینه نوشت: مهمترین رقیب روحانی در انتخابات 96 مدیران منتسب به دولت هستند. رقابت ریاستجمهوری در سال آینده بر سر کارآمدی خواهد بود. اگر روحانی نتواند کارآمدی لازم را به نمایش بگذارد، دچار مشکلاتی میشود. مهمترین دغدغه مردم اقتصادی است. رکود به معنی واقعی کلمه در اقتصاد مشهود بوده و سایر مولفههای اقتصادی از جمله حل مشکل اشتغال هم در گرو رفع رکود در جامعه است. رکود در حوزههایی مانند صنعت، تجارت و عمران قابل لمس است و زمانی که رکود در این حوزهها وجود داشته باشد، سطح بیکاری افزایش مییابد و بیکاری مشکل اصلی خانوادههای ایرانی است. تلاشهای زیادی از سوی دولت برای پرداخت تسهیلات خاص و ويژه به بخش تولید جهت خروج اقتصاد از شرایط رکود صورت گرفته، اما این تلاشها تاکنون به نتیجه نرسیده است. از این منظر مهمترین رقیب دولت روحانی مدیران دولت هستند، به عنوان نمونه، بخش عمدهای از مردم گرفتار سود و جرایم وام هستند. اقدام مثبتی از سوی مجلس و دولت در زمینه بخشش جرایم و سود وامهای زیر 100 میلیون تومان صورت گرفت. اما با اینکه چند ماه از اتخاذ این تصمیم میگذرد، بانک مرکزی هنوز این تصمیم را اجرا نکرده و نارضایتی در این موضوع از سوی مردم به دولت بازخواهد گشت.
در زمینه تسهیلات، دولت دستور پرداخت تسهیلات را صادر کرده، اما مشکلات اداری اجازه پرداخت نمیدهد. در سفرهای استانی مصوبات خوبی به تصویب رسیده که دستگاههای زیرمجموعه دولت این مصوبات را اجرا نمیکنند. در نتیجه مهمترین رقیب دولت مدیران دولت هستند. مدیران استانی به مصوبات دولت در سفرهای استانی اهمیت کافی نمیدهند، اگر این بیتفاوتی ادامه پیدا کند، بیتدبیری مدیران موجب خواهد شد که روحانی با مشکلاتی روبهرو شود و رقیب نیز قطعاً در صحنه انتخابات بر این موضوع دست خواهد گذاشت و مشکلاتی را مطرح خواهد کرد. در نتیجه دولت در 3 ماه آینده باید تیم کارآمدی را تشکیل دهد و موانع توسعه اجرایی را رفع کند.