kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰

تفنگداران آمریکایی جایگزین داعش در سوریه می‌شوند

در حالی که نشانه‌های شکست طرح براندازی نظام سوریه توسط عناصر تروریستی آشکار شده است، واشنگتن در حال اجرای طرح دوم موسوم به «پلن-بی» و تقویت نیروهای آمریکایی در سوریه است.

سرویس خارجی -

پیروزی نیروهای ارتش و مقاومت در سوریه شتاب گرفته است، به طوری که طی یک هفته  اخیر ارتش و مقاومت شهر باستانی «تدمر» و حومه و فرودگاه این شهر را از کنترل داعش خارج و بیش از 40 روستا را آزاد کرده‌اند و به نظر می‌رسد که عمر تروریست‌ها نه تنها در سوریه، بلکه در عراق نیز به سر آمده است.
با این حال، شرایط سوریه با عراق متفاوت است و در  این کشور قبل از این، تروریست‌ها به «خوب» و «بد» تقسیم شده‌اند. اکنون نیز آمریکا می‌خواهد میوه‌اش را از این تقسیم‌بندی بچیند؛ میوه‌ای که معنی‌اش، تقویت نیروهای آمریکایی و ترکیه در سوریه است و البته، ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و حمایت از عناصر مسلح به اصطلاح «میانه‌رو» هم در همین طرح و یا «پلن-بی» می‌گنجد.
در همین چارچوب، خبرگزاری فارس به نقل از منابع کردی گزارش داد، شماری از نیروهای (تازه‌ نفس) آمریکایی  به همراه خودروهای نظامی و زرهی، وارد شمال شهر «منبج» شده‌اند. منبج در شمال استان حلب و نزدیک مرزهای ترکیه واقع است. اعزام این نیروها در حالی صورت می‌‌گیرد که هم‌اکنون حدود 500 تفنگدار آمریکایی در استان‌های «حسکه» و «رقه» سوریه حضور دارند.
پایگاه خبری «روزآوا» ضمن اعلام خبر فوق، افزود: که نظامیان آمریکایی در شمال شهر منبج مستقر شده‌اند. ورود آمریکایی‌ها به حومه منبج در حالی صورت می‌گیرد که این شهر را اخیرا کردهای سوریه به ارتش سوریه تحویل داده‌اند.
توطئه خزنده جدید آمریکا موسوم به «پلن-بی» شامل ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز می‌شود؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرده بود، با پول دولت‌های عرب حوزه خلیج فارس، در شمال سوریه، مناطق امن ایجاد می‌کند.
دولت آنکارا نیز که هم‌اکنون در چارچوب اجرای «پلن-بی» عمل می‌کند و از طریق تبانی با داعش، کنترل شهر «الباب» در شمال استان حلب را به شبه‌نظامیان مورد حمایت خود (مثل ارتش آزاد) سپرده است، می‌خواهد بخت خود را برای مقابله با دولت دمشق، یک بار دیگر بیازماید.
دولت ترکیه در حالی بخشی از این توطئه جدید آمریکایی قلمداد می‌شود که طی یک سال اخیر سیاست خارجی بسیار متزلزلی را تجربه کرده و در مواضع خود، اصلا ثبات نداشته است. طی سه ماه اخیر ما شاهد یک چرخش معنادار در سیاست خارجی ترکیه بوده‌ایم و توجه این کشور به ایران و روسیه معطوف شده بود. اما،  مذاکرات پشت پرده آنکارا با دولت جدید آمریکا (دولت ترامپ)،‌ باعث شد که موضع ترکیه یک‌بار دیگر به سمت غرب بچرخد و آنکارا به باشگاه براندازی نظام «بشار اسد» بپیوندد.
در مجموع، مقامات آنکارا در چارچوب اجرای «پلن-بی»،‌ این روزها در مورد «رقه» زیاد حرف می‌زنند و می‌گویند مایل هستند به همراه آمریکایی‌ها، این شهر را از کنترل داعش (به اصطلاح) آزاد کنند.
اما، هدف واقعی ترکیه و آمریکا از تقویت نیروهای خود در شمال و شمال شرقی سوریه این است که دمشق همزمان با جارو کردن تروریست‌های تکفیری از خاک خود، با ارتش‌های آمریکا و ترکیه در شمال و شمال شرق روبرو شود و به خواسته آنها در ارتباط با سایر تروریست‌ها تمکین کند. به هر حال، جبهه‌ای که حامی تروریسم خوانده می‌شود، از این پس می‌خواهد از وجود عناصر مسلح مورد حمایت خود به عنوان «استخوان لای زخم» استفاده کند و از وجود آنها در خاک سوریه، در مذاکرات صلح بهره ببرد.
موضع جدید وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در قبال سوریه،‌ مبنی بر اینکه قصد دارد تفنگداران آمریکایی را در سوریه افزایش دهد و این تقویت نیروها حتی شامل انتقال بالگردهای نظامی و توپخانه هم می‌شود، کاملا از توطئه جدید حامیان تروریسم پرده برمی‌دارد. البته، با توجه به اینکه ارتش سوریه پیشروی خود را به سمت رود فرات آغاز کرده، هیچ بعید نیست که طی هفته‌های آینده میان نیروهای سوری از یک طرف، و ارتش‌های ترکیه و آمریکا در خاک سوریه درگیری رخ دهد.