kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

اعتراض امام جمعه کرج به هزینه‌های نجومی سفر یک روزه هیئت دولت به استان البرز

نماینده ولی فقیه در استان البرز هزینه‌های سفر هیئت دولت به استان را غیرقابل توجیه خواند و خطاب به مسئولان گفت: به چه مجوزی ناهار سفر هیئت دولت آن هم در یک روز 500 میلیون تومان شده است.



آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان کرج خطاب به مسئولان شهر در خصوص مصرف بیت‌المال، گفت: این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و هر کسی نمی‌تواند هر طور که دلش خواست بیت‌المال را مصرف کند.
وی با اشاره به اینکه اگر بیت‌المال به صورت درست مصرف نشود جامعه به بیچارگی دچار می‌شود، گفت: گاهی افراد برای تثبیت جایگاه خودشان از بیت‌المال استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه وقتی مهمانی وارد شهری می‌شود باید به استقبالش رفت، گفت: تقدیر و تکریم مهمان حد و اندازه‌ای دارد نباید به اسراف تبدیل شود.
آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه پیش از سفر هیئت دولت به استان گفته بودیم در مراسم استقبال اسراف نشود، گفت: بنده دقت کردم عددی که برای مراسم سفر اعلام کردند با اغماض زیاد بود ولی می‌شد سکوت کرد و چیزی نگفت.
خطیب جمعه کرج با بیان اینکه باید شرایط اقتصادی کشور را در نظر گرفت، گفت: مقدار دارایی‌ها معلوم است باید برای خرج کردن برنامه داشته باشیم این در حالی است که در سال اقدام و عمل در بخش اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای عمل شود که قابل دفاع نیست.
نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: گزارش‌هایی در خصوص هزینه‌های سفر هیئت دولت به دستم رسید که نیازمند پیگیری بود زیرا فردی با مراجعه مدعی شده بود مبلغی که برای سفر هیئت دولت به البرز هزینه کرده است به وی پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه مبلغ اعلام شده زیاد بود، گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده مشخص شد مبلغ اعلام شده درست است و این مهم یک مصیبت است زیرا آقایان در جلسه‌ای مصوب کردند که هزینه سفر هیئت دولت از بیت‌المال پرداخت شود.
آیت‌الله حسینی همدانی خطاب به مسئولان استان گفت: به چه مجوزی ناهار سفر هیئت دولت آن هم در یک روز 500 میلیون تومان شده است مگر چند نفر در مراسم ناهار شرکت کرده‌اند.
خطیب جمعه کرج اضافه کرد: مشکلات پیش‌آمده در خصوص هزینه‌های سفر هیئت دولت به البرز غیرقابل توجیه است.
وی با تأکید بر اینکه از بازرسی استان و دستگاه‌های متولی می‌خواهم به دقت این مسئله را پیگیری کنند زیرا یک مطالبه عمومی است، گفت: برخی نیز در این خصوص شکایت کردند علت ریخت‌وپاش‌ها برای مردم توضیح داده شود.
خطیب جمعه کرج با بیان اینکه در حکومت اسلامی بیت‌المال برای افراد نیست که هر طور خواستند دست‌درازی کنند، گفت: گاهی راه افتادن یک واحد اقتصادی با کمتر این مبالغ امکان‌پذیر است.
وی خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: افرادی که لایحه داده و صرف این هزینه‌ها را مصوب کرده‌اند اگر افراط و اسراف کرده‌اند نزد خداوند عذر مقبولی ندارند.
وی با تأکید بر اینکه در این خصوص پیگیری کرده‌ام و فرمانداری جلوی لایحه را گرفته است، گفت: احتمالاً این لایحه به شورای شهر بازمی‌گردد قسمت‌هایی شاید نقض شود ولی مهم این است که این هزینه خرج شده است حالا آقایان به گردن دیگری می‌اندازند.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه برخی مدعی شده‌اند که بنده این مباحث را در خطبه‌ها برای مردم بازگو نکنم، گفت: این مسائل باید برای مردم بازگو شود زیرا کسانی که لایحه داده و کسانی که در شورا مصوب کرده‌اند همان کسانی هستند که مردم به آن‌ها رأی داده‌اند.
براساس گزارش رسیده و اسناد منتشر شده دو روز پیش از سفر هیئت دولت تدبیر و امید به استان البرز و شهر کرج، شهرداری این شهر لایحه دو فوریتی برای هزینه‌های این سفر را به صحن علنی شورا برد و با وجودی که دو فوریت آن در مرحله اول رأی نیاورد رأی‌گیری مجدد برگزار و 500 میلیون تومان برای این منظور اختصاص داده شد. اما ماجرا به این جا ختم نشد و در جلسه 28 دی ماه شورا، ‌شهرداری لایحه دیگری را برای افزایش هزینه‌های سفر هیئت دولت از 500 میلیون به یک میلیارد و دویست میلیون تومان ارائه کرد که این لایحه با مخالفت اعضا برگردانده شد.
یک ماه بعد و در جلسه 25 بهمن لایحه دیگری با صورت هزینه‌ها ارائه می‌شود که بسیار قابل تأمل است. در این لایحه مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان قبلی تبدیل به یک میلیارد و 850 میلیون تومان می‌شود و در نهایت در صحن علنی یک میلیارد و 450 میلیون آن به تصویب رسید.
ظاهر قضیه این است که مصوبه شورا 400 میلیون تومان کمتر از مبلغ پیشنهادی است اما مبلغ نهایی مصوب، چیزی در حدود سه برابر نخستین لایحه پیشنهادی است. اگر به واقع این مبلغ برای سفر یک روزه نیاز بود پس چرا در لایحه اول فقط 500 میلیون تومان پیشنهاد شده است؟ این افزایش ناگهانی را باید به حساب چه گذاشت؟ افزایش واقعی قیمت‌ها و هزینه‌ها یا ریخت‌وپاش‌های بیجا؟! در حالی که عده‌ای از مردم زیر بار فشار مالی و بحران اقتصادی کمر خم کرده‌اند.
برخی از هزینه‌های صورت‌گرفته در این سفر یک روزه به شرح ذیل است: خرید غذا از رستوران گیلانی 108 میلیون تومان، خرید 8500 پرس غذا از تالار آرش 110 میلیون تومان، هزینه چاپ بنر و نصب آن در سطح شهر 295 میلیون تومان، هزینه باغ گلها 167 میلیون تومان، خریدهای متفرقه 126 میلیون تومان.
این گزارش حاکی است در این سفر 514 میلیون تومان هزینه ناهار، خرید حوله بالش، پرده اتاق، گونی، لوازم‌التحریر، تی‌شرت، کلاه، شال و... شده است که این هزینه‌های نجومی صرفاً از طرف شهرداری کرج پرداخت شده و برآوردی از مبالغ دیگر دستگاه‌ها موجود نیست.