kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸

6 حمله انتحاری به 2 مرکز امنیتی سوریه؛42 مقام امنیتی و افسر ارشد کشته شدند

تروریست‌های تکفیری با انجام شش حمله انتحاری به مراکز امنیتی «حمص» سوریه، 42 مسئول امنیتی و افسر ارشد این کشور را کشتند.


 گروه تروریستی «جبهه النصره» که مورد حمایت غرب و عربستان است، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، دیروز شش عامل انتحاری به طور جداگانه به مراکز امنیتی سوریه در شهر حمص حمله کردند. ساختمان اطلاعات نظامی از جمله مکان‌هایی است که دیروز مورد حمله قرار گرفت. تروریست‌ها همچنین قصد داشتند که وارد مرکز فرماندهی نیروهای امنیتی شوند، ولی موفق نشدند.
شمار کشته‌های این حملات، 42 نفر و مجروحان نیز حداقل 24 تن اعلام شده است. طبق گزارش‌ها، اکثر کشته‌شدگان از افسران و مسئولان امنیتی سوریه بودند.
گروه تروریستی «جبهه النصره» که اکنون خودش را «جبهه فتح الشام» می‌خواند، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. در این انفجار، سرلشکر «حسن دعبول» فرمانده کل اطلاعات نظامی ارتش سوریه در حمص، کشته شد. به نوشته «اسکای نیوز» دو مسئول امنیتی سازمان اطلاعات با درجه سرتیپی که از افسران رده نخست سوریه محسوب می‌شوند، در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.
ارتش سوریه هدف از این حملات را بر هم زدن تمرکز عملیات علیه «داعش» در «تدمر» واقع در شرق استان حمص می‌داند.
روز گذشته ارتش سوریه موفق شد خود را به هشت کیلومتری منطقه معروف به «مثلث تدمر» برساند و بر منطقه «برج‌های پروازی» مسلط شود و در دامنه کوه «الهیال» در جنوب غرب شهر تدمر، داعش را عقب براند. این پیشروی اهمیت زیادی دارد.
توطئه آمریکا و ترکیه
اما، همزمان با دست به دست شدن شهر «الباب» در شمال سوریه و حملات مشکوک حمص خبر رسیده «جوزف ووتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا، به طور محرمانه وارد شمال سوریه شده و با فرماندهان شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» دیدار و گفت‌وگو کرده است. «طلال سلو» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، سفر این فرمانده ارشد آمریکایی به شمال سوریه را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته، «ووتل» به نیروهای کرد قول داد که در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» از آنها حمایت شود و  واشنگتن حتی سلاح‌های سنگین در اختیار نیروهای کرد قرار دهد!
به گفته دیگر منابع، این فرمانده آمریکایی قول داده که از شهر «منبج» در برابر حملات ترکیه حمایت کند. دیدار این مقام آمریکایی و محورهای گفت‌وگوی وی با سران نیروهای دموکراتیک سوریه، به خوبی آشکار می‌کند که خروج داعش از شهر الباب، کاملا حساب شده بوده است. عناصر داعش پنجشنبه گذشته الباب را ترک کردند و شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه وارد این شهر شدند. ترکیه اما مدعی شد داعش را از این مناطق عقب رانده است. ترکیه از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری است. با توجه به تحولات جاری، به نظر می‌رسد که الباب امتیازی بوده که آمریکا به ترکیه داده و دو کشور قصد دارند برنامه ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه را زمینه‌سازی کنند.
علاوه بر تحولات فوق، از شمال سوریه هم خبر رسیده که ترکیه مایل است شهر «رقه» که به عنوان مرکز داعش در سوریه خوانده می‌شود، را از کنترل داعش خارج کند. در این رابطه، «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه گفته: «ترافیک فشرده‌ای میان مقامات نظامی آمریکا و ترکیه جریان دارد. این همکاری‌ها نه تنها درباره «رقه» بلکه در خصوص تمام منطقه است. نمی‌توان از یک گروه تروریستی برای حذف کردن گروه دیگر استفاده کرد.» منظور ایشیک، حذف داعش در رقه توسط نیروهای «دموکراتیک» سوریه است. خوشبختانه، اختلاف میان آمریکا و ترکیه بر سر کردهای شمال سوریه، آن‌قدر عمیق هست که این دو کشور نمی‌توانند بر سر آن، به سیاست واحدی برسند. در غیر این صورت، مردم سوریه پس از شش سال نبرد با تروریسم، از اکنون به بعد می‌بایستی خود را برای جنگ در جبهه‌ای آماده می‌کردند که ترکیه و آمریکا در شمال سوریه در حال ایجاد آن هستند. نیروهای واگرایی که این جبهه جدید را تشکیل می‌دهند، آمریکا، ترکیه، شبه‌نظامیان کرد و «ارتش آزاد» هستند.
در مجموع، از آنجا که ترکیه قصد ندارد مناطق اشغالی خود را پس دهد، دولت‌های عراق و سوریه  باید خود را برای جنگ با همسایه شمالی در آینده آماده کنند. این سیاستی است که آمریکا احتمالا برای دوران پس از داعش، در نظر دارد.
مذاکرات ژنو - 4
خبر دیگر اینکه «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در  امور سوریه، به هیئت دمشق و هیئت مخالفان سه تیم کاری را درباره مسائل مربوط به اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات پیشنهاد داده است. به گزارش ایسنا ماموریت این تیم‌های کاری در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت، تعریف می‌شود.
در همین حال، «مایکل کونته» مدیر دفتر دی ‌میستورا هم اعلام کرده: «تمامی گروه‌های سوری شرکت‌کننده در کنفرانس «ژنو-4» آمادگی خود را برای نشستن دور یک میز و مذاکرات رودررو اعلام کرده‌اند.»
در ارتباط با پیشنهاد دی میستورا، «بشار جعفری» رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه نیز اعلام کرده: «ما برگه‌ای از او (دی میستورا) دریافت کرده‌ایم.» وی افزود: «ما توافق کرده‌ایم که این برگه را بررسی کنیم و درجلسه بعدی، مواضع خود را در خصوص محتویات آن اعلام کنیم.»
سایر رویدادها
* دمشق اعلام کرد، بغداد در مورد حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در داخل خاک سوریه با مقامات دمشق هماهنگ کرده بود. این حمله جمعه در منطقه «بوکمال» سوریه صورت گرفته است.
* دولت مسکو اعلام کرد، روسیه قطعنامه تحریم سوریه توسط شورای امنیت را وتو می‌‌کند. تصویب این قطعنامه به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی، در دستور کار قرار گرفت.
* به گفته منابع خبری در سوریه، ارتش این کشور «عماد کمال» خطرناک‌ترین عضو «جبهه النصره» که با اسرائیل در ارتباط بود، را به هلاکت رسانده است.
* انجمن‌ها، اندیشمندان و شخصیت‌‌های سیاسی اهل تونس از دولت این کشور خواستند سفیر تونس را به سوریه برگرداند و روابط دیپلماتیک با این کشور را از سر بگیرد.