kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱

دلایل اصرار فاطمه(س) در بازپس‌گیری فدک(پرسش و پاسخ)



پرسش:
چرا حضرت فاطمه(س) با وجود اینکه از دنیا و زخارف آن دست شسته بود، در بازپس‌گیری فدک اصرار می‌ورزید؟
پاسخ:
ممکن است گفته شود که سیده زنان عالم حضرت صدیقه طاهره از دنیا و زخارف آن بری بودند و کسی که اینگونه دنیا را رها فرموده و از امور فریبنده آن دست شسته، چه باعث گردید که به این نهضت عظیم و سعی و تلاش پی‌گیری در طلب حقوق خود دست یازد؟
عاملی که باعث گردیده سیده زنان جهان، خود را به این درد و رنج عظیم بیفکند و این مشکلات عدیده را بپذیرد تا آن که اراضی خود را مطالبه نماید چه چیز بود؟ و حال آن که می‌دانست که تلاش‌هایش به شکست منجر شده و نخواهد توانست مجددا بر آن مکان و اراضی دست یابد و آن سرزمین را از چنگال غاصبان بیرون آورد.
اما در پاسخ اهم محورهایی را که به نحو اجمال می‌توان مطرح کرد، به شرح ذیل ارائه می‌دهیم:
1- اثبات دروغگو بودن غاصبان حق
حضرت زهرا(س) ثابت کرد آن کسانی که برای حفظ سرزمین فدک حاضرند به راحتی به پیامبر(ص) دروغ ببندند بنابراین در امر زمامداری مسلمین  صلاحیت‌های لازم را ندارند.
2- مقابله با سیاست تضعیف اهل بیت
حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه آنها را در اختیار دولت در آوردن و به حساب دولت واریز کردن و به عنوان بودجه مملکت منظور کردن قصد و غرضش فقط تضعیف جناح اهل بیت بود و می‌خواستند که حضرت علی(ع) فقیر شده تا اینکه مردم گرد وی جمع نشوند و ایشان از نظر اقتصادی دارای وزن و شانی نباشد.
و این همان سیاستی بود که منافقان درباره رسول خدا اعمال کردند. آن وقت که گفتند: به کسانی که نزد رسول خدایند انفاق نکرده و چیزی ندهید تا از اطرافش پراکنده شوند.
3- ارزش اقتصادی بالای فدک
اراضی فدک کم‌بهره و کم‌ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه‌ای داشت.
مجلسی از کشف‌المحجه نقل می‌فرماید که عوائد و درآمد فدک بیست و چهار هزار دینار در هر سال بود و در روایتی دیگر آمده هفتاد هزار دینار و شاید که این اختلاف در این دو رقم مربوط به یک سال نبود بلکه در سال‌های مختلف عواید فدک نیز مختلف می‌گردیده است.
به هر حال این مقدار درآمد سالانه مقدار قابل‌توجهی بود که چشم‌پوشی از آن برای تقویت جریان اهل بیت(ع) صحیح و روا نبوده است.
4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک
فاطمه‌زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی‌بن‌ابیطالب را می‌نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود.
5- حق را باید طلب کرد
حق را باید طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی‌شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده‌اند باید حق خود را طلب نموده و بستاند زیرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی‌نیاز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و این مطلب هیچگونه منافاتی با زهد و ترک دنیا ندارد و هیچگاه در برابر غصب حق، سکوت نباید نمود.
6- اصلاح امور زندگی و دین
انسان حتی اگر در دنیا نیز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عین حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خویش را حفظ کند و صله‌رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتیاج به اموال خواهد داشت آیا از نظر تاریخ مسلم نیست که رسول خدا در حالی که زاهدترین مردم بود چگونه از اموال خدیجه در راه تقویت اسلام بهره‌مند گردید؟!
7- ثبت این حقایق در تاریخ برای هدایت آیندگان
اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دلیل امکان هدایت مردم بسیار مشکل بود ماجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آیندگان باقی می‌ماند تا مظلومیت اهل بیت و محق بودنشان و همچنین میزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند.
و مبارزه سیاسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدایت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده‌اند، تمام کرده است.