kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
در جلسه علنی دیروز مجلس

یک فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را به تصویب رساندند.
 در ابتدای جلسه علنی خانه ملت، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس طی سخنانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اظهار داشت: ۲۴ فروردین مصادف با ۱۳ جمادی‌الثانی سالروز وفات بانوی بزرگ دنیای اسلام و همسر حضرت امیرالمومنین علی(ع) و مادر پرچمدار حماسه بزرگ عاشورا حضرت ابوالفضل(ع) و ۳ برادر بزرگوارش و همچنین روز تکریم مادران و همسران فرزانه شهدا است.
ارجاع مصوبه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام
در ادامه نمایندگان مجلس طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌‌ها را که ماده ۷ آن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود بررسی کردند.
این ماده پیش از این نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ برای تأمین نظر شورای نگهبان رأی بر حذف آن را داده بود اما نمایندگان مجلس نظر کمیسیون را به تصویب نرسانده بودند. روز گذشته نیز مجددا کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرده بود، اما وکلای ملت با حذف آن مخالفت کردند. پس از آن حسین مظفر نماینده مردم تهران و معاون نظارت مجلس، پیشنهاد بازگشت به مصوبه مجلس در این ماده را مطرح کرد که وکلای ملت با ۱۱۲ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد موافقت کردند.
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه پارلمان، طرح یک فوریتی استفساریه تبصره ماده ۷۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس را در دستور کار قرار داده بودند.
علی خسروی نماینده مردم سمنان این طرح را دارای ابهامات زیادی دانست و گفت: ما پیش از این تصویب کرده بودیم که هر نماینده ۵ نفر کارشناس به عنوان مشاور داشته باشد اما در حال حاضر بین تمام نمایندگان مجلس فقط ۲۰۰ نفر به عنوان کارشناس و مشاور به کار گرفته شدند.
در ادامه حمیدرضا پورابراهیمی در موافقت با این طرح اظهار داشت: ما تغییرات پی‌درپی در آیین نامه داخلی نداشتیم و علت مطرح شدن این طرح نیز مخالفت دانشگاه‌‌ها بود که اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور نمایندگان مجلس به کار گرفته شوند و ما آن را اصلاح کردیم.
در ادامه رئیس مجلس این طرح استفساریه را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت و وکلای ملت از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع مصوب کردند که «منظور از کارکنان و کارشناسان دستگاه‌های مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌ها و کلیه افرادی که از دستگاه‌های مذکور حقوق دریافت می‌کنند نیز هست.»
نمایندگان مجلس پیش از این در تبصره ماده ۷۶ آیین نامه داخلی مصوب کرده بودند که هر نماینده مجلس می‌تواند ۵ نفر از کارکنان دستگاه‌های دولتی را به عنوان مشاور در نظر بگیرد که در این استفساریه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را نیز شامل کارکنان دستگاه‌های دولتی دانستند.
رسایی: دولت به منتقدان
 اجازه انتقاد آزادانه نمی‌دهد
روز گذشته حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: متاسفانه مدتی است که دولت در قالب توافقنامه‌ای که در خصوص پرونده هسته‌ای پذیرفته به دلیل امتیازات متعددی که داده است و امتیازات حداقلی که گرفته است، سبب جری شدن دشمنان دیرینه انقلاب اسلامی شده است تا جایی که جبهه استکبار هر روز با ادعایی تازه نه تنها توهین جدیدی می‌کند که در مقابل انفعال مدیران سیاست خارجی یک گام به پیش می‌رود.
رسایی گفت: دولت نیز به دلیل اینکه تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برداشتن تحریم‌های ظالمانه قرار داده و هیچ طرح اقتصادی مبتنی بر مد نظر گرفتن توان داخلی کشور ندارد، با انفعال در برابر زیاده‌خواهی‌‌ها تلاش می‌کند توافقنامه ژنو را به سرانجام برساند و به زعم خود تحریم‌‌ها را بردارد و گشایش در زندگی مردم ایجاد کند. همین نکته سبب شده تا جبهه استکبار سیاست تحقیر و تحمیل را در پیش بگیرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که توافقنامه ژنو به بن‌بست رسیده است و به دلیل برخورداری این متن از واژه‌های کشدار و مبهم و به دلیل متناقض بودن آن با برخی معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده NPT که استفاده صلح‌آمیز از غنی‌سازی را برای تمامی اعضاء و ما لازم می‌شمارد، و به دلیل خوی استکباری ۱+۵ و به دلیل زیاده‌طلبی آنها هرگز به مرحله نهایی نمی‌رسد.
نماینده مردم تهران گفت: دولت تلاش می‌کند تا در قالب تبلیغات و هیاهو و بستن دهان منتقدان چنین القاء کند که این توافق یک پیروزی بزرگ بوده است.  اکنون شاید دریابیم که چرا طرف ایرانی درخواست داشته که مذاکرات محرمانه بماند. در دو حالت محتوا را محرمانه نگه می‌داریم. گاهی محتوا را محرمانه نگه می‌داریم تا دشمن از جزئیات با خبر نشود. اما توافقنامه ژنو که با دشمن منعقد شده است، گاهی محتوا محرمانه می‌ماند تا دوست از آن مطلع نشود. به دلیل اینکه اطلاع دوست از این محتوای بد قطعا عصبانیت و نگرانی او را به دنبال دارد. وی اظهار داشت: دولت اجازه نمی‌دهد منتقدین آزادانه به انتقاد خود بپردازند. صداوسیما در فشار است تا منتقدان نتوانند انتقادات خود را به این توافقنامه بیان کنند. رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از توافقنامه ژنو توقیف شدند. همه اینها حکایت از این می‌کند که این توافقنامه به هیچ وجه مصالح ملی ما را تامین نمی‌کند. البته تا ابررهبری همچون امام خامنه‌ای پرچمدار این کشتی است ۱+۵ نخواهد توانست به خواسته‌های شوم خود برسد، هرچند وندی‌شرمن ادعا کند که به آقای ظریف نزدیک شده و آنها همدیگر را با نام کوچک صدا می‌کنند و درباره مسائل خصوصی یکدیگر صحبت می‌کنند.
شهریاری: ایران ظرفیت گنجایش جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری را دارد
در ادامه نمایندگان مجلس، ۲ فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را مورد بررسی قرار دادند.
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی سخنانی به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش جمعیت کشور تأکید کرده‌اند و باید به این موضوع توجه کنیم که مسئله جمعیت در بحث قدرت ملی هر کشور بسیار مهم است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و سرشماری‌های نفوس و مسکن متأسفانه در کشور ما میزان باروری به کمتر از ۲ فرزند کاهش یافته است که این جای نگرانی دارد. همچنین رشد جمعیت کشور در سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نزدیک به صفر می‌شود و ساختار جمعیتی ما طی ۲۰ سال آینده به سمت سال‌خوردگی می‌رود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: طبق بررسی کارشناسان کشور ما ظرفیت گنجایش ۳۰۰ میلیون نفر را دارد اما متأسفانه در حال حاضر جمعیت ایران نسبت به این عدد بسیار کم است بنابراین باید شرایط مناسبی را برای ایجاد زمینه‌های ازدواج و فرزندآوری فراهم کرد البته وقتی در جمهوری اسلامی نسبت به جمعیت صحبت می‌شود منظور جمعیتی پویا و رو به رشد است و نه جمعیت کشورهای اطراف و این جمعیت باید همگون با ارزشهای نظام و دستورات اسلام باشد.
تصویب فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت
در نهایت وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان ۲ فوریت طرح مذکور، با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف  و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی با ۲ فوریت این طرح مخالفت کردند، اما یک فوریت آن را با ۱۳۱ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
علی لاریجانی پس از تصویب یک فوریت این طرح نیز از کمیسیون‌های تخصصی مربوطه خواست تا سریعتر این طرح را مورد بررسی قرار دهند.
طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و دارای یک مقدمه توجیحی و ۴ ماده است که در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس مقرر می‌شود که تمامی اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع بوده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.
همچنین در صورت تصویب نهایی ماده دیگری از این طرح مقرر می‌شود که وزارت بهداشت در مورد اقدامات دانشگاه‌ها، بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد تبلیغات این موضوع توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی موظفند موارد تخلف را شناسایی و متخلفین را به مراجع صالح قضایی معرفی کنند.
فولادگر: شیوه انتقاد به حفر تونل بهشت‌آباد بدعت بدی بود
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس پیش از پایان جلسه علنی پارلمان طی اخطاری با استناد به اصول ۲،۳،۴ و ۴۸ قانون اساسی نسبت به اقدام نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری و اعتراض آنها به حفر تونل بهشت‌آباد و انتقال آب از این استان به زاینده‌رود انتقاد کرد و اظهار داشت: شیوه‌ای که در مجلس انجام شد بدعت خوبی نیست و تفرقه ایجاد می‌کند و همبستگی ملی را از بین می‌برد؛ ما همه برادر هستیم و این بحث‌ها باید جای دیگری انجام شود، نه اینکه برادری نطق کند و برادران دیگر پلاکارد بلند کنند و این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: این بحث موضوعی است که باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد و احتیاجی به اینگونه اقدامات نیست.
گفتنی است، در هنگام نطق سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد، جمعی از نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مقابل تریبون مجلس تجمع کردند و پلاکاردی با مضمون انتقاد از حفر تونل بهشت‌آباد و گلاب ۲ در دست گرفتند.
در پایان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس، سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک از وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌‌ها را اعلام وصول کرد.
جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سه‌شنبه ساعت ۸ صبح اعلام کرد.