kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
با حضور در صحن علنی مجلس صورت گرفت

گزارش وزیر کشور و شهردار تهران درباره فاجعه پلاسکو



وزیر کشور و شهردار تهران با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در رابطه با فاجعه پلاسکو ارائه کرده و همچنین کمیسیون‌های امور شوراهای مجلس، کمیسیون عمران، کمیسیون بهداشت و کمیسیون اجتماعی گزارشی در این رابطه در صحن علنی قرائت شد.
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جریان بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در مجلس در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس اظهار کرد: نیروهای آتش نشانی در کمتر از 2/5 دقیقه پس از اعلام آتش سوزی به محل ساختمان پلاسکو رسیدند و ما مشکل تجهیزات نداشتیم و امکانات به حد کفایت وجود داشت.
وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو به موقع تخلیه شده بود افزود: یکی از موضوعات مهم این بود که 31 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروها داده شده بود و نیروهای مردمی را بیرون کرده بودند. شهید امینی نیز به همراه برخی دیگر از آتش نشان‌ها از مسیر در حال خروج بودند تا کسی از مردم و بچه‌ها در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخشی از پله‌ها فرو می‌ریزد.
وی افزود: در سال 82 نیز حادثه‌ای برای قطار نیشابور رخ داد که 320 کشته داد و بخش قابل توجهی مفقود شدند این حادثه 460 مجروح به جای گذاشت. یا در سال 92 در اتوبان قم 2 تصادف رخ داد که 43 کشته داد و سرنشینان اتوبوس در آتش سوختند این‌ها نشان می‌دهد که ما در فرآیندها و ساختارها دچار اشکال هستیم.
قالیباف با بیان اینکه 5 سال مهلت آزمایشی قانون مدیریت بحران به پایان رسیده اظهار کرد: در واقع این سازمان از سال 92 تاکنون عملا مشکل قانونی دارد.
وی با بیان اینکه شهرداری در حادثه پلاسکو موظف به انجام امور پیشگیرانه بوده یادآور شد: شهرداری تهران تنها شهرداری است که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارد. در سایر استان‌ها استانداری و در شهرهای دیگر فرمانداری این مسئولیت را بر عهده دارد و ما از روزی که این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شده از بعد ساخت مکانی مهم‌ترین سازماندهی‌ها را انجام داده‌ایم.
قالیباف با بیان اینکه از زمان تحویل شهرداری تهران تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی را از 4 به 125 ایستگاه افزایش داده یادآور شد: علی‌رغم وجود ترافیک سنگین در شهر تهران ما استانداردهای بین‌المللی را برای رسیدن در سوانح داریم. همچنان که در پلاسکو نیروهای آتش نشان کمتر از 2/5 دقیقه به محل رسیده‌اند. ما همچنین تعداد ماشین‌های آتش نشانی را از 280 در سال 94 به 900 خودرو رساندیم. سبد و نردبان‌های آتش نشانی هم 4 – 5 سال پیش خریداری شده و ما قبل از آن یک نردبان 54 متری نداشتیم، در حالی که اکنون نردبان‌های 33 و 54 متری خریداری کرده ایم.
شهردار تهران با اشاره به تکلیف قانونگذار برای بازسازی 10 درصد از بافت‌های فرسوده طی 10 سال یادآور شد: ما در شهر تهران 34 درصد از بافت فرسوده را احیا کردیم در حالی که در کشور متوسط احیای بافت‌های فرسوده 7 درصد است.
افزایش تعداد آتش‌سوزی‌های تهران تا حدود سه برابر
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در گزارشی از روند حادثه پلاسکو، گفت: 30 سؤال در افکار عمومی در خصوص حادثه پلاسکو وجود دارد که پاسخ‌های آن در گزارش نهایی وزارت کشور اعلام خواهد شد.
وزیر کشور با اشاره به برخی از این سؤالات، گفت: علت و علل حادثه، علت عدم توفیق در اطفاء حریق، اقدامات و حضور آتش نشانی، وظایف دستگاه‌ها قبل از حادثه، وضعیت تجهیزات آتش نشانی و علت فرو ریختن ساختمان پلاسکو از عمده سؤالاتی است که در ذهن افکار عمومی است.
رحمانی فضلی با بیان اینکه تقصیر هر یک از دستگاه‌های مسئول را به تفکیک شناسایی و در گزارش نهایی اعلام خواهیم کرد،‌ خطاب به نمایندگان مجلس از قوه مقننه درخواست همراهی در خصوص تسریع در رسیدگی به لایحه مدیریت بحران که دو سال است در مجلس مانده،‌ شد.
وی ادامه داد: وزارت کشور با همکاری مرکز پژوهش‌ها، سازمان مدیریت بحران، آتش‌نشانی، شهرداری و بیمه‌ها به زودی لایحه بیمه اجباری ساختمان و جبران خسارت‌های احتمالی را تقدیم مجلس خواهد کرد و از مجلس می‌خواهیم که رسیدگی به این لایحه را در اولویت کار قرار دهد.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بودجه سازمان آتش‌نشانی، گفت: بودجه آتش‌نشانی از 1474 میلیارد ریال به 5 هزار و 350 میلیارد ریال افزایش یافت که رقم مناسبی است.
رحمانی فضلی سپس به بررسی وضعیت امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی پرداخت و افزود: در حال حاضر 123 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که استاندارد 150 ایستگاه است. از منظر نیروی انسانی این سازمان دارای 4 هزارو 900 نیروی انسانی می‌باشد که وضعیت مطلوبی دارد. تعداد خودروهای اطفاء حریق آنها 19 دستگاه است که باید به حدود 600 دستگاه افزایش یابد. همچنین تعداد 20 دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیکی در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آن 65 دستگاه است. مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر 4 دقیقه 10 ثانیه است که مطابق با استانداردهای جهانی است.
وی ادامه داد: بررسی وضعیت بودجه آتش‌نشانی از سال 90 تا 95 نشان دهنده این موضوع است که اعتبارات این سازمان از 1474 میلیارد ریال به رقم 5 هزارو 350 میلیارد ریال افزایش یافته است که رقم مناسبی است.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور هیئت امنای ساختمان پلاسکو در وزارت کشور برگزار شد اعضای مذکور اعلام کردند در ابتدای امر آتش‌نشانی حدود 5 دقیقه پس از درخواست کمک به محل رسید. لکن به دلیل فقدان امکانات لازم محل را ترک و 15 دقیقه مجدداً با امکانات کافی در محل حضور یافت. این موضوع با توجه به گزارش‌های دیگر در دست بررسی است.
اقدامات اورژانس و هلال احمر
 در حادثه پلاسکو مطلوب بود
محمدنعیم امینی‌فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارائه گزارش این کمیسیون اقدامات اورژانس و هلال احمر در حادثه پلاسکو را مثبت ارزیابی کرد و گفت که سهل‌انگاری و اغماض مسئولان در کنار بی‌مبالاتی پاره‌ای از هموطنان در ساختمان پلاسکو از جمله مواردی است که باید مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.
محمدرضا رضایی رئیس‌کمیسیون عمران مجلس نیز در ارائه گزارش اولیه‌ از حادثه پلاسکو، گفت: در کشوری که بیش از 60 هزار هکتار بافت فرسوده دارد باید اراده و عزم جدی و ملی در دستگاه‌های مسئول شکل بگیرد چراکه شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادث مشابه پلاسکو را ندارند.
سلمان خدادادی رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس نیز ضمن ارائه گزارش این کمیسیون بر لزوم مدیریت یکپارچه شهری و طراحی نظام ایمنی در کلانشهرها تأکید کرد.
نجفی رئیس‌کمیته پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو در مجمع نمایندگان تهران، گفت: رفع خطر از ساختمان پلاسکو لزوماً نیازمند پلمب آن نبوده است. باید نگران وقوع حوادث مشابه بود و ضروری است تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی اتخاذ گردد و اقدامات لازم بعمل آید. در این راستا ارزیابی کارشناسانه ساختمان‌ها، رفع خطر از ساختمان‌های نا ایمن، تقویت توان مدیریت و عملیات در بحران‌ها، اجتناب از احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در مکان‌های نا ایمن و فاقد شرایط مناسب دسترسی، از جمله اقدامات ضروری است.
فاضلی رئیس‌اتاق اصناف نیز در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه 585 بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو آسیب شدید دیده‌اند، گفت: از این تعداد حدود 305 واحد به طور کامل سوخته و 3000 کارگر بیکار شده‌اند.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز با تاکید بر لزوم تهیه گزارش ملی درباره ابعاد حادثه پلاسکو گفت که کمیسیون عمران به همراه سایر کمیسیون‌های مرتبط گزارشاتی از دستگاه‌های مربوطه در مورد حادثه پلاسکو بگیرد تا در نهایت گزارش جامع و کاملی ظرف یک ماه آینده در مورد این حادثه به مجلس ارائه کند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس مصوب کردند که رسیدگی به شکواییه داوطلبان انتخابات شوراها توسط مراجع قضایی تأثیری در نتیجه بررسی صلاحیت‌ها و نتیجه انتخابات توسط هیئت مرکزی نظارت ندارد.
نمایندگان همچنین مقرر کردند وزارت کشور می‌تواند با تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه به صورت رایانه‌ای برگزار کند.
مجلس از سوی دیگر دخالت هر دستگاهی به استثنای وزارت کشور و هیئت مرکزی نظارت را در انتخابات شوراهای اسلامی ممنوع کرد.
خبر دیگر این که با نظر مجلس چنانچه یک سوم اعضای شورای شهر، تحقیق و تفحص از شهرداری‌ها را لازم بدانند، رئیس‌شورا باید ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصی ذی ربط شورا جهت رسیدگی ارجاع کند.