kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷

اخبار ویژه

 
 
شکست خط تحریم و سرشکستگی مدعیان تقلب 
شبکه‌های فارسی‌زبان معاند، شامل VOA، رادیو فردا، BBC‌، دویچه‌وله، رادیو فرانسه و شبکه اینترنشنال (وابسته به موساد که توسط معاون متواری «وزیر ارشاد دولت خاتمی» اداره می‌شود)، ظرف روزهای منتهی به انتخابات، تلاش بسیاری را به کار بستند تا خط تحریم انتخابات را جا بیندازند و مشارکت مردم را کمرنگ کنند. اما مشارکت چشمگیر مردم، «نه» به دشمنان ایران و جمهوری اسلامی بود.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز در حالی در کشورمان برگزار شد که مقامات آمریکایی، انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و رسانه‌های وابسته، به همراه گروهک‌های مزدور به علاوه برخی بازداشتی‌های فتنه 1401 و برخی دست‌اندرکاران فتنه 88، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.
مقام آمریکایی گفت: انتخابات جمهوری اسلامی، تغییر اساسی در جهت‌گیری رژیم ایجاد نمی‌کند.
به گزارش VOA، وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اعلام کرده بود: نتیجه نهائی هرچه باشد، متأسفانه دولت بایدن انتظار ندارد تغییر اساسی در جهتی که ایران می‌رود رخ دهد یا رژیم ایران به حقوق شهروندان بیشتر احترام بگذارد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود: از نظر دولت بایدن، انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست.
آبرام پیلی، قائم‌مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران نیز پیش از این در شبکه «ایکس» نوشته بود: «در حالی که رژیم ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری خود آماده می‌شود، متأسفانه ایالات‌متحده به هیچ‌وجه انتظار ندارد انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود یا در مسیر ایران تغییری به وجود آید. البته که کاندیداها را شورای نگهبان دستچین کرده است، اما این را هم می‌دانیم که مردم ایران حتی به ابتدائی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، دسترسی ندارند.»
موضع سیاسی مقامات آمریکایی در حالی است که بالاترین نقض حقوق انسانی در لایه‌های گوناگون آن در آمریکا و برخی متحدانش در منطقه غرب آسیا انجام می‌شود.
انتخابات در حالی برگزار شد که گروهک‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل و انگلیس از جمله ورشکستگان سلطنت‌طلب و تروریست‌های منافقین، خواستار تحریم انتخابات شده بودند. در همین حال، مهدی محمودیان، عضو حزب مشارکت و حزب اتحاد، دیروز خبر داده بود که مصطفی تاجزاده، عبدالله مؤمنی، محمد نجفی، علیرضا بهشتی شیرازی، رضا شهابی، رسول بداقی، بهزاد قربانیان‌نژاد، نرگس محمدی، فائزه هاشمی، ویدا ربانی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی و مریم یحیوی، انتخابات را تحریم کرده و شرکت نکرده‌اند.
در این میان و در حالی که مهدی کروبی دیروز رای داد، موسوی با جریان تحریم خارجی همراهی کرده و حاضر به مشارکت در انتخابات نشد. شیرین عبادی و نرگس محمدی دو تن از پادوهای اپوزیسیون هم که قبلا خوش‌خدمتی خود به آمریکا و غرب را ثابت کرده بودند، از جمله حامیان تحریم انتخابات بودند. 
از سوی دیگر شبکه صهیونیستی اینترنشنال در تحلیلی نوشت که همه نامزدها با رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند و توقع تغییرات بنیادین از آنها نمی‌توان داشت. 
در این میان خاتمی و برخی گروه‌های عضو جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس گذشته، در بازی دشمنان افتادند و با عدم شرکت در انتخابات، پازل دشمنان را کامل کردند. آنها این‌بار در انتخابات شرکت کردند و با همین حضور، به خیانت بزرگ خویش در سال ۱۳۸۸ شهادت دادند. مشارکت، یعنی اعتماد به سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی، و امانتداری نظام، و اعتراف به دروغ بودن ادعای تقلب. این رسوایی و سرشکستگی، هرگز کسانی را که 24/5 میلیون رای اکثریت مردم (بیش از ۱۱ میلیون رای فاصله با نفر دوم) را زیر پا گذاشتند، رها نخواهد کرد و آنها را در موقعیت معارضه با جمهوریت جایابی می‌کند. خاتمی در کنار ‌هاشمی و موسوی ۱۵ سال قبل با ادعای تقلب، موجب دودستگی و تبدیل حماسه حضور، به بهانه بدبینی و مشاجرات خیابانی شدند. دشمنانی که چشم دیدن حماسه حضور ملت ما را نداشتند، از فتنه و آشوبی که موسوی و خاتمی برپا کرده بودند، نهایت استفاده را برای تضعیف قدرت ملت ایران بردند و سپس، جرأت پیدا کردند که تحریم‌های فلج‌کننده را به اجرا بگذارند. در اهمیت خیانت مذکور باید به ادبیات مقامات آمریکایی اشاره کرد که تاکید کردند، برپایی آشوب در داخل ایران، مقدمه تحریم اقتصادی از سوی آمریکا بود.
باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام وقوع فتنه سبز) بعد‌ها در کتاب خاطرات خود تصریح کرد: «اگر جنبش سبز [آشوب ۱۳۸۸] در ایران رخ نداده بود، دولت من تصمیم به اعمال تحریم‌‌های سخت نمی‌گرفت... تحریم‌های دوره بوش سمبلیک بود؛ تحریم‌‌های سخت را من اعمال کردم». 
همچنین رابرت گیتس، رئیس سازمان سیا، ۱۰ روز پس از آشوب فتنه‌گران در روز قدس و دادن شعار نه غزه نه لبنان به شبکه CNN گفته بود: «در حال حاضر به دلیل شکاف‌های عمیق در ایران، تحریم، اثرگذارتر از گذشته است. ما در حال حاضر شکاف‌های بی‌سابقه‌ای را در ایران شاهدیم».
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم ۲۸ مهر ۱۳۸۸ از زبان جان‌ هانا مقام آمریکایی نوشت: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران-که در میان آنها افراد نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدید‌تر، به‌صورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن».
۱۵ سال تحریم اقتصادی و فشار بر سفره مردم، ارمغان شوم کسانی است که ۱۵ سال قبل، نه فقط انتخابات، بلکه وجدان و اخلاق و شرافت و غیرت ملی را یکجا باختند.
پیروزی یا ناکامی نامزدها، سرنوشت معمول همه انتخابات‌هاست؛ اما وجدان و شرافت و غیرت ملی چهره‌های سیاسی، چیزی نیست که وقتی در مقابل عقده‌ها و هوسرانی‌های آنها پایمال شد، به راحتی قابل بازیابی و جبران باشد.
 
کاهش 6 درصدی نرخ بیکاری در مقایسه با 3 سال آخر دولت روحانی
مقایسه متوسط نرخ بیکاری دولت شهید رئیسی با دولت دوازدهم (روحانی)، 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد
متوسط نرخ کاهش بیکاری در سه سال اول دولت قبل در مقایسه با سه سال دولت سیزدهم 6.2 درصد بیشتر از دولت قبل بوده است و کاهش تعداد جمعیت بیکاران در دولت کنونی نسبت به دولت گذشته، 34.1 درصد بوده است. داده‌ها در شرایطی بررسی شده که هر دو دولت با تحریم مواجه شده و پاندمی کرونا نیز اقتصاد کشور را دچار دوره رکود کرده بود. با این تفاوت که تحریم‌ها در آخرین سال کاری دولت گذشته و در سال 99 همه‌گیر شده بود. بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که چگونه اقتصاد را از رکود به رونق هدایت کرد و بازار کار را ساماندهی کرد.
به گزارش روزنامه ایران، بررسی وقایع مبتلابه اقتصاد کشور در بازه زمانی سال‌های 1397 تا سال 1402 نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در دولت سیزدهم چگونه خود را از رکود تورمی به ارث مانده از دولت روحانی نجات داده و اشتغالزایی که به یک بحران تبدیل شده بود، با رکوردشکنی واقع‌گرایانه فرصت‌های بی‌نظیری را فراهم کرد.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سرانجام نرخ مشارکت اقتصادی کشور در دولت سیزدهم مسیر صعودی خود را یافت و این امر باعث شد تا جمعیت فعال کشور به بالای 26 میلیون برسد.
داده‌های مرکز آمار ایران در حوزه نرخ بیکاری نیز بیانگر ثبت روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور و تثبیت ۸.۱ درصدی آن در کل کشور است. به عبارتی با اجرای سیاست‌های متعادل‌کننده و رونق‌بخش بازار کار در سال‌های اخیر، تغییر و تحولات مثبت سه شاخص عمده بازار کار و مرتبط با فعالان و شاغلان این حوزه در قالب مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و نرخ بیکاری رقم خورده است.
بررسی شاخص مشارکت اقتصادی در بیش از ۲ دهه اخیر با وجود ثبت میانگین حدود ۳۸ درصدی این مؤلفه، هشدار‌دهنده بوده؛ چرا که این آمار بیانگر خروج یا عدم تمایل بخشی از نیروی کار برای حضور و اشتغال در بازار را طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد. اما آنچه مشخص است، در سه سال اخیر نسبت به سه سال پایانی دولت دوازدهم با اشتراکات چالشی اقتصادی، این بازار کار در دولت شهید رئیسی بوده که با موفقیت همراه شده است.
نشان به آن نشان، میانگین نرخ بیکاری در سال‌های 1397 تا سال 1399، در دولت سیزدهم 32.5 درصد بوده اما نرخ میانگین در سال‌های 1400 تا سال 1402، 26.3 درصد بوده که رقم نرخ بیکاری در دولت دوازدهم 6.2 درصد بیشتر بوده است.
در این میان نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های 1397 تا سال 1399 در حال نوسان بوده، در حالی‌که در دولت سیزدهم نرخ مشارکت اقتصادی همراه با یک روند منظم در حال رشد بوده است.
بر مبنای آمار مقایسه‌ای سال‌های اخیر، نرخ مشارکت اقتصادی با ثبت افزایش ۰.۴ درصدی از عدد ۴۰.۹ درسال ۱۴۰۱ رقم ۴۱.۳ درصدی را در سال گذشته ثبت کرده است. نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های رفاه اقتصادی و پویایی بازار کار، زمینه بهبود بسیاری شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌کند.
نرخ مشارکت اقتصادی در قالب یکی از شاخص‌های کلیدی بازار کار در سطح جهانی، شکل‌دهنده بخشی از بستر تدوین سیاست‌های اشتغال و در عین حال نشانگر خروجی برنامه‌های کلان اشتغال و سرمایه‌گذاری این حوزه به‌شمار می‌رود.
تعداد بیکاران در سال 1397، سه میلیون و 260 نفر بوده که این تعداد با کاهش 34.1 درصدی در سال 1402 رسیده است. در سال 1402 تعداد بیکاران به دو میلیون و 148 نفر رسیده است. به بیانی دیگر در این مدت یک میلیون و 112 هزار نفر از تعداد بیکاران در فاصله زمانی سال‌های 1400 تا سال 1402 نسبت به سال‌های 1397 تا سال 1399 کاهش یافت. تعداد شاغلان نیز در این سه سال مقایسه‌ای شده نیز از رشد 2.8 درصدی روبه‌رو بوده است. تعداد شاغلان در سال 1402، 24 میلیون و 490 هزار نفر رسیده است.
روایت داده‌ها چه چیز را مشخص می‌کنند؟ آنچه مشخص است، با توجه به اهمیت و تأثیرپذیری بازار کار از شاخص‌های نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال، مجموع داده‌ها و تحلیل‌های اشاره شده در این ارتباط را می‌توان حاصل خروجی سیاست‌های بازار کار و ایجاد تعادل نسبی در این حوزه به‌شمار آورد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان حوزه بازار کار و تولید، توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری و جذب نیروی انسانی خلاق برای حضور در بازار کار، تزریق منابع مالی به بخش‌های سه‌گانه خدمات، صنعت و کشاورزی، تدوین سیاست‌های حمایتی از شاغلان و چرخه تولید و بسیاری شاخص‌های دیگر، شروط بهبود وضعیت کسب‌و‌کار و اشتغال، افزایش مشارکت اقتصادی، تعادل بیشتر نسبت اشتغال و ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری محسوب می‌شوند.
 
از بحران ناترازی در دولت سابق تا تأمین پایدار آب و برق در دولت رئیسی
دولت سیزدهم بخش مهمی از ناترازی‌های آب و برق و انرژی را برطرف کرد.
انتخابات ریاست جمهوری دیروز در حالی در نیمه اولین ماه گرم تابستانی برگزار شد که برخلاف چند سال قبل، هیچ اثری از قطعی‌های بی‌حساب و گسترده برق و آب در شهرهای مختلف کشور، از تهران گرفته تا دوردست‌ترین نقاط به ویژه در مناطق گرمسیر نبود. چند سال قبل، قطعی گسترده و بی‌برنامه برق و آب مردم را در مناطق مختلف کلافه کرده بود. 
تامین پایدار آب و برق از طریق توسعه شبکه آبرسانی و نیروگاهی، حاصل تلاش شبانه‌روز و خستگی‌ناپذیر انبوه خدمتگزارانی است که با همت و تدبیر شهید رئیسی به صف شدند تا به بحران‌ها و ناترازی‌هایی از جنس تامین آب و برق و گاز پایان دهند.
امروز از آذربایجان و همدان و کردستان و کرمانشاه، تا لرستان و کهکیلویه و خوزستان و بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کرمان و یزد و اصفهان و خراسان، آینه‌ای از خدمات بی‌منتی است که در دولت پر برکت شهید رئیسی، در کمتر از سه سال انجام شد و کام مردم را شیرین کرد.
یادآور می‌شود بنابر اعلام مدیران سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های فصلی، بیانگر افزایش ۴ تا ۵ درجه‌ای دمای بالاتر از حد معمول در تابستان امسال بوده و بنابراین مصرف آب و برق در کشور بشدت در مقایسه با سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است. دما در هفته‌های اخیر در برخی مناطق حتی به بالای 50 درصد هم رسید.
چند سال قبل بود که استان خوزستان‌، با بحران شدید کم‌آبی دست به‌گریبان بود و گروهک‌های ضد انقلاب وابسته به سرویس‌های غربی، چگونه روی این بحران، اسکی می‌رفتند. اما با پیگیری بی‌وقفه شهید رئیسی، طرح تامین آب ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان، ظرف ده ماه به سرانجام رسید و شهریور دو سال قبل، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اجرای پروژه آبرسانی غدیر، که آب شرب ۴.۷ میلیون نفر را در ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان و مناطق اطراف تامین کرد، متاسفانه ۱۲ سال به طول انجامیده بود. بهانه، فقدان منابع مالی بود. پروژه تا سال ۱۴۰۰، فقط ۴۵درصد پیشرفت داشت و قرار بود سه سال دیگر هم طول بکشد! اما با همت دولت رئیسی و قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا(ص)، ظرف ده ماه به سرانجام رسید.
این تنها پروژه آبرسانی نبود که در اثر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر دولت شهید رئیسی عملیاتی شد و کام مردم را شیرین کرد. مردم سنندج از سال۹۳ با مشکل آب‌ با کیفیت مواجه‌ بودند. طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج، از بهمن ۹۹ آغاز شد و تا ابتدای ۱۴۰۰، فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت. با این سرعت، ۳ تا ۴ سال دیگر زمان لازم بود. اما طرح با کار شبانه‌ روزی ۶۰۰ نفر ظرف ۸ماه به ثمر نشست. مسیر پروژه ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است.
از پروژه‌های مهم دیگری که موجب تامین آب پایدار در مناطق مختلف شده، می‌توان به این طرح‌ها اشاره کرد
- بهره‌برداری از سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بلندترین سد بتنی غرب آسیا پس از ۲۸ سال انتظار و تامین آب شرب 2/5 میلیون نفر در ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا
- بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی غرب آسیا در سیستان و بلوچستان، از طریق ساخت ۷۳ حلقه چاه و ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب، با ظرفیت تامین ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز برای حدود یک‌میلیون نفر در شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان.
- بهره‌برداری از آب‌ شیرین‌کن وحدتیه و دالکی با ظرفیت تامین ۴۲هزار متر‌ مکعب آب سالم برای مردم استان بوشهر
- اجرای پروژه احداث ۸ سایت جدید آب شیرین‌کن ‌در سطح استان هرمزگان با ظرفیت بیش از ۲۵ هزار متر مکعب برای تامین آب پایدار شهرهای بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی
تامین زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت آبرسانی به مناطق مختلف (از کردستان و خوزستان و همدان و آذربایجان، تا سیستان و بلوچستان و یزد و هرمزگان).
بنا بر اعلام وزیر نیرو، در طول هزار روز دولت آیت‌الله رئیسی، روزانه بیش از
۳ کیلومتر خط لوله آب اجرا شده است. و این، غیر از خدمات مربوط به پایدارسازی تولید و تامین برق و گاز مورد نیاز در کشور است. در همین حال، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد برخی از ناترازی‌های مهم در بخش تامین انرژی در دولت سیزدهم مهار شده یا کاهش یافته است.