kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

بهره‌برداری سیاسی از حوادث طبیعی است!


سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مصلحت کشور ادامه دولت یازدهم» نوشت: «همه سیاست‌ورزانی که صادقانه به منافع و امنیت کشور علاقه‌مند هستند، الزاما و ضرورتا باید از راهبردی که آقای روحانی نماد آن است و در شرایط فعلی داخلی، منطقه و فرامنطقه‌ای، کاربردی و سودمندترین راهبرد پایداری نظام و تامین منافع و امنیت ملی است، بی‌قید و شرط حمایت کنند. کارشکنی و مخالفت با دولت یازدهم و به ‌ویژه ادامه آن، مخالفت و کارشکنی در ایجاد ثبات و پایداری نظام است... مصلحت نظام در ادامه راهبرد دولت یازدهم است که کاربردی، عملی، کم‌هزینه و سودمندترین راهبرد برای کشور است».
این روزنامه زنجیره‌ای در حالی برای عموم مردم و سیاستمداران تعیین تکلیف می‌کند که فریاد «وا حقوق شهروندی»اش گوش فلک را کر کرده است. آرمان از راهبرد دولت یازدهم به عنوان سودمندترین و کم هزینه‌ترین راه نام می‌برد. این در حالی است که تجربه برجام در مقابل چشمان ملت قرار دارد. علی‌رغم وعده‌هایی چون لغو تمامی تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، برجام با تحمیل هزینه‌های سنگین تاکنون تقریبا هیچ دستاوردی برای مردم در پی نداشته است.
پیش از این «محمود واعظی» وزیر ارتباطات دولت یازدهم گفته بود:«هر کس با هر تفکری در انتخابات 96 کاندیدا شود هدفش تخریب روحانی است»!
بهره‌برداری سیاسی از حوادث، طبیعی است!
روزنامه اعتماد در ابتدای سرمقاله روز گذشته با عنوان «شفافیت و حادثه پلاسکو» نوشت: «از روز اولي كه پلاسكو آتش گرفت و سپس فرو ريخت بخشي از اصولگرايان طرفدار شهردار تهران از جمله رئيس شوراي شهر تهران به برخوردهاي سياسي يا مرده‌خوري سياسي اعتراض و آن را محكوم كردند. ولي واقعيت اين است كه در آن زمان كمتر كسي از اصلاح‌طلبان شناخته شده حرفي در اين باره زده بود، چون همه در شوك اين فاجعه بودند و اگر برخي افراد نه چندان شناخته شده در فضاي مجازي مطالبي را عليه شهرداري و آقاي شهردار نوشته بودند، نبايد آن را مصداق چنين اتهامي قرار داد».
این در حالی است که روزنامه اعتماد در سرمقاله خود در 5 بهمن پیرامون حادثه‌ تلخ پلاسکو به استدلالی عجیب پرداخته بود که به خوبی مواضع این روزنامه‌های زنجیره‌ای را بیان می‌کرد. در حالی که مردم هنوز دل‌شکسته و داغدار حادثه پلاسکو هستند این روزنامه در سرمقاله‌ای با عنوان «آسیاب به نوبت»! به این حادثه پرداخته که نهایت بهره‌برداری سیاسی بود.
در بخشی از سرمقاله 5 بهمن این روزنامه آمده بود: «به قول معروف آسياب به نوبت است. حدود دو ماه پيش حادثه تاسف‌آور قطار در مسير سمنان به مشهد رخ داد، كافي است برخورد رسانه‌هاي اصولگرا را با آن حادثه مرور كنيد، اكنون هم حادثه ديگري در تهران و تحت مديريت شهردار تهران رخ داده و نحوه برخورد آنان را با اين مورد مقايسه كنيم.»
البته اعتماد در سرمقاله دیروزش در بخش دیگر اعتراف می‌کند که: «بهره‌برداري سياسي از اتفاقات و حوادث امري طبيعي است!»
سانسور گرد و غبار خوزستان، سیلاب سیستان
 و زیان 3 هزار میلیاردی سهامداران بورس
گرد و خاک و طوفان مشکلات عدیده‌ای را برای مردم خوزستان ایجاد کرده است. از ظهر روز جمعه مردم در مناطق مختلف شاهد قطعی برق بودند و از بامداد شنبه نیز آب بسیاری از مناطق قطع شده است. با توجه به قطعی آب، برق و اینترنت در اهواز و مناطق اطراف ارائه خدمات توسط ادارات و بانک‌ها امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که استاندار و مدیران عامل سازمان آب و اداره برق و برخی فرمانداران نیز همچنان در سفر لهستان حضور دارند. شبکه‌های تلفن همراه نیز در اهواز به دلیل قطعی گسترده برق مختل شده است.
در سوی دیگر، سیلاب در سیستان و بلوچستان موجب خسارت 10 تا 80 درصدی به منازل هزار و 675 خانوار استان شد.
همچنین سهامداران بورس در روزهای گذشته حدود 3 هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. لازم به ذکر است که این سهم مربوط به بانکی است که مدیران آن حقوق‌های کلان و نجومی دریافت می‌کردند.
اما این اتفاقات هیچ جایگاهی در صفحات اصلی روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نداشت. این روزنامه که به هر اتفاقی همچون طعمه‌ای برای اهداف سیاسی نگاه می‌کند، تیتر اصلی خود را به حادثه پلاسکو اختصاص داد و بدون توجه به نقش سازمان‌های دولتی از جمله وزارت کار، با حمله به شهرداری خواستار استعفای قالیباف شد.
اعتراف ناگهانی زنجیره‌ای‌ها
 به امپریالیست بودن آمریکا
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی با اشاره به اقدامات اخیر دونالد ترامپ از شنیده شدن صدای پای فاشیسم خبر داده و نوشت: «روزی که دونالد ترامپ در سال ٢٠١٦ میلادی بدون هیچ پیشینه یا منصب سیاسی و با داشتن پرونده‌ای سیاه از فعالیت‌های غیرقانونی تجارتی و با شعار بیرون ‌ریختن رنگین‌پوست‌ها و مسلمانان و هر غیرسفیدپوست دیگری که شبیه خودش نباشد از ایالات متحده آمریکا و کشیدن دیوار بتنی بین مرزهای آمریکا و مکزیک و پاره‌کردن این یا آن قرارداد که همه قدرت‌های جهان آن را معتبر می‌دانند و زن‌ستیزی آشکار و بی‌ادبانه، ادعای گزینه‌شدن در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا را کرد، ظاهرا به‌ جز سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی روسیه کسی این ادعاها را باور نکرد».
در این یادداشت همچنین آمده است: «او نماینده و سمبل سرمایه‌سالاری متجاوز و لجام‌گسیخته آمریکاست که توانسته است با ریاکاری، محروم‌ترین و رنجورترین مردم آمریکا را نردبان ترقی و تسلط خود و امپریالیسم آمریکا را طلبکار مردم جهان معرفی کند و هزینه ارتش آمریکا را در گوشه‌گوشه جهان از حساب کشورهای دیگر برداشت کند».
روزنامه‌های زنجیره‌ای تا دیروز از آمریکای ابرقدرت و ثروتمند که کدخدا است سخن می‌گفتند ولی امروز این کدخدا به امپریالیسم فقیری بدل شده است که مردم فقیر آمریکا به کسی رای داده‌اند که بتواند به محرومیت آنها پایان دهد. تا دیروز هر کسی از امپریالیسم بودن آمریکا و محرومیت اکثریت مردم این کشور سخن می‌گفت مورد طعن زنجیره‌ای‌ها و لیبرال‌ها قرار می‌گرفت.
اذعان به عدم شفافیت
 در ارائه آمار توسط دولت
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «نرخ جدید رشد اقتصادی پارسال 0/6 درصد» ضمن اذعان به عدم شفافیت در ارائه آمار توسط دولت نوشته است: «نرخ رشد اقتصاد در سال ١٣٨٤، 0/6درصد بود. اين هم جديدترين رونمايي از رشد اقتصاد سال قبل است. اين ‌بار ولي رشد اقتصاد از سوي بانك جهاني گزارش شد. آن هم بر اساس اطلاعاتي كه از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي داخلي گرفته شده است. ماه‌هاي ابتدايي سال مسئولان با استناد بر آمار گزارش شده مركز آمار نرخ رشد سال گذشته را يك درصد مثبت اعلام كردند. اما مدتي بعد با اعلام جزييات اين نرخ در زيربخش‌هاي اقتصاد، نرخ يك درصد به 0/7 درصد تعديل شد.»
این گزارش در ادامه می‌افزاید: «اين عدد هنوز بر سر زبان‌ها بود كه بانك جهاني هم رقمي تازه عنوان كرد. همه اين اتفاقات در شرايطي رخ داد كه همچنان بانك مركزي از ارائه آمار اقتصادي سال قبل طفره مي‌رود و در نماگرهاي منتشره شاخص‌ها را با جاي خالي يا علامت معروف خود «٠‌٠» نشان مي‌دهد. در همين محرمانگي‌ها برخي منابع مطلع از نرخ 1/7منفي براي رشد اقتصاد سال ٩٤ مي‌گويند؛ عددي كه البته هنوز هيچ مرجعي اشاره‌اي به آن نداشته است ولي كماكان برخي كارشناسان با توجه به داده‌هايي روي منفي بودن اين عدد تاكيد دارند».
ارگان رسانه‌ای دولت: مسکن از رکود خارج شد!
روزنامه دولتی ایران در مطلبی نوشت: «جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد با افزایش حجم معاملات و اندکی افزایش قیمت، مسکن از رکود خارج شده است».
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر آمارهای رسمی، جیب مردم نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد که مسکن در رکودی سنگین به سر می‌برد. این مسئله چنان مشهود و ملموس است که حتی روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز نتوانستند از آن عبور کنند.
برای نمونه، روزنامه وقایع‌اتفاقیه دیروز در گزارشی با عنوان «رؤیای مسکن؛ وام‌های مسموم» خانه‌دارشدن براي اقشار ضعيف جامعه را رؤياي دست‌نيافتني عنوان کرد و نوشت: «چند سالي است دهک‌هاي درآمدي متوسط و سطح پايين جامعه با کفش‌‌هاي آهنين، محله به محله تهران را زير پا مي‌گذارند تا شايد بتوانند خانه‌اي مناسب با جيبشان پيدا کنند اما گاهي نمي‌شود که نمي‌شود. بازار مسکن چند سالي است در رکودي سنگين فرو رفته زيرا بسياري از دهک‌هاي درآمدي به ‌ويژه قشر کارگري که خيلي‌هایشان روزمزد هستند؛ يا حداقل‌حقوق را مي‌گيرند و یا درآمدي کمتر از يک ميليون تومان در ماه دارند. حتي تصورش هم سخت است که با اين ميزان حقوق، چگونه می‌توان خانه‌دار شد؟».
در این باره گفتنی است بازار مسکن متاثر از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بیش از سه سال است که در کما فرو رفته تا آنجا که وارد کردن شوک‌هایی چون افزایش نرخ تسهیلات مسکن به عموم مردم و تسهیلات ویژه‌تر نیز به مسکن اولی‌ها نیز نتوانست حال و روز اوضاع مسکن را رونق بخشد. به‌رغم مزخرف خواندن مسکن مهر و تمسخر ساکنین آن با عناوینی چون حاشیه‌نشینی مدرن و چهار سال وعده سرخرمن دادن به مردمی که در رویای خانه‌دار شدن به سر می‌برند دولت پس از 4 سال نتوانست جایگزینی برای مسکن مهر که 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرد، ارائه کند.
بحران سیستان
تقصیر صدا و سیماست!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در مطلبی با عنوان «سیستان و بلوچستان را آب برد، ما را خواب!» در اقدامی فرافکنانه صدا و سیما را مقصر اصلی بحران سیستان و بلوچستان معرفی کرد و نوشت: مسئولان صدا و سیما که در حرف همواره از بی‌توجهی برخی به نقاط دوردست کشور گلایه می‌کنند و معتقدند دولت تنها به فکر اقشار پردرآمد در کلانشهرهاست تا همین دیروز حتی یک خط خبر هم درباره سیل رخ داده در این استان منعکس نکرده بودند. و ‌ای کاش ماجرا به همین سکوت رسانه‌ای ختم می‌شد، صداوسیمایی‌ها با پخش چند گزارش از برخی شهرهای سیستان و بلوچستان از شادی مردم از بارش باران پس از سال‌ها خبر دادند، گزارش‌شان هم واقعی بود و برخی مناطق این استان شاد و راضی از بارش بوده‌اند اخیر اما فقط کافی بود دوربین صدا و سیما به شهر مجاور سری بزند تا با مردمی که دچار سختی‌های بسیاری شده‌اند مواجه می‌شد. سکوت رسانه‌ای صدا و سیما و عدم توجه کافی به مناطق سیل زده این استان تنها و تنها یک نمونه از بی‌توجهی‌های ما - همه ما - به اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین مردم دور از مرکز بوده است.
روزنامه‌های زنجیره‌ای طی روزهای اخیر با تمرکز بر حادثه پلاسکو به ماهیگیری سیاسی و عقده‌گشایی مشغول بوده و هستند. از سوی دیگر از نگاه روزنامه‌های حامی دولت در هر مشکلی و بحرانی در کشور همه از دولتمردان سابق گرفته تا مردم و صدا و سیما مقصرند، به جز دولت.
اعتراض به تعلیق خادم‌الرضایی فریدون
به دنبال تعلیق خادم‌الرضایی حسین فریدون روزنامه قانون این اقدام را یک سیاست‌زدگی خوانده و نوشت: «روز گذشته خبري منتشر شد كه اوج سياست‌زدگي مذهبي برخي را به رخ كشيد. حسين فريدون كه اين روزها به «نُقل محفل» مخالفان تبديل شده است، در اقدامي ابداعي، از جايگاه خادمي براي امام رضا(ع) تعليق شد. اقدامي كه سبب تاسف است و بدون شك عاملان آن كه به نظر در اين دنيا كسي از آنها پاسخي نمي‌تواند بگيرد، در پيشگاه علي‌ابن‌موسي‌الرضا(ع) بايد پاسخگو باشند. درست است كه اتهاماتي به فريدون در اين بازه زماني وارد شده، ولي همان‌طور كه مشخص است، هنوز او در جايگاه متهم تفهيم اتهام نشده، كه اگر هم تفهيم اتهام شده بود، ممكن است در رسيدگي قضايي حكم برائت بگيرد!».
با نگاهی گذرا به پرونده‌های مفاسد اقتصادی به این نکته پی می‌بریم که مدعیان اصلاحات، نگاهی سیاسی و ابزاری به این موضوع دارند. تقسیم‌بندی مفسدین به مفسد اقتصادی خوب و مفسد اقتصادی بد و استیوجابز نامیدن برخی از آنها از جمله مصادیق نگاه سیاسی و ابزاری مدعیان اصلاحات است.
علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای غربی افرادی که اتهاماتی به آنان منتسب است حتی در حد اتهام از حضور آنان در برخی مناصب حساس و مورد احترام مردم جلوگیری می‌شود تا این اتهام مورد رسیدگی قرار گیرد. حضور یک فرد که اتهامات اقتصادی به وی منتسب است در مقام خادم‌الرضایی علاوه بر تطهیر فرد مورد نظر باعث تسری فساد احتمالی و حتی تأیید نشده نهایی، به مقدسات می‌شود.