kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

توضیحات شرکت گاز درباره تغییرات تعرفه مصرفی

شرکت ملی گاز درباره تغییرات جدید قیمت‌گذاری فروش گاز توضیحاتی ارائه کرده است.


این شرکت در پی درج مطلبی از قول «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» در کیهان 95/11/5 با عنوان «گاز 150 تومانی تخفیف به پرمصرف‌ها از جیب کم مصرف‌هاست» اعلام کرد: تغییرات جدید در قیمت‌گذاری فروش گاز به مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصوبه هیئت دولت بوده که به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شده است.
* پله اول قیمت‌گذاری پلکانی مشترکان خانگی که حداکثر مصرف 45 متر مکعب در ماه در فصل گرم می‌باشد، مربوط به خانه‌های خالی و بدون سکنه می‌باشد.
* از سال 1393 و مطابق با مصوبه دولت، در محاسبه قیمت گاز مصرفی بیش از 150 متر مکعب در ماه از فرمول پلکانی استفاده نمی‌شده و هزینه نیز با قیمت 150 تومان در هر متر مکعب محاسبه می‌شده و رقم تا 430 تومان نبوده است. ضمن اینکه عمده مشترکین در پله دوم و سوم مصرفی قرار می‌گیرند.
* تفاوت قیمت پله دوم و سوم در هر متر مکعب، 30 تومان می‌باشد که در 95 متر مکعب کمتر از سه هزار تومان در ماه می‌شود.
* در فصل گرم سال، میزان مصرف مشترکین بر اساس استانداردهای تعریف شده برای اجاق گاز و آبگرمکن نهایتا 4 متر مکعب در روز می‌باشد که رقم مابه‌التفاوت مصرف ماهیانه آن کمتر از 3000 تومان می‌باشد.
* در پاییز امسال به صورت غیرمترقبه هوا خیلی سرد شد که باعث افزایش میزان مصرف مشترکین گاز گردید و طبیعتا میزان گازبها نیز افزایش یافت و ارتباطی با موضوع مطرح شده ندارد.
* اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی یکی از اهداف اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است که شرکت ملی گاز نیز بر آن تاکید دارد.
در پایان توضیحات فوق آمده است؛ مشترک پرمصرف صرفا دارندگان استخر و سونا و... را شامل نمی‌شود، چرا که در تابستان عموما برای گرم کردن استخر از گاز استفاده نمی‌شود و مشترکانی که در مجتمع‌ها و ساختمانهای بلندمرتبه زندگی می‌کنند و برای مصرف گاز و سرمایش از چیلرهای جذبی استفاده می‌کنند را نیز شامل می‌شود.
فراموش نکنیم مصرف گاز طبیعی در کشور ما به خصوص در بخش خانگی بیش از 2/5 برابر استاندارد جهانی بوده و برای تولید در متر مکعب آن هزینه‌ای چند برابری توسط دولت صرف می‌شود و ضروری است با استفاده از عواملی مانند قیمت، فرهنگ‌سازی، اصلاح تجهیزات و تاسیسات گرمایشی و استانداردسازی آن همه ارکان جامعه برای مصرف بهینه و ایمن‌ گاز طبیعی تلاش نمایند و مصرف زیاد و بی‌رویه انرژی امروز در هیچ جای دنیا کار پسندیده‌ای نیست.