kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
علی‌رغم وعده‌های مکرر

سیف: نمی توان زمانی را برای یکسان سازی نرخ ارز مشخص کرد!

علی‌رغم وعده یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان سال ۹۵، رئیس کل بانک مرکزی به گونه‌ای اجرایی شدن این سیاست در سال جاری را منتفی اعلام کرد.


در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها برای عدم تحقق سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز وعده داده شده بانک مرکزی تا پایان سال جاری افزایش یافته بود و از سمت این بانک موضع مشخص و یا زمان دقیقی اعلام نشد، اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود به گونه‌ای عنوان کرده که یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری محقق نمی‌شود.
به گزارش فارس، سیف با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درباره قیمت دلار تعادلی گفته است: 3600 تومان می‌تواند نرخ واقعی ارز باشد اگرچه نمی‌تواند قیمت دقیق ارز را به قطعیت اعلام کرد اما رقم اعلام شده با توجه به شرایط کنونی کشور رقم درستی است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، زمان یکسان‌سازی نرخ 6 ماه پس از تامین پیش نیازهاست، گفت: در حال حاضر سرعت عمل و تعامل بانک‌های ایران با بانکهای جهانی شتاب لازم را ندارد، در حال حاضر نمی‌توان زمانی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز مشخص کرد، اما دو ماه بعد از تامین پیش نیازها می‌تواند این کار صورت گیرد که بخشی از برنامه مورد نیاز برای یکسان‌سازی نرخ ارز عملیاتی شده است.
وی در واکنش به انتقادات کارشناسان هم اظهار داشت: من از صاحب نظران می‌خواهم که گمانه زنی هایشان علمی باشد، اینکه دولت بخواهد برای تامین کسری بودجه خود نرخ دلار را افزایش دهد درست نیست زیرا با این اقدام تورم به شدت رشد می‌کند در حالی که در کشور ما تورم مهار شده است.
وعده شش ماه پس از برجام
ایسنا، خبرگزاری حامی دولت در این مورد گزارش داد: سیف با این توضیح که تا به حال همواره تاکید داشته یکسان‌سازی نرخ ارز با ایجاد شرایط و پیش‌نیازهای لازم در زمان مناسب خود حتما اجرایی می‌شود، گفته است نظر ما یکسان‌سازی نرخ ارز شش ماه پس از تامین الزامات اجرایی شدن این سیاست است. حتی زمانی که گفته بودم شش ماه پس از اجرایی شدن برجام و آسیب‌سازی شرایط محقق خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌کرد تا شش ماه پس از اجرایی شدن برجام که خود می‌تواند شرایط را برای یکسان‌سازی فراهم کند، این سیاست اجرایی خواهد شد ولی در شرایطی که اعلام شده بود تا نیمه اول امسال ارز یکسان‌سازی خواهد شد، اما سیف می‌گوید این موضوع به زمان دیگری موکول شده است.
به هر حال سال جاری هم نتوانست ارز تک نرخی به ویژه برای دلار را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد و تنها با آماده شدن شرایطی رئیس کل بانک مرکزی از آن سخن گفته زمان تحقق آن از شش ماه به دو ماه پس از تامین پیش‌نیازها کاهش یافت که البته این موضوع خود می‌تواند نزدیک شدن به ارز تک نرخی را نوید دهد اما در زمانی نامعلوم.
4 سال گذشت!
اما در ادامه واکنش‌ها به نوسانات ارزی هفته‌های اخیر، معاون وزیر اسبق اقتصاد هم گفته است: اکنون حدود چهار سال است که رئیس‌جمهور از یکسان‌سازی نرخ ارز سخن میگوید. وعده داده شده بود از  اوایل سال ۱۳۹۵ یکسان‌سازی ارز در دستور کار قرار گرفته شود ولی اکنون می‌بینیم که هنوز شرایط آن فراهم نشده است.
حیدر مستخدمین حسینی عنوان کرد: به نظر من بانک مرکزی و دولتمردان در زمینه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی از جمله سیاست‌های ارزی انسجام ندارند و به این ترتیب نیز فعالان اقتصادی  نمی‌توانند بر سیاست‌های مشخصی حساب باز کنند ولی با این حال تاکید می‌کنم که این روند باید  تغییر کند و تکلیف برخی از مسائل از جمله یکسان‌سازی ارز و نرخ ارز مشخص شود چرا که ادامه این وضعیت باعث شده که سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود به کشور نداشته باشند، در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور نیز سامان نیابد.
معاون پیشین رئیس بانک مرکزی گفت: اکنون نیز شاهد نوسانات پایدار ارز هستیم ولی می‌بینیم که درباره آن توضیحات جامع و مناسبی ارائه نمی‌شود. مثلا بانک مرکزی اعلام کرده است نرخ ارز تحت تاثیر مواردی مانند ریاست‌جمهوری ترامپ، سفرهای اربعین و ژانویه و ... قرار گرفته است در حالی که این سوال وجود دارد که چرا در حالی که ما ادعا می‌کنیم ارتباطی با آمریکا نداریم، بازار ارز کشور باید این قدر وابسته به تغییرات در آمریکا باشد؟ البته که عوامل موثر در نرخ ارز فقط بیرونی نبوده و بخشی از آنها درونی هستند.
رویکرد دولت شفاف نیست
مستخدمین حسینی ادامه داد: در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که دلار به مرز ۴۲۰۰ تومان هم رسید و با ورود بانک مرکزی کاهش یافت در حالی که به نظر من وظیفه بانک مرکزی بود که نوسانات را پیش‌بینی و  آنها را مدیریت کند چون اکنون ۸۰ درصد ارز در دست دولت است و دولت با اختیاراتی که دارد می‌تواند نرخ ارز را مدیریت کند. ولی به هر حال رویکرد دولت و بانک مرکزی در نرخ ارز شفاف نیست و این باعث می‌شود بعضا شبهاتی در این باره مطرح شود که دولت عامدانه نرخ ارز را بالا می‌برد تا کسری بودجه را جبران کند. این در حالی است که اگر شفاف باشد و توضیحات لازم و جامع را ارائه دهد، چنین شبهاتی مطرح نخواهد شد.
وی درباره فروپاشی یا ورشکستگی ریال که در هفته‌های قبل و به دنبال افزایش نرخ ارز مطرح شد، توضیح داد: البته چنین عبارتی منطقی نبوده و مبالغه  است ولی به هر حال باید بدانیم که ما در ایران اقتصاد متعادلی نداریم و اگر وضعیت بازارهای پولی و مالی را بررسی کنیم می‌بینیم که در وضعیت عدم تعادل به سر می‌برند.
مستخدمین حسینی درباره این موضوع که افزایش نرخ ارز به زعم بسیاری می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد بیان کرد: در نظر داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های بانک مرکزی در دنیا حفظ ارزش پول است و برخی کشورها که مثل چین ارزش پول خود را به نفع اقتصاد ملی و افزایش صادرات  پایین می‌آورند در شرایطی این کار را می‌کنند که سه هزار میلیارد دلار در خزانه خود ذخیره داشته باشند و این اقدام برای شرایط اقتصاد ما مناسب نیست و به دلیل متلاطم بودن اقتصاد ما، از بین رفتن ارزش پول ملی بحران ایجاد می‌کنند.
گفتنی است پس از مدت‌ها التهاب در بازار ارز بالاخره معاون نظارتی بانک مرکزی گفته است: 124 نفر از خریداران و فروشندگان عمده ارز به سازمان مالیاتی کشور معرفی شدند.
بنا بر اظهارات فرشاد حیدری، اگر عملکرد این افراد سوداگرانه تشخیص داده شود ضمن اینکه از بابت کار قاچاق با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد باید مالیات درآمد حاصله را نیز بپردازند.