kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶

متن کامل اظهارات ظریف منتشر و اعتراف صادقانه وزیر خارجه تأیید شد

دیروز متن اظهارات محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر شد که در آن وی اعتماد به آمریکایی‌ها را اشتباه خود عنوان کرده است، همچنین نایب رئیس این کمیسیون در مصاحبه‌ای تاکید کرده که این جلسه محرمانه نبوده است.

سرویس سیاسی -

هر چه به زمان توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شدیم تیترهای روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره این توافق اغراق‌آمیزتر شد. پس از نهایی شدن توافق برجام در دی ماه سال گذشته این روند در روزنامه‌های زنجیره‌ای با شتاب بیشتری دنبال شد و کار به آنجا رسید که هنوز دو ماه از برجام گذشته بود روزنامه ایران (ارگان دولت) در گزارشی مدعی شد که توافق برجام منجر به افزایش عمر خلبانان و خدمه پرواز شده است!
اما مخاطب این‌گونه اظهارات ملت ایران بودند که سابقه‌ای سیاه از آمریکا در ذهن‌شان نقش بسته بود؛ سابقه‌ای که به واسطه اقدامات آمریکا علیه مردم ایران به وجود آمده بود. از طرف دیگر آمریکا برای ملت ایران نماد تمام عیار بدعهدی و کارشکنی و دخالت و دشمنی بود و ایرانیان نمونه‌ای از این عهدشکنی را در توافق‌نامه الجزایر که میان ایران و آمریکا بسته شده بود به خاطر داشتند و در خاطرشان مانده بود که چگونه این دولت مستکبر به هیچ کدام از تعهداتش در توافق‌نامه الجزایر عمل نکرد.
بزک‌کنندگان برجام
البته چندی پیش مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق از چرایی این‌گونه تیترها و گزارش‌ها پرده برداشت. در زمانی که بحث‌های پیرامون مذاکرات هسته‌ای مطرح شد روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعی اصلاح‌طلبی از جمله روزنامه شرق وظیفه‌ای را بر عهده داشتند که همانا بزک کردن این مذاکرات بود. آنها از اغراق به بهترین شکل استفاده کردند؛ هم در سیاه‌نمایی گذشته و عاقبت نرفتن به پای میز مذاکره و نتایج تحریم و هم در آرایش مذاکرات با غرب و دنیای پس از توافق.
 مدیر مسئول شرق در مصاحبه با حسین دهباشی اظهار کرده بود: من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.
اکنون که سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مورد اشتباه بودن اعتماد به طرف آمریکایی منتشر شده است واکنش روزنامه‌های زنجیره‌ای منتشر کننده این سخنان را هدف قرار داده‌اند. آنها یا آنچه مطرح شده را تحریف سخنان وزیر خارجه بیان کرده‌اند یا آنچه در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده را محرمانه و سری عنوان کرده و منتشر کننده این سخنان را هدف قرار داده‌اند بدون آنکه کمترین واکنشی به محتوای سخنان ظریف داشته باشند.
اشتباه کردم به آمریکایی‌ها اعتماد کردم
دیروز متن سخنان ظریف در کمیسیون امنیت منتشر شد که در بخشی از آن وی تاکید می‌کند که در مورد اعتماد به قول آمریکایی‌ها مرتکب اشتباه شده است. ظریف در توضیح این موضوع که چرا تمدید تحریم های ایران براساس قانون ایسا در متن توافق موسوم به برجام نیامده است عنوان می‌کند: «استراتژی را تعریف کردیم که اگر برجام قرار باشد برود به مجلس نمایندگان آمریکا هیچ وقت تصویب نخواهد شد و به خاطر اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار آقای نتانیاهو است عرض کنم به حضورتان ما تصمیم گرفتیم برجام از طرف آمریکا با دستور رئیس‌جمهور آمریکا اجرا شود به همین دلیل هم توی برجام تا هشت سال دیگر یا تا هر وقت دیگر که جمع‌بندی کلی آژانس انجام شود و اعلام کنند آن وقت که همه محدودیت‌ها برداشته می‌شود.»
ظریف در ادامه می‌گوید: «ما پروتکل الحاقی را بیاوریم مجلس خودمان. آنها هم ببرند کنگره عرضم به محضرتان که لذا ما بر این اساس مذاکره کردیم مذاکره ما این بود که کنگره را درگیر مذاکره نکنیم. نقشی که کنگره داشته باشد نقش حاشیه‌ای باشد... توی مذاکراتی که همکاران ما داشتند بحثی مطرح شد که سال ۲۰۱۶ قانون ایسا تمام می شود ما با این می‌خواهیم چکار کنیم. (این حرف‌هایی که می‌زنیم بیرون گفتنی نیست برای خودمان هست). همه این بحث‌ها حدود دو سال رفت و آمد می‌شود. دو روزه تمام نشده بعضی از بحث‌ها قبل از توافق ژنو بود بعضی از بحث‌ها از روزی که توافق ژنو تمام شد شروع شد به رفت و آمد.»
وزیر خارجه در ادامه تاکید می‌کند که اعتماد به قول آمریکایی‌ها اشتباه بوده است: «بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الان دارم عرض می‌کنم بیرون نمی‌گم. ولی خدمت شما می‌گم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من اشتباه کردم عرض کنم به خدمتتان ولی ما این کار را کردیم.»
خبری سوخته!
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه به آقای ظریف اعلام شد که جلسه محرمانه نیست گفت: «خبر سوخته بی‌ارزش را تبدیل به خبر سری و محرمانه کردند.»
ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: «جلسه‌ای که کمیسیون امنیت ملی با آقای ظریف وزیر خارجه داشت، جلسه‌ای برای هماهنگی بود که خارج از زمان قانونی کمیسیون برگزار شد...  جلسه اخیر به دلیل اینکه تعداد حاضران جلسه زیاد بودند و مکان باید بزرگتر می‌شد، در تالار آیینه تشکیل شد؛ بنابراین جلسه نمی‌تواند جلسه محرمانه‌ای باشد و قرار بود بودجه وزارت خارجه در این جلسه مطرح شود.»
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «آقای ظریف وقتی که در خصوص داماتو مباحثی را مطرح کرد، اعلام کرد برخی مطالب محرمانه است و بیرون نرود. من به عنوان نایب رئیس کمیسیون خدمت ایشان عرض کردم که مباحثی که شما می‌گویید، من امروز در صحن مجلس از برخی نمایندگان شنیده‌ام. آقای ظریف پاسخ دادند اگر شنیده‌اید هم از قول من جایی مطرح نکنید.»
حسن‌بیگی تاکید کرد: «بنده به آقای رئیس جلسه گفتم با توجه به اینکه خبرنگاران، تصویربرداران و کارمندان مجلس در جلسه حضور دارند، این جلسه محرمانه نیست که آقای بروجردی نیز تایید کرد.»
جلسه محرمانه نبود
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: «مطالبی که آقای ظریف بیان کردند در گذشته پنج وزیر خارجه این حرف‌ها را شنیدند. وزرای خارجه آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه به علاوه نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ لذا چیزی که در گذشته بیان شده است و بیگانگان از آن اطلاع دارند، برای نمایندگان محرمانه نیست.»
عضو فراکسیون ولایت مجلس ادامه داد: در محلی که جلسه برگزار شد، جلسات محرمانه برگزار نمی‌شود زیرا در کمیسیون امنیت ملی جلسات محرمانه برگزار می‌شود و نمایندگان باید در محفظه خاصی، موبایل‌های خود را قرار دهند زیرا موبایل‌ها راه شنود است.
وی تاکید کرد: «آقای کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشت بنابراین تعهد اخلاقی و شرعی که بین ما بود که هیچ خبری بیرون نرود، از طرف ایشان داده نشده است. وقتی دوستان از جلسه خارج می‌شوند به یکدیگر می‌گویند در جلسه چه گذشته است. ایشان هم به نوار جلسه مراجعه کردند که طبق آیین‌نامه داخلی هر نماینده‌ای  مجاز است که نوار جلسات را گوش دهد. ایشان کل نوار جلسه را پیاده کردند و بعد از آن به خبرنگاران اعلام کردند.»
اعتماد به شیطان بزرگ
وی با انتقاد از جفا در حق مجلس گفت: «مگر می‌شود خبری را اجنبی داشته باشد اما مجلس خبر نداشته باشد. وقتی ایشان قبول می‌کند که در بحث صحبت‌هایش با آقای کری اشتباهاتی رخ داده است. اگر نمایندگان همراه ایشان بودند، این اشتباه رخ نمی‌داد. زیرا از منظر ملت می‌توانستند موضوع را بررسی کنند و اجازه اعتماد به شیطان بزرگ (آمریکا) را نمی‌دادند.»
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: «بی‌اعتمادی که در جامعه نسبت به مجلس و کمیسیون امنیت ملی تبلیغ می‌شود، ظلم مضاعفی است که در حق ملت ایران و مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. قطعاً و یقیناً آمریکایی‌ها در حق برجام، بدعهدی می‌کنند که این موضوع قابل گذشت نیست و مجلس باید در خصوص تمدید قانون «ایسا» برخوردی قاطع داشته باشد.»
حسن‌بیگی با بیان اینکه همه مسئولان بین‌المللی اعلام کردند که اقدام آمریکا خلاف برجام و عهدشکنی است، تصریح کرد: «جمع‌بندی ما این است که مجلس و دولت باید دست به دست هم داده و نسبت به عهدشکنی آمریکا همصدا باشند تا منافع ملت ایران و محکوم کردن آمریکایی‌ها تحقق یابد.»
وی با تاکید بر اینکه ما امتیازات بسیار بزرگی را از دست داده‌ایم تا برجام را به دست آوریم اظهار داشت: «حالا وقت نتیجه دادن برجام است و توپ بدعهدی آمریکا را نباید در زمین کمیسیون امنیت ملی و مجلس بیندازیم. اعتقاد ما بر این است که این بازی تقریباً دارد شبیه به بازی مجلس نهم می‌شود. در مجلس نهم هم وزارت خارجه موضوعی را بهانه کرد و حق مجلس را پایمال نمود و در هیچ یک از مذاکرات، نمایندگان مجلس حضور نداشتند. الان هم خبر سوخته بی‌ارزش را تبدیل به خبر سری و محرمانه کردند.»
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این اقدام وزارت خارجه و آقای ظریف، فرار به جلو است گفت: «متأسفانه در بین نمایندگان مجلس نیز یک خبر سوخته در حال تبدیل شدن به خبری مهم است.»