kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
سومین روز متوالی آلودگی هوا در تهران

آیا هوای سالم جزء حقوق شهروندی نیست؟

در حالی که برخی مدارس تهران دیروز تعطیل بود و طرح ترافیک نیز فروخته نشد، هوای پایتخت روز گذشته برای سومین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار داشت.



معاون محیط زیست استان تهران به تسنیم گفت: دیروز دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران میانگین شاخص عددی 152 را اعلام کردند که نشان‌دهنده شرایط ناسالم برای همه افراد بود.
محمد رستگاری افزود: دیروزشاخص‌های ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون در منطقه چهار تهران بر روی عدد 194 قرار داشت که آلوده‌ترین منطقه استان تهران محسوب می‌شد، شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون در شهرری، منطقه 18، منطقه 6 و دانشگاه علم و صنعت نیز بالاتر از عدد 170 قرار داشت.
زمستانی که با آلودگی هوا آغاز شد
تهرانی‌ها و برخی دیگر از کلانشهرها در حالی زمستان را با آلودگی هوا آغاز کردند که رئیس‌سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است دولت می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند، اما چرا دولت که می‌داند باید چه کند این روزها تنها به تعطیلی مدارس و طرح زوج و فرد بسنده کرده است؟!
به گزارش فارس، همه ساله با آغاز فصل پاییز معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها تشدید می‌شود و با اینکه این مشکل به یک معضل همیشگی تبدیل شده است اما هنوز خبری از را‌هکار و اقدامی جدی برای رفع این معضل وجود ندارد و تنها ابتکاری که در این روزها شاهد آن هستیم تعطیلی مدارس و افزایش محدودیت‌های ترافیکی است.
اما پاییز امسال شرایط جوی با سیاست‌های محیط زیستی سازمان بانوی سبزپوش همراه نبود به‌گونه‌ای که در سه ماهه پاییز امسال 34 روز هوای ناسالم داشتیم و بیش از 10 روز از این روزها تهران در شرایط اضطرار قرار داشت، اما با این حال باز هم خبری از تلاش برای حل این مشکل وجود نداشت و ابتکار مانند همیشه ترجیح داد یا این ایام را در تهران نباشد یا مانند همیشه این معضل را به گردن دولت قبل بیندازد، ابتکار در آبان ماه امسال در مورد آلودگی هوای تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: «دولت دقیقا می‌داند که برای آلودگی در کلان‌شهرها چکار باید بکند، اما رفع آلودگی هوا زمان‌بر است. در سال 1379 هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه‌مدت نیست و 10 الی 15 سال زمان خواهد برد. به جای اینکه بپرسیم چرا این مشکل حل نشده، باید بپرسیم چرا برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا مصوب سال 79، طی یک دوره هشت ساله تعطیل شده بود؟!»
اما سؤال اینجاست دولت که می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند، چرا تاکنون دست روی دست گذاشته و منتظر نشسته است تا باد و باران، بار مسئولیت را از دوش مسئولان بردارد، آیا به نظر دولت هنوز زمان آن نرسیده است که راهکارهای خود را برای کنترل معضل آلودگی هوا به کار گیرد؟
در حالی آلودگی هوا نفس‌های پایتخت را به شماره انداخته است که بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی می‌شد ایجاد آلودگی هوا را در تهران پیش‌بینی کرد و قبل از آنکه این معضل تشدید شود با راهکارهای پیشگیرانه جلوی ایجاد حالت اضطرار را در تهران گرفت.
اکنون که هوای تهران در شرایط آلوده و ناسالم قرار دارد اما بازهم هیچ خبری از مسئولان سازمان محیط زیست نیست مسئولانی که متولیان اصلی محیط زیست در کشور هستند و هم اکنون هم که در حقوق شهروندی، هوای سالم حق تمام شهروندان عنوان شده است اما این حق مسلم مردم از سوی ابتکار و سایر مسئولان محیط زیست نادیده گرفته شده است.
آلودگی هوا داستانی است که گویا آخرش را باید همیشه با دعا برای آمدن باران و برف بست چرا که دیگر امیدی به تدبیر و ابتکار مسئولان نیست.
تماس تلفنی بیش از 1477 نفر با اورژانس
رئیس ‌اورژانس کشور با اشاره به تشدید آلودگی هوا طی چند روز گذشته در پایتخت گفت: طی سه روز بیش از 1477 تماس تلفنی با اورژانس به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی گرفته شده و 405 بیمار تنفسی نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.
در هوای آلوده مراقب چشم‌‌هایتان باشید
در همین حال دبيركل انجمن چشم‌پزشكي تهران گفت: ساكنين كلان شهرها در زمان آلودگی هوا بايد برای حفظ سلامت چشم و وارد نشدن مواد سمی به آن برخی نكات ساده اما مهم را رعايت كنند.
جباروند با اشاره به آلودگي هوا و آسيب‌هاي چشمي به ناشي از آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در زماني كه ميزان آلودگي هوا و ذرات ريز معلق از حد مجاز افزايش پيدا كند، آنگاه مواد آلوده و سمي موجود در هوا با اشك انسان تركيب شده و وارد ساختمان چشم مي‌شوند.
وي ادامه داد: در روزهايي كه ميزان آلودگي هوا از حد سالم عبور كرده براي محافظت از چشم بايد چشم را با آب معمولي شست‌و‌شو داد و لبه‌های پلك را ماساژ داد تا چشم و ساختمان آن دچار آسيب‌های ناشی از مواد سمی نشوند.
دبيرکل انجمن چشم‌پزشكي با تاكيد بر افزايش پلك زدن در زمان‌هايي كه چشم در معرض هواي آلوده قراردارد، گفت: افزايش پلك‌زدن موجب مي شود كه مواد سمی كه وارد چشم شده با اشك از مجراي اشكی و راه بينی خارج شوند.
جباروند با اشاره به دفعات شست‌و‌شوی چشم در روزهاي آلوده در كلان‌شهرها، گفت: خوشبختانه مردم ما حداقل سه بار در روز وضو مي‌گيرند و اينكار خود موجب دور شدن آلودگي و ذرات معلق از چشم‌، دست و صورت می‌شود. علاوه بر اين سه بار حتما هر بار كه از سرويس بهداشتی استفاده مي‌شود، صورت و چشم‌ها را شست‌و‌شو دهيد تا آلودگی و مواد سمی وارد چشم نشوند.