kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
در ایروان

رؤسای جمهور ایران و ارمنستان 5 یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه امضا کردند

روسای جمهور ایران و ارمنستان دیروز در ایروان 5 یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه امضا و با صدور بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که برای ارتقای بیش از پیش روابط اراده قاطع دارند.



رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز چهارشنبه به دعوت رسمی روسای جمهور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور و مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.
پیش از عزیمت برنامه رئیس‌جمهور سفر به سه کشور آسیایی ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و دیدار با روسای جمهور این کشورها عنوان شده بود. پس از مذاکرات هیئت‌های عالی رتبه، اسنادی در راستای پیشبرد و گسترش روابط بین ایران و این سه کشور به امضا خواهد رساند.
نخستین مقصد حسن روحانی و هیئت همراه ارمنستان بود. در مراسم استقبال رسمی که در کاخ ریاست جمهوری ارمنستان انجام شد، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان، روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیئت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.روسای جمهوری ایران و ارمنستان بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند.
امضای 5 یادداشت تفاهم
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در حضور حسن روحانی و سرژ سرکیسیان روسای جمهوری دو کشور، 5 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضاء کردند.
موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازه مرزی نوردوز – مغری، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت وضعیت‌های اضطراری جمهوری ارمنستان در زمینه شرایط اضطراری، یادداشت تفاهم همکاری‌های جهانگردی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان، یادداشت تفاهم همکاری‌های بین موزه‌ای میان موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و وزارت ورزش و جوانان جمهوری ارمنستان در زمینه ورزش پنج سند همکاری بود که در حضور روسای جمهور دو کشور و در راستای تحکیم همکاری‌های دوجانبه به امضاء‌ مسئولان رسید.
نقش مثبت ایران در ایجاد ثبات
دیروز حسن روحانی در نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه ایران و ارمنستان در ایروان، دو کشور را دارای حوزه تمدنی بزرگ و مشترک و همراه با روابطی دوستانه و با سابقه طولانی عنوان کرد و افزود: برای توسعه مناسبات اقتصادی از جمله در زمینه همکاری‌های فنی- مهندسی باید در راستای تسهیل در روابط بانکی دو کشور تلاش کنیم.
روحانی همچنین بر توسعه روابط دو کشور در بخش انرژی، از جمله افزایش صادرات گاز از ایران به ارمنستان و احداث خط سوم انتقال برق بین دو کشور تاکید کرد.
روحانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان با استفاده از فرصت‌ها و توانمندی‌های بالای موجود در دو کشور می‌توانند همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترکی با هم داشته باشند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه روابط و مناسبات با کشورهای عضو اوراسیا با هدف‌گیری تجارت آزاد است.
«سرژ سرکیسیان» رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروز شرایط مناسب و خوبی برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران-ایروان فراهم است، گفت: هیچ مانعی در مسیر ارتقا سطح روابط و همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مصمم هستیم مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی موجود را بیش از پیش فعال کنیم و علاقه مند به گسترش همه جانبه مناسبات در زمینه‌های گوناگون از جمله انرژی، آب، حمل و نقل و توسعه همکاری‌ها با ایران است و در زمینه مبادلات بانکی آماده همکاری هستیم.
سرکیسیان با تاکید بر ضرورت ادامه و گسترش همکاری‌های سازنده ایران و ارمنستان در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: امروز ایران در راستای افزایش ثبات در منطقه به ویژه در سوریه و عراق نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند و توسعه همکاری دو کشور، از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی، خواسته ملت‌های ایران و ارمنستان است.
بیانیه مشترک
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در بیانیه‌ای مشترک که در جریان سفر رسمی حسن روحانی به ایروان منتشر شد، تاکید کردند که برای ارتقای بیش از پیش روابط اراده قاطع دارند.
روسای جمهور دو کشور اسناد همکاری امضاء شده فیمابین با هدف تحقق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های افزایش مبادلات بازرگانی و توسعه زیر ساخت‌ها، همکاری در عرصه‌های انرژی، حمل و نقل، مخابرات و ارتباطات، صنایع و همچنین دیگر زمینه‌های اقتصادی و ارتقای آن به سطحی بالاتر را مهم ارزیابی کرده و بر اهمیت راه‌های مواصلاتی بین‌المللی و ترانزیتی که در چارچوب کریدور شمال جنوب خلیج‌فارس را از طریق مسیر ایران و ارمنستان به دریای سیاه وصل می‌کند، تاکید نمودند.
روسای جمهور دو کشور بر اهمیت اجرای طرح‌های اقتصادی، حمل و نقل، علمی و فناوری، انسان‌دوستانه و سایر طرح‌های مشترک از طرف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تاکید کردند. همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه در عرصه انرژی به ویژه برق و بهره‌برداری از خط سوم انتقال برق و افزایش حجم همکاری‌های گازی به ارمنستان تاکید کردند.
روسای جمهور دو کشور با اشاره به توافقنامه لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تاثیرات آن را در تشویق و گسترش صنعت جهانگردی و همچنین فعالیت‌ها و روابط رو به گسترش فعالان اقتصادی دو کشور مثبت ارزیابی کردند.
روسای جمهور دو کشور بر لزوم برقراری هرچه سریعتر صلح و ثبات و پیشگیری از وقوع مشکلات انسانی و آوارگی بیشتر در سوریه را مورد تاکید قرار دادند. روسای جمهور دو کشور همچنین با گفتگو در مورد تروریسم بین‌الملل و جنایات سازمان یافته، برای مبارزه دو جانبه و یا چند جانبه علیه چنین تهدیدهایی اعلام آمادگی کردند.
ضمن دیدار رسمی جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران از جمهوری ارمنستان و پیرو گفتگوها و مذاکرات انجام شده اسناد ذیل به امضای طرفین رسید.
 نشست خبری
حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود گفت: ارمنستان و ایران می‌توانند مسیر ترانزیتی خلیج‌فارس و دریای سیاه را تکمیل کنند. می‌توانیم از طریق جاده و راه‌آهن، دریای سیاه را به خلیج‌فارس متصل کنیم و از این طریق تسهیلات تجاری و اقتصادی برای مردم این منطقه و همچنین برای سایر مناطق جهان فراهم کنیم.
وی گفت: همچنین تصمیم گرفته شد تا روابط تجاری دو کشور را تسهیل کنیم و برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور تسهیلات لازم فراهم شود. این ظرفیت وجود دارد که مخصوصاً در منطقه آزاد ارس که نزدیک مرز مشترک دو کشور است، با سرمایه‌گذاری مشترک محصول تولید شده، هم به دو کشور و هم به دیگر کشورها صادر شود.
روحانی افزود: در زمینه مسائل علمی و فناوری روابط خوبی بین دو کشور وجود دارد که می‌توانیم در زمینه فناوری‌های مختلف، فناوری‌های روز و همچنین در زمینه روابط دانشگاه‌ها این روابط را گسترش دهیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد مخصوصاً در زمینه مسئله بانکی که تأکید شد تسهیلات بیشتری در زمینه روابط بانکی دو کشور بوجود بیاید.
وی اظهار داشت: در موضوع عراق و سوریه به عنوان دو کشوری که امروز با معضل تروریسم مواجه هستند و ما باید به این دولت‌ها برای از بین بردن تروریسم کمک کنیم و درباره کمک‌های نوع دوستانه بویژه برای مردم حلب، دارای توافق نظر هستیم. اصولاً دو کشور ایران و ارمنستان در مجامع بین‌المللی دارای همکاری‌های بسیار خوبی بوده و هستند که ادامه این همکاری‌های خوب مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.
سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در این نشست خبری، روابط ایران و ارمنستان را عمیق، دوستانه و غیر قابل بیان توصیف کرد و گفت: یقیناً سندهایی که امروز امضاء شده و توافقاتی که به دست آمده ، سطح کیفی تعاملات ایران و ارمنستان را ارتقاء می‌بخشد.وی با اشاره به مذاکرات خود با آقای روحانی گفت: ما امروز پیرامون مسایل مختلف، بررسی جامع‌ و پر محتوایی داشتیم و بر تقویت تعاملات در راستای اجرای پروژه‌های مشترک و مسایل تجاری، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، آموزشی، بهداشت و فرهنگ تاکید کردیم.
گفتنی است شامگاه دیشب آقای روحانی ارمنستان را به مقصد قزاقستان ترک کرد.