kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
خبرگزاری حامی دولت:

آمار رشد اقتصادی با فضای حاکم بر معیشت مردم منطبق نیست

یک رسانه حامی دولت با انتقاد از اعلام رشد اقتصادی بالا برای رو به راه نشان دادن اوضاع معیشتی مردم، نسبت به منتشر نشدن جزئیات این ادعای دولت انتقاد کرد.



پس از واکنش‌های کارشناسان به اعلام رشد 7/4 درصدی برای نیمه نخست سال جاری و بعد از آنکه در گزارش اولیه صندوق بین‌‌المللی پول درباره اقتصاد ایران در سال 95 هم اثری از این رقم نبود، رسانه‌های حامی دولت نیز خواستار ارائه مستندات رشد اقتصادی شدند.
در همین رابطه خبرگزاری ایسنا در واکنش به اظهارات مسئولان دولت در هفته گذشته گزارش داد: رشد اقتصادی اعلامی اخیر که بیانگر جهش قابل توجه در این شاخص بود این روزها به یکی از پرحاشیه‌ترین شاخص‌های اقتصادی تبدیل شده است؛ روالی که هر چند جدید نیست و پیشینه آن بیانگر واکنش‌های متفاوت نسبت به آمار و ارقام اعلامی دولت‌هاست. به ویژه زمانی که از حدی بیشتر اوضاع را رو‌به راه نشان داده و با فضای حاکم بر معیشت مردم منطبق نیست.
در ابتدای هفته جاری رئیس جمهوری و در فاصله‌ای کوتاه بانک مرکزی از رشد اقتصادی 7/4 درصدی ثبت شده تا پایان شش ماهه اول سال جاری خبر دادند، رقمی که در نگاه اول و در مقایسه با دوره‌های قبل تامل‌برانگیز به نظر رسیده و برخی مسائل پیرامون موجب شد که چندان از نظر برخی واقعی به نظر نرسد، مواضعی که روند گزارشگری مراجع آماری در آن بی تقصیر نبود.
این رسانه حامی دولت با یادآوری پنهان‌کاری سوال‌برانگیز دولت در ارائه آمار رشد در سال 94، نوشت: بانک مرکزی که در سال گذشته به هیچ عنوان رشد را اعلام نکرده بود، در سال جاری تنها به اعلام نرخ بسنده کرده و هیچ‌گونه عدد و رقمی از تغییر در بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت، معدن، نفت، کشاورزی، خدمات و یا سایر بخش‌های تاثیرگذار بر رشد اقتصادی منتشر نشده و این موضوع به ابهامات و شائبه‌ها درباره‌ نرخ 7/4 درصدی افزوده است، چرا که این برخلاف روال گذشته بانک مرکزی بوده و این بانک در سال ۱۳۹۳ هربار رشد اقتصادی را با جزئیات کامل آن منتشر کرده است. اما برای بهار و تابستان امسال اینگونه نبود و فضا را در ابهام بیشتری فرو برده و شرایط  را برای تشدید گمانه زنی‌ها درباره آمارسازی و یا رشد غیرواقعی تسهیل کرده است.
ایسنا با استناد به سخنان برخی نمایندگان مجلس نوشته است: این نمایندگان معتقدند که هر حرف غیراصولی در اعلام آمار رشد اقتصادی و سایر شاخص‌ها می‌تواند یک برداشت سیاسی و انتخاباتی داشته باشد. از این‌رو از رئیس کل بانک مرکزی خواسته‌اند تا به مجلس آمده و درباره آماری که اعلام کرده توضیح دهد. آنها اعلام کرده‌اند که این ارقام زمانی مفهوم پیدا می‌کند که آثارش را در توسعه اقتصادی و منافع آن در زندگی و سفره مردم نشان دهد، این نمایندگان حتی بحث آمارسازی را مطرح می‌کنند و می‌گویند متاسفانه در کشور ما آمارسازی کار سختی نیست.
بر اساس این گزارش، به هر صورت فضای نامطلوب ایجاد شده به دنبال اعلام آمار رشد اقتصادی در روزهای اخیر اکنون برای بهبود به انتشار جزئیات کامل از تغییرات در بخش‌های مختلف اقتصادی که عامل رقم خوردن رشد 7/4 درصدی اقتصاد در نیمه اول سال جاری بودند، نیاز دارد. آماری که باید دولت و بانک مرکزی در مورد انتشار آن به توافق رسیده و به گمانه‌زنی‌ها و فضای مبهم فعلی پایان دهند.
از سوی دیگر، بحث منابع سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی 7/4 درصدی هم از جمله سوالاتی است که در رابطه با این موضوع مطرح است. برخی نمایندگان تاکید دارند اگر قرار است چنین رشدی ثبت شود باید حداقل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد تزریق شده باشد، اما اکنون چنین منبع بزرگی هرگز به اقتصاد ما وارد نشد. از این‌رو این میزان رشد با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که در آن وجود دارد به هیچ وجه قابل لمس نیست به بیان دیگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که بتوان چنین رشدی را بدون رشد آثار آن ملاحظه کرد. این اظهارات در حالی  عنوان می‌شود که البته خود دولت نیز بارها اعلام کرده برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی که برای هر سال در برنامه توسعه پیش‌بینی شده است سالانه حداقل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است.
این رشد بوی نفت می‌دهد
در همین رابطه و در ادامه واکنش‌های کارشناسان و فعالان اقتصادی به کیفیت رشد مورد ادعای دولت، رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به افزایش صادرات نفت و گاز و قیمت دلار گفت: بخش بیشتر از رشد اقتصادی مربوط به نفت و گاز است.
محمد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس در مورد رشد اقتصادی 7/4 درصدی نیمه اول امسال، گفت: با توجه به افزایش صادرات نفت و گاز و همچنین کمک‌ 16 هزار میلیارد تومانی دولت به صنایع کوچک و متوسط این رشد دور از ذهن نیست.
رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: اما بخش بیشتری از رشد اقتصادی مربوط به حوزه نفت و گاز بوده و می‌توان گفت که رشد اقتصادی بوی نفت می‌دهد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کمتر تأثیر خودش را در بخش‌های صنعتی کوچک و متوسط نشان داده، بیان داشت: همین موضوع هم باعث ایجاد این شائبه شده که آیا رقم رشد 7/4 درصدی اعلام شده از سوی دولت برای رشد اقتصادی نیمه نخست امسال درست است یا خیر؟