kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 
 فرار رو به جلو وزارت نیرو با مقصر جلوه دادن شرکت‌های داخلی
الف
این پایگاه خبری - تحلیلی نوشت: در حالی وزارت نیرو، نبود پول و نقدینگی در بخش داخلی را عامل اصلی محقق نشدن برنامه‌های افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور می‌داند و به دنبال همکاری گسترده با شرکت‌های خارجی است که دلیل اصلی این عقب‌ماندگی، بدقولی این وزارت‌خانه در انجام تعهدات مالی خود نسبت به شرکت‌های داخلی و عدم درنظر گرفتن امتیازاتی مشابه خارجی‌ها برای این شرکت هاست...
بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که به اذعان مسئولان فعلی وزارت نیرو خودکفایی در صنعت برق به بیش از 90 درصد رسیده است و 90 درصد صادرات خدمات فنی مهندسی کشور در حوزه صنایع آب و برق انجام می‌گیرد و با توجه به وجود بزرگترین شرکت نیروگاه‌ساز خاورمیانه در کشور (شرکت مپنا) و همچنین تولید بیش از 55 درصد برق کشور توسط سرمایه‌گذاران داخلی، نمی‌توان شرکت‌های داخلی را مقصر اصلی در عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور و مسئولان وزارت نیرو را مبرا از اشتباه در این زمینه دانست.
 در این شرایط بعید نیست که مقصر جلوه دادن شرکت‌های داخلی در این عرصه، به نوعی فرار رو به جلو وزارت نیرو برای توجیه قصور این وزارت‌خانه در اصلاح رویه‌های اقتصادی خود باشد. وزارت‌خانه‌ای که در طول 3 سال عمر دولت یازدهم، نه تنها در راستای حمایت از شرکت‌های داخلی، تلاش موثری برای قانونی کردن اعطای «تضمین پرداخت» به این شرکت‌ها نکرده است بلکه با تمسک به قانون تبعیض آمیز سرمایه‌گذاری خارجی، به دنبال اعطای این تضمین ویژه به شرکت‌های خارجی است.
 
واگذاری پرابهام میادین نفتی به شل
جوان
روزنامه جوان درباره توافق با شرکت شل گزارش داده است:‌ وزارت نفت روز گذشته تفاهمنامه‌اي را با شركت انگليسي شل امضا كرد كه بر اساس آن اين شركت روي ميادين مهم و بزرگ آزادگان جنوبي يادآوران و ميدان گازي كيش مطالعه خواهد كرد و با ارائه برنامه توسعه خود و تأييد شركت ملي نفت ايران به مرحله قرارداد خواهد رسيد...
منوچهري تقريباً كار را تمام كرده بود و رسماً اعلام كرد اين دو ميدان براي چيني‌ها كنار گذاشته شده‌اند؛ چيني‌ها در فاز نخست ميدان يادآوران از نظر فني عملكرد قابل قبولي از خود به‌جاي گذاشته بودند و به همين دليل فاز دوم هم براي آنها كنار گذاشته شده بود تا ديروز كه با شل تفاهمنامه توسعه فاز دوم امضا شد. منوچهري با تغييري ۱۸۰ درجه‌اي به عملكرد چيني‌ها حمله كرد و گفت ما از عملكرد سينوپك در فاز اول راضي نيستيم. حملات تيز منوچهري به چيني‌ها موجب تعجب تعقيب‌كنندگان حوزه نفت شد زيرا حتي در خود شركت ملي نفت هم چيني‌ها براي اين دو پروژه انتخاب شده بودند.
 باتوجه به اينكه امضاهاي ديروز تعهدآور نيست مي‌توان اميدوار بود شركت ملي نفت با تراشيدن رقيب جدي براي چيني‌ها قصد دارد قدرت چانه‌زني خود را افزايش داده و امتيازات بيشتري از متقاضيان بگيرد ولي با توجه به مواضع اخير وزارت نفت در قبال اين ميدان ابهامات بسياري در اين باره سؤال‌آفرين شد كه دليل اين تحول عميق چيست؟ اگر مبنا رقيب‌تراشي بود دليل انتقاد صريح از شركت چيني چه بود؟
 
اقدام بی‌فایده دولت در تغییر واحد پول
آرمان
این روزنامه حامی دولت از مصوبه تغییر واحد پول انتقاد کرده است: تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان یعنی حذف یک صفر از واحد پول در روز گذشته به تصویب هیئت وزیران رسیده است که به نظر برخی کارشناسان نه تاثیر چندانی روی واحد پولی که در حال حاضر نیاز به تغییر آن احساس می‌شود، خواهد داشت، نه بر بازار ارز تاثیری می‌گذارد. تغییر واحد پول کشور ظاهرا اقدام چندان مناسبی نبوده، ‌هرچند که جزو لوایح بانک مرکزی بوده است، اما به نظر می‌رسد موجب تحمیل هزینه‌های بیشتری به دولت است و بر اثر فشار این هزینه‌ها ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور نظیر چهار یا پنج سال دیگر، دوباره مجبور به حذف صفرهای بیشتری از واحد پولی ایران شویم.
 از نظر علمی و همچنین با استفاده از تجربیات کشورهایی که این سیاست را پیشتر به کار برده‌اند، ‌جای حذف تنها یک صفر از واحد پول بهتر بود چهار صفر حذف می‌شد، زیرا حذف یک صفر عملا در زندگی و کار مردم اتفاق افتاده بود. با توجه به هزینه‌های تغییر واحد پول که شامل هزینه چاپ مجدد اسکناس‌ها، هزینه تغییر سیستم‌های نرم‌افزاری حسابداری، هزینه تغییر اوراق بهادار، اسناد و دسته چک‌ها و قراردادهاست، ترجیح بر این بود که تصمیم بالاتری با چشم انداز دورتری برای سال‌های آینده اتخاذ می‌شد، زیرا استفاده از واحد پول تومان سال‌هاست که‌ به صورت غیر رسمی در کشور استفاده می‌شود...
 
حذف یک صفر هیچ اثری بر اقتصاد ندارد
ابتکار
این روزنامه حامی دولت از بی‌فایده بودن تغییر پول ملی گزارش داده است: برخی کارشناسان معتقدند حذف یک صفر هیچ‌گونه اثری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و تنها مبادلات را به لحاظ حسابرسی ساده خواهد کرد. مرتضی عماد زاده در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در این خصوص می‌گوید: تبدیل شدن واحد پول از ریال به تومان هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی ایجاد نمی‌کند. اگر صفرهای بیشتری حذف شود اقتصاد باید مراقب باشد تا شرایط تورم به حالت اول بازنگردد. در حال حاضر اقدامی در حال صورت گرفتن است که اثر ملموسی ندارد. مردم سؤال می‌کنند که تا به حال مگر واحد پول تومان نبود. این اتفاق تنها امر حسابداری را تسهیل می‌کند و در حسابرسی ارقام بودجه و شرکت‌ها کار آسان‌تر می‌شود.

هزينه 2000 ميليارد توماني تغيير واحد پول
تعادل
تعادل نیز گزارش داد: در صورتي كه متوسط اسكناس و سكه‌هاي موجود را حدود 2000 تومان درنظر بگيريم، براي انتشار 50 هزار ميليارد تومان يعني حداقل 25 ميليارد برگ اسكناس و ضرب سكه بايد انجام شود تا موجودي اسكناس و سكه كشور با حذف يك صفر از ريال به تومان تبديل شود.
  بر اين اساس براي 25 ميليارد برگ اسكناس يا ضرب سكه حداقل به رقمي معادل 2 هزار ميليارد تومان نياز است تا اين روند در يك دوره يكي، دو ساله به تدريج تومان را جايگزين ريال كند. از اين رو اين پرسش وجود دارد كه با توجه به اينكه لازم است حذف صفرها در آينده نزديك در دستور كار قرار گيرد، آيا بهتر نيست در مقابل چنين هزينه‌اي، از ابتدا با حذف چهار صفر، واحد پول جديد را جايگزين كنيم؟  
 راهكار ديگر اين است كه با توجه به گردش اندك اسكناس و مسكوك كه تنها 2‌درصد از معاملات را شامل مي‌شود و بانكداري الكترونيك و استفاده از كارت‌هاي بانكي حدود 98‌درصد معاملات نقد را به خود اختصاص داده است و نياز كمتر به اسكناس و سكه را موجب شده است، لذا بهتر است كه اسكناس و سكه به تدريج و به صورت طبيعي حذف شود، زيرا مردم در محاوره و معاملات روزانه خود 10هزار ريالي را 1000 توماني به زبان مي‌آورند و يك صفر اضافه مشكلي در معاملات ايجاد نمي‌كند.