kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی:

642 هزار نفر در صف وام 10 میلیونی ازدواج قرار دارند

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا پایان سال یک میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم، این در حالی است که هم‌اکنون ۶۴۲‌هزار نفر در صف هستند.


به گزارش مهر، میرمحمد صادقی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها اظهار داشت: بانک مرکزی خود را ملزم به ارائه عملکرد بخش اعتباری می‌داند چرا که تصمیمات دولت در بخش اعتباری، به منصه ظهور می‌رسد.
وی افزود: در بخش قرض‌الحسنه ازدواج پس از ابلاغ قانون بودجه 95 که بانک‌ها را مکلف به ارائه وام قرض‌الحسنه ازدواج کرده بود، پرداخت  وام‌ها آغاز شد که بر این اساس مقرر شد تمامی متقاضیان قبل و بعد از ابلاغ بودجه، مشمول پرداخت وام شوند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: به بانک‌ها ابلاغ شد تا همه افراد متقاضی را مشمول پرداخت وام ده میلیونی کنند که بر این اساس از ابتدای سال 94 تا شانزده آذر سال قبل 580 هزار فقره وام ازدواج به میزان دو هزار و 450 میلیارد تومان پرداخت شد؛ امسال نیز 590 هزار نفر مبلغ 5 هزار و 400 میلیارد تومان وام گرفتند.
میرمحمد صادقی ادامه داد:‌در سال جاری به 90 هزار نفر در مرداد ماه، 110 هزار نفر در شهریور، 90هزار نفر در مهر ماه و 86 هزار نفر در آبان ماه تسهیلات ده میلیون تومانی پرداخت شده است.
به گفته وی، هفده هزار نفر ایثارگر از تسهیلات بیست میلیون تومانی دریافت کرده‌اند که رشد دو تا سه برابری داشته است.
این مقام مسئول بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه تاکنون 8‌میلیون و 200 هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفته‌اند و در حالی که در سال 93 تعداد بانک‌ها فقط 12 بانک بود، اکنون همه بانک‌ها وارد سامانه شده‌اند.
میرمحمد صادقی گفت: شکواییه به بانک مرکزی این بود که برخی بانک‌ها سامانه را محدود کرده‌اند؛ دلیل آن نیز آن است که حجم ثبت‌نام یک بانک افزایش می‌یابد که بانک مرکزی به طور موقت بانک را مسدود می‌کند تا متقاضیان به سایر بانک‌ها مراجعه کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال یک تا یک میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم؛ این در حالی است که هم‌‌اکنون 642‌هزار نفر در صف هستند که از این رقم 344 هزار نفر مراحل تکمیل پرونده را سپری می‌کنند.
میرمحمد صادقی در مورد بازار بین‌ بانکی نیز گفت: امسال با توجه به تکالیفی که بانک مرکزی و سیستم بانکی داشتند، بانک‌ها مبالغ عمده‌ای را برای برخی پروژه‌ها از جمله خرید گندم و بیمه سلامت پرداخت کردند و با اقدامات بانک مرکزی توانستیم نرخ میانگین بازار را کنترل کنیم و این نرخ اکنون به 18/9 درصد رسیده است. البته در بازار نرخ 17 درصد، 18 درصد و حتی 20 و 24 درصد هم داشتیم ولی اکنون نرخ میانگین بهره بین بانکی حدود 19 درصد است. اکنون 98 درصد معاملات بین بانکی یک شبه است.
این مقام مسئول بانکی همچنین تاکید کرد که نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش نخواهد یافت.