kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

درخواست کمک از ارتش مصر برای مهار درگیری خونین آسوان

با تشدید درگیری‌های قبیله‌ای در «آسوان» مصر، مقامات این استان از ارتش کمک خواستند.
استان «آسوان» واقع در جنوب‌شرقی مصر چند روزی است که شاهد وقوع درگیری خونینی بین دو قبیله «الهلایل» و «نوبیه»هاست، درگیری‌های مسلحانه‌ای که تاکنون منجر به کشته شدن دستکم 23 نفر از طرفین شده است. طی این درگیری‌ها که مقامات مصر را به شدت نگران کرده، بیش از 30 نفر هم مجروح شده‌اند.
دیروز خبر رسید، استاندار «آسوان» پس از مشاهده ناتوانی پلیس در مهار این خشونت‌ها از وزارت دفاع مصر کمک خواست.
«مصطفی یسری» با تشکیل یک جلسه اضطراری با فرماندهان نظامی، امنیتی و گروهی از نمایندگان مردمی، خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از گسترش این «جنگ قبیله‌ای» شد. وی سپس از تماس تلفنی خود با «صدقی صبحی»، فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر و وزیر دفاع این کشور خبر داد و افزود، از وی خواسته با اعزام نیروهای ارتش به «آسوان» جلوی خونریزی را بگیرد.
آنطور که سایت شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نوشته، این درگیری‌ها از روز جمعه 15 فروردین بین خانواده‌های دو قبیله بزرگ «الهلایل» ‌و «نوبیه» آغاز شده است استاندار «آسوان» علاوه بر درخواست کمک از ارتش، از رؤسا و بزرگان قبایل خواست با خویشتنداری و استفاده از نفوذ خود، از به خطر افتادن امنیت کشور جلوگیری کنند. وی اعلام کرد «دست‌های پشت پرده» با «سوءاستفاده از احساسات جوانان» این درگیری‌ها را به راه انداخته‌اند. نگرانی مقامات مصر کار را به آنجا رساند که دیروز نخست‌وزیر مصر نیز به همراه وزیر کشور و وزیر توسعه محلی به «آسوان» سفر کرد.
حاکمان نظامی مصر اما مدعی شدند، گروه اخوان‌المسلمین پشت این حادثه قرار دارد. به گفته وزیر دفاع مصر یک گروه چریکی با ورود به این منطقه آتش اختلافات فرقه‌ای را بین این دو قبیله روشن کرده که به اعتقاد وی از سوی گروه اخوان‌المسلمین ماموریت داشته‌اند! اخوان‌المسلمین این ادعا را رد کرده است.
حاکمان نظامی مصر که با یک کودتای نظامی «محمد مرسی»، رئيس جمهور اخوانی مصر را برکنار کردند، طی ماه‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای حذف و نابودی این گروه کرده‌اند و تقریباً در همه حوادث و انفجارهای تروریستی این گروه را متهم جلوه داده‌اند. حتی زمانی که گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند نیز اخوان‌المسلمین از سوی قاهره متهم شده است.
فشارها به اخوان‌المسلمین مدتی است از سوی دو کشور انگلیس و فرانسه نیز آغاز شده است. روز شنبه گذشته خبر رسید دولت این دو کشور تصمیم گرفته‌اند فعالیت‌های اخوان‌المسلمین در کشورشان را محدود کنند. برخی کشورهای مرتجع عربی نیز اخوانی‌ها را اخراج یا دستگیر کرده و فعالیت آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند.
مصر نیز چند ماه پیش این جنبش اسلامگرا را رسماً یک گروه تروریستی معرفی کرد. قرار است پنجم و ششم خرداد ماه طی انتخاباتی ژنرال «السیسی»، رهبر کودتای نظامی به قدرت برسد!
«آسوان»، استانی است واقع در جنوب‌شرقی مصر با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر. سد عظیم و معروف «آسوان» با هدف جلوگیری از طغیان رود نیل در جنوب این استان واقع شده است. «آسوان» شانزدهمین شهر بزرگ مصر براساس جمعیت است. «آسوان» جزو شهرهای باستانی و توریستی مصر بوده و بازارهای آن بسیار معروف است.